Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 03. 06. 2021 12:01 — Editoval Prvočíslo (03. 06. 2021 12:04)

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Příčina pohybu lidí v autobuse

Dobrý den,

pokud bych jel v rozjíždějícím se autobuse, tak budu v neinerciální soustavě, takže když se mé tělo začně naklánět dozadu, vysvětlím si to setrvačnou silou. Pokud bych někoho v tom autobuse sledoval ze zastávky, tak bych byl v inerciální soustavě a vysvětloval bych si jeho naklánění "setrvačností" jeho těla. To chápu.

Jak bych si ale vysvětlil naklánění se lidí v zpomalujícím autobuse, který by projel kolem mne (když budu v tom zrychlujícím autobuse)? Také bych si to vysvětloval setrvačnými silami, protože jsem prostě v neinerciální soustavě? Já předpokládám že ano, ale nejsem si tím jistý. Jak to je?

Offline

  • (téma jako nevyřešené označil(a) Prvočíslo)

#2 04. 06. 2021 11:29

pietro
Příspěvky: 4762
Reputace:   187 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ Prvočíslo:
Láka ma predstaviť si to pre zjednodušenie takto.
Autobus umiestnime do vákua, bez gravitácie, zdemontujeme sedadlá a čelnú a zadnú stenu. Cestujúci bude v tvare hmotného bodu - v ťažisku Abusu.
A teraz sa rozpohybujme.

Offline

 

#3 04. 06. 2021 18:58

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4865
Reputace:   125 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Proč se omezovat jen na specifické případy....si rovnou představ, že autobus nejen že zrychluje, ale ještě se pohybuje po křivočaré trajektorii a u toho se ještě otáčí proměnlivou úhlovou rychlostí ... a ty to pozoruješ z jiného autobusu, který se zase pohybuje zrychleně křivočaře, a u toho se točí proměnnou rychlostí.

Případně si to můžeš představit i ve 3D, hlavně to otáčení okolo osy, která se ještě v čase mění...

Princip je pořád ten samý. Všechny ty záhadné síly (setrvačná, odstředivá, Eulerova, Coriolisova) mají stejnou příčinu ... že daný bod tvojí soustavy má vůči inerciální soustavě zrychlení. Tedy daný bod mění vůči inerciální soustavě buď velikost nebo směr svojí rychlosti.

To že ty síly nesou různá poetická pojmenování má převážně historické důvody, případně že se vzorec pro celkovou sílu "rozpadne" na součet několika složek - to jsou ty jednotlivé zdánlivé síly.

A pokud ti to ještě bude málo, tak si k tomu můžeš přidat ještě to, že nebudeš používat kartézské souřadnice, ale nějaké jiné (třeba polární, nebo nějaké úplně obecné). Pak k tomu můžeš přidat ještě teorii relativity a trochu diferenciální geometrie, a nakonec se dopracuješ až k matematice Obecné Teorie Relativity.

Ale neobjevíš tím žádnou novou fyziku a nemá to žádný velký smysl ... a navíc je to ve svém důsledku docela slušně složité. Takže mnoho štěstí ... vzhledem k tomu, že jsem tě ještě neviděl reálně spočítat jediný příklad, s tím asi budeš mít dost práce...

Offline

 

#4 07. 06. 2021 11:03

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ MichalAld: Já tedy z Vaší odpovědi ale moc nepochopil, jak si vysvětluji naklánění těch lidí v tom autobuse z pohledu z jiného autobusu. Je to také díky setrvačným silám?

Offline

 

#5 07. 06. 2021 20:01

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Offline

 

#6 07. 06. 2021 21:53

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4865
Reputace:   125 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Já vlastně nevím, co to je "příčina", takže vlastně na tvoji otázku nedokážu odpovědět.

