Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 08. 10. 2011 22:59

StupidMan
Příspěvky: 737
Reputace:   
 

kyseliny

Dobry vecer, muzete mi prosim nekdo poradit, proc se cte jako kyselina dusicna? zatim jsem zjistil ze, kdyz je tam H tak je to kyselina, ale proc dusicna a ne dusicnity?

Offline

  • (téma jako vyřešené označil(a) StupidMan)

#2 08. 10. 2011 23:20

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kyseliny

↑ ...Man:

kyselinA dusičnÁ (koncovka značí ženský rod),
kořen slova je dus-, ke kterému přidáváme příponu odpovídající oxidačnímu číslu (5+) -ičn- (nebo -ečn-).

Je to v pořádku? Děkuji.

Offline

 

#3 08. 10. 2011 23:59

StupidMan
Příspěvky: 737
Reputace:   
 

Re: kyseliny

muzes mi prosim jeste poradit, kdyz je to treba nebo , tak jak se to chte?

Offline

 

#4 09. 10. 2011 00:31

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kyseliny

určím oxidační čísla pro dusík:

H(+1)N(?)O(4*(-2))=0, N má (7+), podle tabulky (7+) odpovídá přípona "-ist-", tedy je to kyselina dusistá.

Obdobně: H(2*1)N(?)O(3*(-2))=0, N má (4+), podle tabulky je přípona "-ičit-" tedy je to kyselina dusičitá.

Obě sloučeniny jsou samozřejmě z chemického hlediska fikce a neexistuji (je to pouze jako názvoslovné cvičení)

Offline

 

#5 09. 10. 2011 00:56

StupidMan
Příspěvky: 737
Reputace:   
 

Re: kyseliny

ted me zase napadlo, jak podle nazvu poznam, jestli je to kyslikate nebo bezkyslikate kyseliny?

Offline

 

#6 09. 10. 2011 09:08

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kyseliny

Čteš, prosím, materiály, co jsem doporučovala? Kyseliny. Pokud v názvu není přípona (nesprávně "koncovka") vedoucí na různá oxidační číslo (a na kyselinotvorný oxid) a název je tvořen 2 prvky (včetně vodíku), potom je bezkyslíkatá.

chlorovodíková, bromovodíková - bezkyslíkaté. Sem také patří "nové" názvy - např. sulfanová apod., u kterých se název odvozuje od názvu binární sloučeniny s vodíkem - viz seznam   

Pokud v názvu jen kyselinotvorný prvek a přípona na oxidační číslo, potom kyslíkatá - například kyselina chloristá.

Offline

 

#7 09. 10. 2011 10:42

StupidMan
Příspěvky: 737
Reputace:   
 

Re: kyseliny

prosimivas se cte jako oxid chromisty?

Offline

 

#8 09. 10. 2011 11:10

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kyseliny

↑ ...Man:

:-) opravdu nečteš - anionty a kationty

zápis $\rm{CrO_4^{2-}}$ značí, že máme anion, který vznikl po odštěpení "kladné části"(2+), například z  $\rm{H_2CrO_4}$. Dopočteme oxidační číslo pro Cr  Cr(?)O(4*(-2))=-2, odsud Cr je (6+), přesně se zapisuje římsky (+VI)  dle tabulky je přípona -anov- koncovka -ý (protože anion "mužský rod").

Tedy anion chromanový.

Offline

 

#9 09. 10. 2011 14:07

StupidMan
Příspěvky: 737
Reputace:   
 

Re: kyseliny

snazim to brat od zhora dolu a kdyz hned u 1. lekce necemu nerozumim, tak myslim ze u dalsiho lekce uz nebudu rozumet vubec..

Offline

 

#10 09. 10. 2011 14:27

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kyseliny

ano, to je správný pohled. Na čem se tedy nejvíce zasekneš, pokud procházíš úlohy z odkazu? Děkuji.

Proto je látka v odkazu členěna od nalezení oxidačního čísla, přes binární sloučeny (nejdůležitější je pochopit názvosloví oxidů) až po soli (případně komplexní sloučeniny).

Na této cestě vpřed (řekneme "syntéza") sbíráš a ukládáš do paměti jednotlivé poznatky (názvoslovné tabulky je třeba umět nazpaměť) - pomáhá si jednotlivé koncovky "nalepit na prsty" a když tvoříš název, tak jen projedeš do správného prstu (jako hudební stupnice). 

Také jednodušší ve cvičení je postupovat od názvu, než od vzorce. Potom je už zkušenost se vzorci a práce se vzorcem není tak strašná - alespoň má zkušenost.

Pokud takové prostudování již máš za sebou, můžeš si volit cestu analýzy - vezmeš si název z kapitoly "Soli" a pokud se nedaří pojmenovat nebo vytvořit vzorec (vzorové úlohy nebo úlohy s Helpem), tak opět zpět na příslušnou kapitolu a cvičit stupnice.

---------------------------------
A když budeš potřebovat trylek, tak se ho naučíš (skoro (c) - měla jsem kratší exkurz do nového slovníku)

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson