Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím,
s laskavým souhlasem manažera projektu (a vzácného kolegy na fóru) pana Petra Beremlijského jsem přidala do projektů, ke kterým poskytujeme prostor pro diskusi, také "Matematiku s radostí".
vážený kolega Petr Beremlijski napsal(a):
Rád si přečtu výtky a poznámky k projektu
Podnět k diskusi je také na stránce projektu, můžeme diskutovat jak zde na fóru, nebo své poznámky můžete zaslat na uvedené mail.
Projekt je teprv v počátku a ač mám trošku výhrady k designu a k hustým hláškám :-), tak např. toto cvičení považuji za velmi užitečné a přeji projektu zdar.
Offline
Hmmm...
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Já jsem fakt blb, že to neumím.
"Upozornění: Omlouváme se, zdá se, že soubor neotevíráte
v aplikaci podporující práci s Javascripty. Pro bezproblé-
movou funkčnost tohoto PDF souboru si jej uložte na svůj
lokální disk a otevřete z tohoto disku v aplikaci Adobe
Reader."
Jj, za hodně peněz opravdu "hodně" muziky. Vždy jsem strašně moc rád, když mi někdo přikazuje, co mám dělat.
Omlouvám se za ostřejší tón, ale takhle se to opravdu nedělá.
Já chápu, že každý začínající projekt má nedodělky, ale tohle je cíleně napsaná hláška - odfláknutá práce.
Offline
↑ Peta8:
děkuji za 1. reakci.
že to neumím.
já asi umím - vyřizovala jsem příspěvek od PHARE a 2 od našeho Ministerstva ve vyhlášeném programu (druhý vyšel až na podruhé) - to byly velké + nějaké drobnosti. Je to hodně papírování se samotným vyřizováním, s plněním projektu, s vykazováním a je to hodně svazující a omezující. Ale v principu lze zkoušet (v oblasti školství se neorientuji, co a kde se zadává), ale u nás v oboru např. něco takového. Prostě se rozhodneš, že z nějakého důvodu nemůžeš si dovolit dělat něco altruisticky a zkoušíš různé způsoby, jak své znalostí a schopnosti nabídnout a zúročit. A je to správné.
K samotnému projektu - spíš autor (ale mám dojem, že tak rovnou nenařizuje, ale napsali omluvu), mně se pdf zobrazuje v pořádku.
Offline
Opravdu to nepusobi moc profesionalne. Na 3-4 linky nebyla zadna odezva a v prvnim PDF co se mi podarilo otevrit (koreny algebraickych rovnic vyssich stupnu) se mi na iPadu zobrazuji necitelne znaky.
Tak preji hodne zdaru do dalsi prace!
Offline
Dokončení vytvořených materiálů se očekává na konci roku 2014, proto je mnoho témat ještě nezpracovaných. Náš web zatím ani nikde "nenabízíme". Proto žádám o trpělivost.
Pro plnou funkčnost je třeba použít pro jejich spuštění volně šířitelný program Adobe Reader nebo komerční program Acrobat Reader. Pokud používáte alternativní prohlížeče PDF, tak ty neumí pracovat s vloženými JavaScripty a proto se objeví chybová hláška. Tato hláška začíná omluvou a pokračuje informací, že je třeba pro otevření použít program Adobe Reader. Nejsem si vědom, že by součástí této hlášky bylo urážlivé oslovení "blb", či nějaké poručníkování. V každém případě za reakce děkuji.
Offline
Nic proti pdfkům, ale taky nechápu, proč jsou interaktivní webový stránky založený na pdf s javascriptem, který dokáže otevřít jedinej program (a musim si to stahovat na disk), místo webových technologií, se kterýma umí pracovat každej normální prohlížeč.
Offline
a tady máte nějak podivně umístěný tlačítko pro přihlašování:
Offline
Pokud je ve webovém prohlížeči nastaven pro prohlížení pdf program Adobe Reader, není nutno nic stahovat na disk a pdf se otevře přímo ve webovém prohlížeči.
Výhodou pdf je automatické vyhodnocování bez nutnosti připojení k Internetu (např. při použítí na interaktivní tabulu) a instalace dalšího SW. Další výhodou je kvalitní sazba matematických výrazů.
Offline
↑ Stýv:Přihlašování je určeno pro tvůrce, těch je cca 25. Web je opravdu zatím ve vývoji. Děkuji za komentáře.
Offline
↑ petr_beremlijski:
Dobrý večer.
Ta omluva s v tom PDF je jen maskování odfláknuté práce a diletantsví. Neberte to, prosím, jako urážku, o to se nesnažím, ale prostě jako objektivní fakt.
Vy mi v podstatě nakazujete, ať si stáhnu "ten správnej prohlížeč" a nepoužívám "nějaký svoje alternativy".
Děkuju odcházím, a tak to bude činit spousta dalších, tím si můžete být téměř jist (mluví ze mě několikaletá zkušenost s weby).
Pokud je web v testovací fázi, tak to tam někam hooodně viditelně napište;, lépe vypusťte ho, až bude hotov, protože jinak lidi dopředu odrazujete.
Mimochodem, ono lze matematické výrazy sázet kvalitně jen do PDF? A za další, pokud nebudu mít připojení k Internetu, jak se na Vaše stránky k těm PDF dostanu?
Pokud by to byla práce nějakého nadšence, tvořená v jeho volném čase, všechna čest. Ale čerpat na to Evropské peníze, a toto je výsledek, tak je to drzost.
msr (@) vsb.cz Tento tvar e-mailu, to je nějaká novinka? Odkdy je zavináč v uvozovkách a navíc oddělený mezerami?
Dalším z cílů projektu je také seznámení učitelů středních škol s vytvořenými materiály a tím zvýšení jejich kvalifikace.
Tím říkáte, že nemám dostatečnou kvalifikaci? To, že bych si ji zvýšil Vašimi materiály je vtip, že jo? ;-)
Offline
↑ scirocco:
Pekny den. Diky za reakce. Jake linky?
S Ipadem nemam zkusenosti, jina PDFka tam jsou bez problemu?
Offline
↑ Peta8:
Pekny den, diky za poznamky, nekterym bohuzel vubec nerozumim ...
Pokud poradite jiny format a jiny program, ktery dokaze kvalitne zobrazovat matematiku a jeste materialum dodat interaktivitu, bude to urcite prinosem. Otazky se pisi obecne a snad pujdou zkonvertovat. Vse je v TeXu a pokud ten vystupni format matiku opravdu umi, urcite bude k dispozici konvertor. V minulych dnech jsem treba testoval, ze export do webove stranky v MathJaxu je bez problemu. Bohuzel, MathJax+html porad neni tak pekne jako PDF.
Sice na prvni pohled O.K., ale jsou tam divne mezery mezi matematikou a textem (treba mezera pred teckou za vetou). Pokud se takovych veci sejde vic, rozbije to citelnost. PDF je proste lepsi.
Mimochodem: ja jsem autor te omluvy ze je nutno pouzit Adobe Reader a take mam na svedomi technicke reseni, tj. tu diletantskou praci (testy v AcroTeXu). Bohuzel vec se ma takto:
* Neznam lepsi format na zobrazovani matematiky nez PDF. Na konferencich je to jenom PDF nebo v horism pripade powerpoint. Co byste doporucili?
* Kolegum ve windows to pry obcas padalo, pokud meli otevreno v prohlizeci (ja jsem v linuxu nic takoveho nepozoroval). Proto ta hlaska o ulozeni na disk. Asi neni potreba.
* Kdo nechce materialy cist a pouzivat, nemusi si pochopitelne nic instalovat.
Rad se ucim, takze pripadne navedeni na nove technologie potesi. Dekuji.
Offline
↑ Peta8:Adobe Reader je poměrně rozšířený prohlížeč. Není v silách žádného projektu vytvořit materiály pro cokoliv, co má kdo na počítači. Jestli jste schopen rozpoznat, že je práce týmu, který dělá nad MsR odfláknutá a diletantská aniž jste jakýkoliv z materiálů viděl, pak se nedá nic dělat.
Že se materiály tvoří, je napsáno na úvodní straně webu.
Bez Internetu se na stránky přirozeně nedostanete, ale i bez připojení k Internetu funguje vyhodnocování her a testů. Nic jiného jsem nenapsal.
() označuje závorky. Nejsem tvůrce webu, ale předpokládám, že se závorky použily jako ochrana proti spamům. Zeptám se tvůrce webu.
Offline
Zdravím diskutující a děkuji za příspěvky v tématu (vidím, že debata již ubírá na útočnosti a naopak nabírá odborný a věcný směr).