Offline

 

#7 08. 06. 2021 11:22

Tomáš Vencl
Příspěvky: 94
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Prvočíslo napsal(a):

Dobrý den,

pokud bych jel v rozjíždějícím se autobuse, tak budu v neinerciální soustavě, takže když se mé tělo začně naklánět dozadu, vysvětlím si to setrvačnou silou.

Ne, vysvětlím si to gravitační silou. V mé soustavě autobusu se nic nepohybuje, pouze v okamžiku zrychlování budu uvnitř pozorovat jakoby tíhové (gravitační) pole.

Prvočíslo napsal(a):

Pokud bych někoho v tom autobuse sledoval ze zastávky, tak bych byl v inerciální soustavě a vysvětloval bych si jeho naklánění "setrvačností" jeho těla. To chápu.

Ano

Prvočíslo napsal(a):

Jak bych si ale vysvětlil naklánění se lidí v zpomalujícím autobuse, který by projel kolem mne (když budu v tom zrychlujícím autobuse)? Také bych si to vysvětloval setrvačnými silami, protože jsem prostě v neinerciální soustavě? Já předpokládám že ano, ale nejsem si tím jistý. Jak to je?

Naklánění lidí v soustavě, kterou pozoruji jako zrychlující (sousední autobus)  přisoudím setrvačným silám. Prostě pozoruji nějaký zrychlený(zpomalený) subsystém v rámci mé neinerciální soustavy, takže, kdybych z mého autobusu naopak žádné naklánění v sousedním nepozoroval, usoudil bych, že sousední autobus je volně padající inerciální soustava (v rámci mé zrychlené). Přitom "ve skutečnosti" by sousední autobus stál.
V podstatě to naklánění lidí v sousedním autobuse lze brát jako detektor a definici neinerciality toho subsystému (sousední autobus).

Offline

 

#8 08. 06. 2021 16:06

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Země je ale také neinerciální soustava, protože rotuje, i když ji můžeme považovat za skoro inerciální soustavu. Takže když jsem na autobusové zastávce a sleduji rozjíždějící autobus, tak ho sleduji vlastně z neinerciální soustavy, takže bych si naklánění lidí dozadu měl vysvětlit také setrvačnými silami, ne "setrvačností" těl lidí v autobuse. Jelikož je Země ale skoro inerciální soustava, tak si to vysvětlujeme "setrvačností" těl těch lidí. Je to tak?

Offline

 

#9 09. 06. 2021 11:50

Tomáš Vencl
Příspěvky: 94
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Prvočíslo napsal(a):

Země je ale také neinerciální soustava, protože rotuje, i když ji můžeme považovat za skoro inerciální soustavu. Takže když jsem na autobusové zastávce a sleduji rozjíždějící autobus, tak ho sleduji vlastně z neinerciální soustavy, takže bych si naklánění lidí dozadu měl vysvětlit také setrvačnými silami, ne "setrvačností" těl lidí v autobuse. Jelikož je Země ale skoro inerciální soustava, tak si to vysvětlujeme "setrvačností" těl těch lidí. Je to tak?

Ta otázka mi nějak nedává smysl, jakými setrvačnými silami ?

Offline

 

#10 09. 06. 2021 16:04 — Editoval Prvočíslo (09. 06. 2021 16:05)

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ Tomáš Vencl: Tak Země je přeci také neinerciální soustava, a jak jsem se tady dozvěděl, tak pokud se z nějaké neinerciální soustavy koukám na nějaký děj v jiné neinerciální soustavě, tak se v ní objevují setrvačné síly. A ten autobus je také neinerciální soustava, která se nachází v neinerciální soustavě spojené se Zemí. Já si těmito myšlenkami tedy nejsem moc jistý, takže kde je kdyžtak chyba v mých úvahách?

