Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den Vám všem, byl jsem upozorněn, abych příklady dle pravidel fora rozdělil, tak i činím.
Posílam příklad, který se zdá lehký, ale u nějakých bodů , nevím , co má přijít za odpověd :)
Kdyby se našel někdo , kdo by mi napsal co a jak, budu nesmírně rád.
Ještě jednou děkuji.
PŘ:
Krabice o hmotnosti 40,0 kg je z klidu tlačena po dráze 5,00 m po drsné vodorovné podlaze konstantní přiloženou silou 130 N. Činitel tření mezi krabicí a podlahou je 0,300. Najdi (a) práci vykonanou působící silou, (b) přírůstek vnitřní energie krabice a podlahy v důsledku tření, (c) práci vykonanou normálovou silou, (d) práci vykonanou gravitační silou, (e) změnu kinetické energie krabice a (f) konečnou rychlost krabice.
Offline
↑ Ferdish:
Díky za odezvu - předně co jsem pochopil:
a) Mám vypočítat práci bez pasivních účinků=> tj bez uvažování tření (W=F*s)
b)To je chápáno , že vypočítám tření? Tj. Ft=m*g*f?
c) Jak je toto myšleno?
d)to saméé> v obrázku pusobí obě dvě na stejné nositelce, ale s opračnou orientací
e)To beru integrální cestou s mezema od 0 do 5m?
d)konečná rychlost krabice- to to musím spočítat zrychlení a z toho určit rychlost?
Děkuji za odpověď
Offline
Na úvod, je dosť podstatný rozdiel medzi "nevedieť odpoveď na niektoré otázky" a "nevedieť odpoveď na všetky otázky okrem jednej". OK, beriem že na strednej si fyziku nemal resp. iba v prvom ročníku a neviem, čo všetko ste stihli prebrať a do akých detailov a podrobností ste išli, ale zavádzať kvôli tomu netreba.
Myslím, že rozpisovať sa tu o mechanickej práci, nakoľko existuje plno rozličných zdrojov kde je to vysvetlené, nemá zmysel (a v práci sa tomu nemôžem venovať nalno). Prvotný odpich môže poskytnúť česká Wiki, ale neostával by som iba pri nej. Ak nerozumieš resp. ti chýbajú tie základy, ktoré sa v rámci fyziky preberajú na gymnáziách, tak sa obávam, že sa to budeš musieť doučiť, či už sám alebo s pomocou nejakého doučovateľa.
Offline
Na krabici působí:
1) tažná síla [mathjax]F[/mathjax] ve směru pohybu
2) tíhová síla [mathjax]F_G=mg[/mathjax] směrem dolů
3) síla podložky [mathjax]F_N[/mathjax] kolmo vzhůru, této síle se říká normálová, je to reakce na tíhovou sílu, kterou krabice působí na podložku, tj. [mathjax]F_N=F_G[/mathjax]
4) třecí síla [mathjax]F_t[/mathjax] proti směru pohybu, [mathjax]F_t=fF_N[/mathjax]
Práce síly, která působí ve směru pohybu [mathjax]W=Fs[/mathjax],
práce síly, která se směrem pohybu svírá určitý úhel, je [mathjax]W=Fs\cos\alpha[/mathjax].
Body a) až d) se vypočítají jako práce té které síly.
Krabice byla na začátku v klidu, proto:
e) změna kinetické energie krabice = výsledná práce vykonaná silami na krabici (vychází mi asi 50 J),
f) výslednou rychlost vypočítáme z výsledné kinetické energie krabice.
Offline
↑ Piky:
Myslím, že takto: (značení viz předchozí příspěvek)
a) práce tažné síly [mathjax]W_1=F\cdot s[/mathjax]
b) práce třecí síly [mathjax]W_2=F_t\cdot s[/mathjax], přírůstek vnitřní energie je stejný jako práce třecí síly
c) práce normálové síly [mathjax]W_3=F_N\cdot s\cdot \cos\alpha[/mathjax], kde [mathjax]\alpha=90^{\circ}[/mathjax] (síla svírá se směrem pohybu pravý úhel)
d) práce gravitační síly [mathjax]W_3=F_G\cdot s\cdot \cos\alpha[/mathjax], také tak
e) změna kinetické energie [mathjax]\Delta E_k=W_1-W_2[/mathjax]
f) rychlost určíme ze vztahu pro kinetickou energii
Offline
[mathjax]W_3=F_N\cdot s\cdot \cos\alpha[/mathjax] => toto mě také napadlo => prý tomu tak není => jedná se prý o skalární součet , nevím , co tím chtěl učitel říct :)
Kromě bodů c,d mám všechno a dobře=> to mi potvrdil :) => až na tyto dva => prý jde výhradně o směry a skalární součin :)
Offline
↑ Ferdish: Nemusí to zavánět sarkasmem :) , já Vás tu prosím o pomoc, nic víc :) . Ještě jsem mu to neposílal, jen jsem to s ním diskutoval .
Pokud by mi to uvedl někdo na pravou míru, byl bych rád. Ideálně výsledkem=> to nikomu nic neudělá a mě to pomůže, kde dělám chybu. Díky
Offline
↑ Piky:
To nebol sarkazmus. Kolega Mirek2 ti už podal vysvetlenie v príspevku #7. Stačí si len uvedomiť, čo sa za jednotlivými označeniami skrýva. Prípadne dodatočný náčrt pomôže?
Offline
↑ Ferdish:
Pokud by to bylo možné, tak ano => pokud bych věděl , tak už dávno tohle vlákno zamknu => potřebuji s tím pomoci :)
Skalární součin vím jak vypadá => a i ten vzorec , jak psal kolega Mirek znám taky =. ale nevím , jakýho korektního výsledku se mám dopočítat. A zdali mají tyto síly vůbec vliv na práci :)
Moc se omlouvám, chci jenom toto dorešit a už nebudu otravovat :) => vím, jaký to je, když se člověku snažíte pomoct, ale on furt nechápe => tak se to potom musí brát krok po kroku , ideálně to s ním vypočítat a on si v tom najde svůj pořádek už :)
Offline
↑ Piky:
Čierne sú silové vektory [mathjax]\vec{F}[/mathjax], [mathjax]\vec{F}_G[/mathjax] a [mathjax]\vec{F}_N[/mathjax], červený je vektor posunutia [mathjax]\vec{s}[/mathjax]. [mathjax]T[/mathjax] je ťažisko debny. Proporčne to presné nie je, ale hlavné je to kde aký vektor smeruje a to je z toho náčrtu jasné.
Offline
↑ Ferdish: JJ , takhle vím , jak to vypadá, jenom ten výpočet mi není jasný , co a jak udělat => klasicky výpočet, jak jsem psal výše? :D
Offline
↑ Piky:
Vieš si vektor [mathjax]\vec{s}[/mathjax] presunúť tak, aby jeho počiatok bol v ťažisku debny a na základe toho určiť uhly, ktoré vektor [mathjax]\vec{s}[/mathjax] zviera s vektorom [mathjax]\vec{F}_G[/mathjax] a [mathjax]\vec{F}_N[/mathjax]?
Offline
↑ Ferdish: s těmi svíra 90 stupnu => z toho je jasně daný, že cos 90=1
Offline
↑ Ferdish:
:D :D :D :D Hanbím sa celkem => ciže je obou skalární součin =0 ?
Offline
↑ Ferdish: => Dobrý , přiznávám , že jsem uvažoval nad uplně nesmyslně => hledal jsem tam složitosti :D
Offline