Také děkuji za umístění odkazu na debatu přímo na str. projektu. K pdf - my jsme zkoušeli na nějakém chytrém telefonu, který nabídl, zda soubor má být v Adobe Readeru nebo v něčem jiném (to si nepamatuji, ale upřesním, pokud je třeba) a v AR všechno otevřel.
Ještě vsuvka k podpoře projektů - není moc povzbuzující vidět, jak se fórum občas stává jen výdejnou bezpracných řešení. Přitom má pěkné prostředí, účast zajímavých kolegů a jiné podmínky, aby tomu tak nebylo. Část projektů k podpoře přišla sama, u jiných jsem vděčná za vstřícnou reakci autorů, že zde debatu otevřou nebo podpoří. Myslím, že např. projektu "Matematika pro inženýry 21" jsme mohli dat větší popularitu, případně uvádějte i další - zatím nám z vysokých míst nezakázali, pokud dodržíme poslední větu :-). Tak vám přeji zdar a jdu konečně otevřít debatu k sekci "Metodik výuky a materiálů".
Offline
Jelena:
...naopak nabírá odborný a věcný směr
--> jak od kterého autora.
Peta8
Tím říkáte, že nemám dostatečnou kvalifikaci? To, že bych si ji zvýšil Vašimi materiály je vtip, že jo? ;-)
Tak od začátku. Vaše hulvátské příspěvky bych dokázal přijmout (ne ale lidsky pochopit) od někoho, kdo je v nějakém matematickém oboru na jisté úrovni a je docela dost pedant. Pokud mohu soudit podle materiálů z odkazu (nabla) ve Vašem profilu, tak Vy do této kategorie nespadáte. Ačkoli nejsem mezi autory Matematiky s radostí a vytvořené materiály neznám, tak bych Vám vřele doporučil překonat Vaši vnitřní bariéru a buďto si nainstalovat acroreader, nebo si chybící funkčnost doprogramovat do evince, okular, či jaký to prohlížeč pdf používáte; jsem si jist, že právě Vám tyto materiály pomohou. Vede mne k tomu pozitivní zkušenost se členy autorského kolektivu, se kterými jsem v minulosti spolupracoval na projektu MI21.
Kritizovat umí každý, kdo to ale myslí vážně, tak specifikuje co a proč se mu nelíbí a jak by si to dle sebe představoval.
PDF kontra "něco jiného, online"
některé z výhod PDF:
* prohlédnu si stažené materiály nezávisle na dostupnosti internetu, například po lyžování na horské chatě.
* mám lepší možnost ovlivnit výslednou grafickou podobu, než u nadstaveb html
* (zde si to myslím, ale nejsem jistý) pomaleji zastarává, než technologie webu, tedy je větší pravděpodobnost, že si vytvořené materiály přečtete za pět deset let.
Offline
↑ oldrich.vlach:
Dekuji a souhlasim, urcite by pomohlo nasmerovat na weby kde to delaji lepe.
K zastaravani: PDF asi bude dobra volba, protoze na nej vsadil Elsevier a dalsi vydavatele matematickych casopisu. A i kdyby ne, tak urcite bude TeX, ve kterem to je vsechno napsane. A je to napsane tak obecne, ze by nemel byt za nekolik let problem to dostat do formatu, ktery bude nastupcem. V minulych dnech jsem zacal experimentovat s tim MathJaxem, proto jsem mohl dat hned screenshot.
Navrh projektu se psal pred nekolika lety, kdy byl k dispozici jenom jsmath nebo mathml, oboji je nedostatecne pro matematiku na webu. Proto byly slibeny materialy v PDF tvorene AcroTeXem. EU dotace funguji tak, ze co se slibi musi se dodrzet, jinak hrozi neuznatelne naklady. I tak ale jsou nejake veci navic: pracuje se na html verzi (aspon u testu, u parovacich her, jeopardy nebo AZkvizu zatim ne) a PDFka jsou vylepsena v tom, ze pri otevreni nahodne permutuji varianty odpovedi.
----- off topic
K tomu zvysovani kvalifikace. Soused filozof nam jednou nad burcakem rikal, ze kazda spolecnost ma sva bozstva, ktera uctiva. Soucasni filozove jsou pry presvedceni, ze pro nasi spolecnost je to zejmena rust (mysleno ekonomicky rust) a rust rustu (ekonomickeho rustu, jak jinak).