Offline

 

#11 10. 06. 2021 15:12

Tomáš Vencl
Příspěvky: 94
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Země je neinerciální soustava. Jednak kvůli rotaci a jednak kvůli gravitačnímu poli. Takže z pohledu pozorovatele stojícího na Zemi na všechna tělesa působí jednak síly gravitační a dále síly setrvačné. Každá z těchto sil má svoji velikost a směr, a způsobují například volný pád tělesa po přesně dané trajektorii. Zrovna Země ale je dost složitý příklad, setrvačné i gravitační síly závisejí na poloze.
Naklánění lidí při rozjezdu v autobuse bys ale obecně nemohl přičíst na vrub těmto silám ani když Zemi nepovažuješ za skoro inerciální. Důvod je ten, že setrvačné síly vznikající při zrychlování autobusu obecně nemají nic společného se setrvačnými silami spojenými se soustavou neinerciální Země. (vedou k náklonu obecně jiným směrem).
Takže jsou to také setrvačné síly (způsobující naklánění lidí), ale mající původ v soustavě autobusu a ne Země, i když samozřejmě ty "zemské" uvnitř autobusu působí také.

Offline

 

#12 10. 06. 2021 15:54 — Editoval Prvočíslo (10. 06. 2021 15:59)

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ Tomáš Vencl:

Já vím, že ty setrvačné síly se v autobuse vyskytují proto, že on sám vůči zemi zrychluje. Mně šlo jenom o to, zda můžu jako člověk čekající na zastávce říci, že na lidi v rozjíždějícím se autobuse působí setrvačné síly, protože na zastávce se také nacházím v neinerciální soustavě, i když jiné než je ten autobus. Pochopil jsem tedy, že to říci můžu. Ale jinak tedy běžně bereme Zemi jako inerciální soustavu.

Je ale možné, aby někde ve vesmíru existovala "čistá" inerciální soustava?

Offline

 

#13 10. 06. 2021 22:28

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4865
Reputace:   125 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Prvočíslo napsal(a):

Je ale možné, aby někde ve vesmíru existovala "čistá" inerciální soustava?

Jo, ale nesmíš požadovat, aby byla moc velká. Tohle ovšem Newtonovská fyzika nezná, inerciální soustavy v Newtonovské fyzice jsou nekonečně velké, zabírají celý prostor.

Ve skutečném vesmíru, ovládaném gravitací (kterou popisuje Obecná Teorie Relativity), to tak ovšem není, a žádná globální inerciální soustava tam neexistuje. Naproti tomu lze ale v každém bodě zavést lokální inerciální soustavu ... a udělá se to tak, že se vezmou tři tělíska, a nechají se padat volným pádem - prostě se nechají volně v prostoru, a s nimi se spojí ta souřadná soustava. A ta je inerciální - ovšem jen v omezeném rozsahu. Protože o kus dál ta tělíska budou padat trochu jiným směrem a jinak rychle.

(tělíska jsou 3 abychom měli jistotu, že soustava nerotuje, s jedním tělískem to jisté není - ale pro zjednodušení si klidně můžeš představit soustavu spojenou s jedním padajícím tělesem - s tím, že myšlenkově budeme předpokládat, že to těleso nerotuje).

Takže soustava spojená s družicí obíhající Zemi je (lokálně) inerciální, soustava spojená s padajícím letadlem taky. Soustava spojená se Zemí (která se neotáčí) je taky lokálně inerciální.

Offline

 

#14 11. 06. 2021 12:28

Tomáš Vencl
Příspěvky: 94
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Prvočíslo napsal(a):

↑ Tomáš Vencl:

Mně šlo jenom o to, zda můžu jako člověk čekající na zastávce říci, že na lidi v rozjíždějícím se autobuse působí setrvačné síly, protože na zastávce se také nacházím v neinerciální soustavě, i když jiné než je ten autobus.

