Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den všem,
díval jsem se na zadání testů pro rok 2021 z matematiky na střední školy pro čtyřleté obory.
Zaujal mne tento příklad.
Učitel matematiky obdržel peněžitý dar na nákup učebních pomůcek. Za 24%daru zakoupil 3stejná kružítka na tabuli. Model tělesa stál 180korun, což představuje 2%daru.Kolik korun stálo jedno kružítko?
Vyšlo mi, že jedno kružítko stálo 720,-Kč. Vycházel jsem z toho, že ze 2% daru jsem si vypočítal jedno procento, což vyšlo 90Kč, poté jsem to vynásobil 24 a podělil třemi, abych zjistil jedno kružítko. Ale nevím zda je to správně.
PS: příklady č.14 a 15 jsou nějak divně formulované
Offline
A jak by se počítalo toto:
Na 25%rozlohy zemědělské půdy Jabloneckajsou pole, zbytek tvoří louky. Pastviny pro dobytek zabírají 20%rozlohy luk, zbývajících 1800hektarů luk sevyužívá pro pěstování trávy na seno.Kolik hektarů zabírajípolena Jablonecku?
Nic mne nenapadá
Offline
Zdravím,
↑ mulder:
tu si stačí uvedomiť, ako vyjadriť podiel z podielu vzhľadom na nejaký prvotný základ. U nás je prvotným základom rozloha phsp pôdy, ktorej rozlohu síce nepoznáme, ale všetky ďalšie údaje vieme vztiahnuť vzhľadom k nej.
25% pôdy tvoria polia, takže ak si celkovú rozlohu phsp pôdy označím napr. [mathjax]A[/mathjax], potom veľkosť polí vieme vyjadriť ako [mathjax]0,25*A[/mathjax] a takto ďalej s tým údajom pracovať. Slovné vyjadrenie "[mathjax]x[/mathjax]% z niečoho" si skrátka viem prepísať do matematického tvaru ako "[mathjax]\frac{x}{100}[/mathjax]-násobok toho niečoho".
Skús teraz ďalej popremýšľať sám, ako by to mohlo pokračovať...ak by si sa nevedel pohnúť, tak napíš do topicu.
Offline
↑ mulder:
1) Polí je 25 % celkové výměry.
2) Kolik % zůstává na louky?
3) 20 % z 2) tvoří pastviny (jak lze zapsat 20% pomocí zlomku?)
4) Jaká část z luk zůstane po odpočtu výměry pastvin? A toto je 1800 ha
5) Teď už stačí spočítat kolik je celková výměra a kolik z ní je 25 % (1/4)
Offline
↑ 123janka:
Zdravím,
když označím "ch" počet chlapců a "d" počet dívek, jak pomocí rovnice zapíšu údaj, že chlapců je o 12 více než dívek?
Když děvčata tvoří 40 % členů, kolik procent tvoří chlapci a co to znamená?
Offline
↑ 123janka:
Výpočet pomocí jedné neznámé:
1) x = počet chlapců (máme vypočítat)
2) Jak vyjádříme pomocí x, že dívek je o 12 méně než chlapců?
3) Jak vyjádříme rovnicí(pomocí x), že dívek je 40 % chlapců a dívek dohromady?
4) Po sestavení rovnice z bodu 3) už není problém určit x (počet chlapců v klubu)
Mělo by Ti vyjít
Offline