Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Prosím o radu s úlohou:
Máte 2 fošny o délkách 5m a 7m. Potřebujete z nich nařezat stejně dlouhé police v počtu nejméně 2 a nejvíce 10. Vaším cílem je rozumný počet polic a co nejmenší odpad. Navrhněte a vysvětlete své řešení.
Vím výsledek, ale nevím jak dokázat, že je je to nejméně.
Děkuji za radu.
Offline
↑ wercuska:
Mně vychází 9 fošen po 1,25 m (4 fošny z 5 metrové a 5 fošen
ze 7 metrové) zbyde 3/4 metru.
Nebo ještě trochu jinak, ale nevím zda se tak může:
10 fošen po 1,20 metru (4 fošny z 5 m fošny - zbytek 20 cm
a 5 fošen ze 7 metrové - zbytek 1 m a spojit zbytky tj. udělat 10 fošnu)
Offline
↑ wercuska:
No pak ještě 5 fošen po 2,33 metru. Odpad 35 cm
Offline
Vzhľadom na nejasnosti, ktoré tu vznikajú, by možno bolo najvhodnejšie sem dať zadanie v PRESNE TOM ISTOM znení, ako si ho dostala.
Teda v prípade, že si ho ručne neprepisovala z tabule do zošita, tak by to chcelo ofotenú stránku z knihy alebo materiálu, v ktorom sa ten príklad nachádza.
Offline
↑ wercuska:
Myslím si, že na ZŠ není úplně nutné dokazovat, že jde o nejúspornější variantu.
Cílem úlohy je asi hledání výhodné možnosti, něco navrhnout a napsat, jak se k tomu došlo.
Upřímně řečeno mě zatím nenapadá, jak to dokázat :)
Offline
↑ Mirek2:
Otázkou je, čo je vlastne tou najúspornejšou variantou.
Máme tu kritérium čo najmenšieho odpadu, tomu rozumiem. Máme tu tiež interval počtu narezaných políc, ktorých má byť najmenej 2 a najviac 10 kusov, aj tomu rozumiem.
Je tu však nič nehovoriac kritérium "rozumného" počtu - toto kritérium mám chápať ako? Ktorý počet políc je "rozumnejší" ako ten druhý?
A tiež je tu ešte dĺžka police, ktorá je síce u všetkých políc rovnaká, ale inak nie je ničím obmedzená, iba dĺžkou kratšej fošne, pretože dlhšiu policu než 5 m z nej nevyrobím.
Čo mi napríklad bráni určiť si dĺžku jednej police ako [mathjax]\frac{5}{3}[/mathjax] m, v zmiešanej forme [mathjax]1\frac{2}{3}[/mathjax] m?.
5-metrovú fošňu rozrežem bezo zvyšku na 3 police a zo 7-metrovej mi po odrezaní štyroch políc zostane [mathjax]\frac{1}{3}[/mathjax] m ako odpad.
V porovnaní s riešením od kolegu ↑ Cheop: sa na prvý pohľad zdá že mám menej odpadu, ale ak by namiesto svojej pôvodnej dĺžky police 2,33 m uvažoval [mathjax]2\frac{1}{3}[/mathjax] m tak mu po rozrezaní fošní zostane tiež [mathjax]\frac{1}{3}[/mathjax] m odpadu.
Moje riešenie poskytuje 7 políc dĺžky [mathjax]1\frac{2}{3}[/mathjax] m, Cheopovo 5 políc dĺžky [mathjax]2\frac{1}{3}[/mathjax] m. Obaja máme rovnaké množstvo odpadu, takže toto ako porovnávacie kritérium padá. A teda, ktoré z riešení je z hľadiska "rozumnosti" viac správne ako to druhé?
Offline
↑ Ferdish: Děkuji. Prřjde mi, že obě řešení mají stejný odpad. Zdá se mi úloha nevhodně zadaná. Slovo rozumný počet nedává smysl. Počet musí být více jak 2 a méně jak 10. Dál nevím co je úlohou sledováno. Úloha byla zadána v testu pro 8tř.
Děkuji všem za příspěvky.
Offline
↑ wercuska:
Myslím, že by bolo vhodné opýtať sa na to tvojej učiteľky matematiky...ak to bola ona, kto vám tie úlohy do testu vyberal/tvoril.
Maj sa a drž sa!
Offline