Myslím, že ne.
Představ si situaci, kdy místo země máš ve vesmíru jeden volně se vznášející autobus (1) a dále druhý zrychlujíící (2).
Při popisu z toho volného autobusu (1) na lidi ve zrychlujícím (2) žádné setrvačné síly nepůsobí (jen je urychluje pod nimi zrychlující podlaha autobusu (2)).
Když teď začnu ten volný autobus (1) (ze kterého popisuji) také urychlovat ve směru kolmém na zrychlení toho druhého (2), pak mi v popisu dění (stále z autobusu 1) ve druhém autobuse (2) přibudou setrvačné síly působící v ose člověka (kolmé na směr jeho vlastního zrychlení). Takže rozhodně nemůžu říct, že za náklon těch lidí jsou zodpovědné setrvačné síly (mající původ ve zrychlování autobusu (1)). Za náklon je stále zodpovědná rozjíždějící se podlaha autobusu (2).
No a se Zemí je to úplně stejné. Setrvačné síly při popisu ze země na lidi v autobuse působí, ale za náklon zodpovědné nejsou (protože působí jiným směrem). Dále, sebemenší soustava spojená se zemí (která se neotáčí) přesto nebude ani lokálně inerciální díky gravitaci (musela by volně padat).

Offline

 

#15 11. 06. 2021 14:57 — Editoval Prvočíslo (11. 06. 2021 14:59)

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ Tomáš Vencl: Já jsem tedy pořád nějak zmatený z toho jak říkáte, že setrvačné síly v autobuse nezpůsobují naklánění lidí dozadu (pokud budu v tom autobuse). Když budu v autobuse, který se začne rojíždět, tak se budu muset držet držadel, abych nespadl na zem, mé tělo se bude "chtít" naklánět dozadu a za to přeci můžou setrvačné síly, ne?. Kde mám chybu v úvahách? Také nevím, jak to myslíte s tou podlahou autobusu.

Offline

 

#16 11. 06. 2021 15:20

Tomáš Vencl
Příspěvky: 94
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Prvočíslo napsal(a):

Já jsem tedy pořád nějak zmatený z toho jak říkáte, že setrvačné síly v autobuse nezpůsobují naklánění lidí dozadu (pokud budu v tom autobuse).

To jsem nikde neřekl

Prvočíslo napsal(a):

Když budu v autobuse, který se začne rojíždět, tak se budu muset držet držadel, abych nespadl na zem, mé tělo se bude "chtít" naklánět dozadu a za to přeci můžou setrvačné síly, ne?. .

Samozřejmě.

Problém je v tom, že přeskakujete z jedné soustavy do druhé.
Nejprve si stanovte z hlediska koho (v jaké soustavě) to budete řešit a toho se držte.

Doposud jste to řešil z pohledu pozorovatele (soustavy) mimo ten autobus, kdy pozorovatel prostě vidí autobus včetně lidí zrychlovat a všechny síly mají jasný původ uvnitř soustavy (z motoru přes kola a podlahu na člověka).
Pokud to budete řešit v soustavě autobusu, pak tam samozřejmě působí setrvačné síly, které musíte uměle zavést, protože všechny objekty jsou v klidu (jen se vlivem těch setrvačných sil nakloní).

Offline

 

#17 11. 06. 2021 16:15

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Tomáš Vencl napsal(a):

Za náklon je stále zodpovědná rozjíždějící se podlaha autobusu (2).
No a se Zemí je to úplně stejné. Setrvačné síly při popisu ze země na lidi v autobuse působí, ale za náklon zodpovědné nejsou (protože působí jiným směrem).

Já to tedy asi pochopil špatně, ale pochopil jsem to tak, že když se ze zrychlujícího autobusu koukám na jiný rozjíždějící se autobus, tak jelikož jsem v neinerciální soustavě, tak vidím, že na lidi uvnitř toho druhého autobusu působí také setrvačná síla (jiná než na mne), ale ta není zodpovědná za jejich naklánění se dozadu, za to je zodpovědná podlaha. A tam právě nerozumím tomu, proč je za to zodpovědná ta podlaha.

