Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ ...Man:
kyselinA dusičnÁ (koncovka značí ženský rod),
kořen slova je dus-, ke kterému přidáváme příponu odpovídající oxidačnímu číslu (5+) -ičn- (nebo -ečn-).
Je to v pořádku? Děkuji.
Offline
určím oxidační čísla pro dusík:
H(+1)N(?)O(4*(-2))=0, N má (7+), podle tabulky (7+) odpovídá přípona "-ist-", tedy je to kyselina dusistá.
Obdobně: H(2*1)N(?)O(3*(-2))=0, N má (4+), podle tabulky je přípona "-ičit-" tedy je to kyselina dusičitá.
Obě sloučeniny jsou samozřejmě z chemického hlediska fikce a neexistuji (je to pouze jako názvoslovné cvičení)
Offline
Čteš, prosím, materiály, co jsem doporučovala? Kyseliny. Pokud v názvu není přípona (nesprávně "koncovka") vedoucí na různá oxidační číslo (a na kyselinotvorný oxid) a název je tvořen 2 prvky (včetně vodíku), potom je bezkyslíkatá.
chlorovodíková, bromovodíková - bezkyslíkaté. Sem také patří "nové" názvy - např. sulfanová apod., u kterých se název odvozuje od názvu binární sloučeniny s vodíkem - viz seznam
Pokud v názvu jen kyselinotvorný prvek a přípona na oxidační číslo, potom kyslíkatá - například kyselina chloristá.
Offline
↑ ...Man:
:-) opravdu nečteš - anionty a kationty
zápis značí, že máme anion, který vznikl po odštěpení "kladné části"(2+), například z . Dopočteme oxidační číslo pro Cr Cr(?)O(4*(-2))=-2, odsud Cr je (6+), přesně se zapisuje římsky (+VI) dle tabulky je přípona -anov- koncovka -ý (protože anion "mužský rod").
Tedy anion chromanový.
Offline
ano, to je správný pohled. Na čem se tedy nejvíce zasekneš, pokud procházíš úlohy z odkazu? Děkuji.
Proto je látka v odkazu členěna od nalezení oxidačního čísla, přes binární sloučeny (nejdůležitější je pochopit názvosloví oxidů) až po soli (případně komplexní sloučeniny).
Na této cestě vpřed (řekneme "syntéza") sbíráš a ukládáš do paměti jednotlivé poznatky (názvoslovné tabulky je třeba umět nazpaměť) - pomáhá si jednotlivé koncovky "nalepit na prsty" a když tvoříš název, tak jen projedeš do správného prstu (jako hudební stupnice).
Také jednodušší ve cvičení je postupovat od názvu, než od vzorce. Potom je už zkušenost se vzorci a práce se vzorcem není tak strašná - alespoň má zkušenost.
Pokud takové prostudování již máš za sebou, můžeš si volit cestu analýzy - vezmeš si název z kapitoly "Soli" a pokud se nedaří pojmenovat nebo vytvořit vzorec (vzorové úlohy nebo úlohy s Helpem), tak opět zpět na příslušnou kapitolu a cvičit stupnice.
---------------------------------
A když budeš potřebovat trylek, tak se ho naučíš (skoro (c) - měla jsem kratší exkurz do nového slovníku)
Offline