Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 21. 08. 2009 16:18

matoxy
Místo: Lučenec/Martin
Příspěvky: 443
Reputace:   
 

Priklady z Feynmana - pole a energie

Zdravím, študujem cez prízdniny Feynmanove prednášky z fyziky, konkrétne to české vydanie, kde sú aj riešené príklady (preložil Ivan Štoll).
S niektorými príkladmi si tam neviem rady. Vedeli by ste to niekto vysvetliť?
Ak by ste to náhodou niekto mali doma, tak budem písať aj čísla príkladov.

PR. 14.5
Kulová slupka s poloměrem 0,5m je rovnomerne nabitá na potenciál $10^6V$. Určte její náboj.


Nechápem asi dobre pojmu potenciál. Nie je potenciál niečo ako miera potenciálnej energie telesa vzhľadom na nejaké iné teleso, telesá?

PR. 14.9
Ohebný kábvel délky L a lineární hmotnosti M kilogramú na meter je přehozen přes kladku, jejž hmotnost a polomer sú zanedbatelne malé. Také tření v kladce lze zanedbat. V počátečním okamihu je kábel v rovnováze, z níž je vyveden slabým zatáhnutím za jeden konec. Delší část kabelu začne nabývat převahy a kabel začne se zrychlením zklouzávat z kladky. Najdete rychlost kabeluv okamžiku, kdy jeho konec opouští kladku.


Viem to vyriešiť pomocou energií a tak je to riešené aj v knihe, ale zaujímalo by ma riešenie pomocou síl.