Ja jsem presvedceny, ze EU ma ve vzdelavani tuhle svatou trojici: extrakurikularni dovednosti, zvysovani kvalifikace (nebo kompetenci, ma-li to znit uceneji) a rovne prilezitosti. Pokud tahle bozstva v prihlasce, monitorovacich zpravach a propagacnich materialech nezminite, mate problem :). Takze ja myslim, ze takto to je porad vice k veci, nez kdyby se psalo o extrakurikularnich dovednostech.
Offline
Dobrý večer.
Pokud chcete kritizovat moji Nablu, dobrá, klidně do toho. Ale nejprve si je třeba uvědomit, že já na to nemám miliony z EU, ale web dotuju sám a jsem jediný autor, který ho tvoří ve svém volném čase.
Jinak, za ty peníze máte projekt, který je amatérský a za pár měsíců/let po něm neštěkne ani pes (ne, že bych Vám to přál, to opravdu ne).
Mimochodem, proč ty testy nejdou udělat stylem http://www.poznavacky.net a PDF dát jako další možnost ke stažení?
Jinak, skutečně si myslíte, a ruku na srdce, že díky tomuto projektu začne matematika děti bavit. Učíte nyní na střední škole? Nebo to berete jako formu přivýdělku, což je pochopitelné?
Offline
↑ Peta8:
Zdravím,
pokud máš dojem, že téma do celé filosofie fóra nezapadá, tak to napiš, prosím. Ale více rozumné se mi jeví věnovat se odborné stránce a (vzhledem k delšímu časovému úseku) na dopracování tak, aby projekt skutečně byl využíván. Tedy ke zkušenostem učitelů SŠ zapojených do projektu můžeš přidat své zkušenosti, pokud je zájem.
--------------------------------------
Všem v tématu - laskavé moderatorské kázaní:
Nerozebírejte, prosím, dotace EU a kvalitu fóra Nabla - k tomuto téma není určeno. U dalších OT příspěvků (nad rámec zkušeností s burčákem) tvrdě zakročím :-)
A kolegové:
↑ oldrich.vlach:, ↑ Peta8:, zvolte, prosím, méně útočný tón, bude to ku prospěchu věcí, narozeninových svíček na dortech jste již měli, doufám, tak akorát. Děkuji a přeji matematiku s radosti.
Offline
Urážky pana Peta8 nechám stranou a vyjadřovat se k nim nebudu, ať dodržím filosofii tohoto webu při urážce nastavit druhou tvář.
Co se týče testů v http://www.poznavacky.net, tak mám dotaz, jde tímto způsobem naprogramovat třeha hry inspirované televizními soutěžemi Riskuj či AZ kvíz? Jde tímto způsobem vytvořit párovací hru, kde se při správném párování odkryje část tajenky nebo obrázek, případně kombinace obojího? Jakou máte možnost zajistit rozložení obrázků a textů na stránku tak, aby odpovídaly přesně Vašim požadavkům? Jde Váš kvíz uložit lokálně a spustit ho s plnou funkcionalitou i offline?
Jinak samotný podnět o převedení her přímo do html vítám a pokud se povede bude to přidaná hodnota projektu, která půjde nad rámec slíbeného v projektové žádosti.
Pokud jste tak silně rozerlen naším diletantismem a amatérismem a jste přesvědčen o zneužití peněz EU, žádám Vás, abyste dal podnět MŠMT odboru CERA a požádal je o prošetření Vašeho podezření. V opačném případě, bych byl rád, kdyby Vaše urážky skončily.
K poslední otázce, zda učíme na střední škole, odpovídám, že většina týmu ano. Zbytek týmu učí na univerzitě, ale mimojiné se dlouhodobě věnuje přednáškám pro řešitele matematických olympiád, či přednáší na pravidelném třídenním semináři pro studenty středních škol ŠKOMAM (skomam.vsb.cz). Někteří členové týmu se podílí na organizaci táboru pro řešitele mat. a fyz. olympiády. Já osobně jsem několik let vedl kroužek matematiky na jednom ostravském gymnáziu a jsem hlavní organizátor zmíněného ŠKOMAMu. Hry se už zkoušely na některých středních školách a dle pedagogů je baví. V každém případě Vás žádám o vyjádření, jak by se měla matematika zpřístupňovat studentům zábavně. Protože je zřejmé, že dle Vašich vyjádření, rozumíte přibližování matematiky studentům nejlépe z nás.
Offline
↑ kaja.marik:
Nevím už které linky. Pokoušel jsem se otevřít 2-3 a nic. PDF jsem otevřel jenom to jedno.
Offline
↑ petr_beremlijski:
Ano, to, co jste zmínil, naprogramovat lze.
Moje poznávačky na disk uložit nejdou, jelikož to ani nechci. Nikdo by to nedělal.
O zneužití peněz jsem nemluvil, pouze o tom, že za 8 mio je to opravdu málo muziky. Nic protiprávního to není, je to jen o svědomí.
Píšete, že se věnujete přednáškám pro řešitele olympiád... A ty snad matematika nebaví, že musíte dělat takový projekt?
Ještě jedna technická otázka. Jak budete lidi na svůj web přivádět. Vyhledávače sice PDF registrují, ale indexují je velmi bídně.
Hry děti baví. To chápu, ale učení není hra, to je potřeba si uvědomit. Jako zpestření výuky je to občas dobré, ale jinak je v matematice potřeba makat. Hra není práce!
Taky nechápu, proč by měla matematika lidi nutně bavit. Ona ani nemůže příliš bavit, protože je spojená s velkou prací; a to se mnohým lidem nechce. Komu se chce, ten pak bývá úspěšnější než ten, komu se nechce...
Offline
Poznamka.
Co sa tyka fondov EU a inych financii.
Je iste ze tieto fondy sa udeluju na zaklade kriterii ktore musia byt splnene. ( cize komentare ako : je to drze alebo ...nemaju ziadnu podstatu)
A naviac tieto fondy mozu financovat aj ine veci ako odmeny spolupracovnikov. Napr nakup adaptovanych PC, licencii na programy ....
Dnesna doba je doba jasnosti, (a co asi zbudzuje nedovoru niektorych ludi je to, ze v minulosti poznali situacie ked nejake fondy boli zneuzite)
A iste ↑ petr_beremlijski:, ktory je zodpovedny za projekt http://msr.vsb.cz/ da verejne vsetki informacie co "skeptici" chcu vediet.
Offline
↑ Peta8:
Dobrý den,
pracuji jako koordinátorka týmu v projektu MSR a docela mne mrzí směr, kterým se tato diskuze ubírá. Důvody, které nás vedly k využití pdf formátu již vysvětlovali kolegové. Já bych měla jen dva osobní dotazy:
1) Opravdu si myslíte, že učit se nelze formou hry?
2) Opravdu si myslíte, že projekt, v rámci něhož se vytvoří řada interaktivních testů pro ověřování si znalostí matematiky, je v dnešní době zbytečný?
Offline
↑ Martina L.:
Dobrý den.
1. Ale lze. Dělají to například malé děti nebo zvířata...
2. Pokud ten projekt vypadá, jako zde prezentovaný, tak ano, je zbytečný.
Časem na moje slova dojde ;-)
Offline
Chtěl bych zmínit dva podstatné důvody, proč se autoři rozhodli pro PDF, byť omezený na konkrétní prohlížeč.
1. Testíky a hry jsou určeny jako podklady pro učitele, kteří na školách mají možnost v rámci výuky na školních počítačových učebnách testy a hry použít. Zajistit instalaci patřičného softwaru na učebnu je jednorázová akce, která zajistí, že studentů testy fungovat budou. Web přístupný všem je jakýsi bonus. Informace o jeho existenci se navíc k učitelům dostává prostřednictvím seminářů, přednášek a pod.
2. Další důležitým aspektem je, že se velice pečlivě snažíme o didakticky i věcně kvalitní testy, snažíme se dodržovat standardní notaci (porovnáváme sjednocujeme dle různých učebnic a zvyklostí), používat jasné formulace. Každý test prochází několika úrovněmi recenzního řízení (a tento proces probíhá průběžně) abychom nakonec dostali testíky, nad kterými se nebudou žáci uculovat, že "to je špatně." To by bylo proti smyslu věci. Snažíme se, aby učitelé měli k dispozici zdroje po odborné stránce kvalitní.
Shrnutí:
Je snadné napsat text, o kterém si autor myslí, že je učební pomůckou. Zvládne to jeden člověk a je spokojen. Skoro každý si takové text píše sám.
Je velmi těžké napsat dobrý učební text (nebo i test, který má procvičovat a motivovat současně) a který budou používat (bez úprav!) další lidé. Na sepsání dobrého textu je potřeba tým lidí. A sehraný tým. A spousta práce nakonec pro čtenáře "není vidět".
Je nemožné napsat dokonalý učební text. Chuck Norris se psaní učebnic ani interaktivních testů, bohužel, nevěnuje.
Offline