Offline

 

#18 12. 06. 2021 16:07

Tomáš Vencl
Příspěvky: 94
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ Prvočíslo:
Až na to "(jiná než na mne)" je to ok.
....Protože ze své soustavy vidíte, že se ten druhý autobus rozjíždí.

Offline

 

#19 12. 06. 2021 16:22

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Ještě se dá naklánění lidí vysvětlit tak, že to dělají schválně. :-)


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#20 14. 06. 2021 17:33

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ Tomáš Vencl:

Takže já z toho mého autobusu vidím na lidi působit setrvačné síly, které jim udělují stejné zrychlení, se kterým by se mé tělo "chtělo" pohybovat? Pokud bych jel v tom mém autobuse a sledoval jiný autobus, který vůči zemi stojí, tak bych si jeho pohyb vůči mně vysvětlil právě těmi setrvačnými silami?

Pořád nerozumím tomu s tou podlahou. Ta podlaha z mého pohledu lidi "tlačí" dál, ale jaký má vliv na jejich nakládnění? Pokud bych byl na zastávce, tak bych řekl, že za naklánění je zodpovědná "setrvačnost" těl těch lidí, ale v vůči zemi zrychlujícím autobuse nemůžu o nějaké setrvačnosti mluvit.

Offline

 

#21 14. 06. 2021 20:43

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4865
Reputace:   125 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Pokud jeden autobus zrychluje a ty na to koukáš z jiného autobusu (který zrychluje jinak) tak se musí složit oba vlivy...

Offline

 

#22 15. 06. 2021 16:12 — Editoval Prvočíslo (15. 06. 2021 16:14)

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ MichalAld:

Takže já tedy vidím na lidi působit setrvačnou sílu vyvolanou pohybem mého autobusu vzhledem k zemi a zároveň také setrvačnou sílu vyvolanou pohybem protějšího autobusu? Je to tak?

Pokud bych si ale vysvětloval pohyb okolních lamp z pohledu z mého autobusu, který zrychluje, setrvačnými silami, které na ně působí, tak jak bych si to vysvětlil z autobusu, který se vůči zemi pohybuje konstantní rychlostí? V něm nebudou setrvačné síly, takže ani nemůžou působit na objekty venku. Přesto se budou ale pohybovat. Jak bych si to vysvětlil?

Offline

 

#23 15. 06. 2021 20:36

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4865
Reputace:   125 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Pohyb konstantní rychlostí přeci není potřeba "vysvětlovat", k němu není třeba žádný "důvod" ... pohyb konstantní rychlostí je to samé jako pohyb nulovou rychlostí...pokud je něco v pohybu, tak to v něm setrvává, přece...

Offline

 

#24 16. 06. 2021 16:10 — Editoval Prvočíslo (16. 06. 2021 16:12)

Prvočíslo
Příspěvky: 418
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

↑ MichalAld:

No jo vlastně. A jelikož už na zbytek mé poslední zprávy jinak nereagujete, tak to snad chápu správně.

Vlastně pokud bych byl připoután k vůči zemi točícímu se kolotoči, tak bych viděl na vůči zemi stojící lidi mimo kolotoč působit odstředivou sílu a Coriolisovu sílu, proto bych je ve výsledku viděl pohybovat se kolem mne křivočaře, opisovali by kružnici.

Pořád jsem ale zmatený z toho, že z mého pohledu z autobusu vidím naklánějící se lidi díky pohybující se podlaze protějšího autobusu. Já za tím prostě pořád vidím příčinu v setrvačných silách, co jsou v protějším autobuse. Kde mám pořád chybu v úvahách? Co mi uniká?

Offline

 

#25 16. 06. 2021 18:46

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4865
Reputace:   125 
 

Re: Příčina pohybu lidí v autobuse

Prvočíslo napsal(a):

A jelikož už na zbytek mé poslední zprávy jinak nereagujete, tak to snad chápu správně.

Taky to může klidně znamenat, že je to stejně marný...

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson