Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1 2
↑↑ Roidoc:
Na pani učiteľku by som to nehádzala.
Sám píšeš, že úlohy riešiš svojím spôsobom, bez ohľadu na to, čo sa hovorí a robí v škole.
Neverím, že ste si len povedali postup AFE - BCE = 250 - 240, veď to je hlúposť. (Aj predložený postup aj fakt, že by nejaký učiteľ takto učil, bez výkladu.)
Možno sledovať pozorne štandardné postupy by malo pre teba viacej zmyslu ako vymýšľanie takzvaných vlastných postupov.
Offline
↑ Akojeto:
Večer nebo zítra vám sem hodím obrázek ze sešitu spolužáka.
Offline
↑ Akojeto:
Pak jak jinak dokázat, že mají jediný postup ()?
Podle mě už to nemá cenu, děkuji tedy všem za nápady (viz první stránka), omlouvám se za ztracený čas a brzy na shledanou.
Offline
↑ Roidoc:
Nedokážeš vůbec nic. Jedině to, že tebou zadaný obrazec i s dodatečně zapsanými podmínkami vůbec neexistuje.
Tvé zadání:
Dokázal jsem, že úloha není řešitelná.
Zde např. BE a AF vzájemně kolmé, ale úhly nemají velikost 50 a 40 st.
Takže se vesele počítá úloha, kterou si řešitel sám upravuje, aby bylo co řešit.
Offline
Zdravím,
↑ Roidoc: pokud máš náhled na řešení, tak ho, prosím, přidej. Jiný důvod může být i ten, že jste použili nějaký "vhodný"obrázek bez kontroly, zda na něm něco nepřebývá třeba z některého původního zadání.
Jinak doporučuji udělat toto: vytiskni si Tvůj obrázek 2x. Na každém obrázku doplň úplně všechny rozměry, co jdou a to tak, že 1. obrázek bude využívat zadání úhlu 50 stupňů (ale nebude používat |CF|=15 cm - tuto hodnotu před tiskem vymaž a zapomeň). Druhý obrázek bude využívat |CF|=15 cm, ale nebude využívat úhel 50 stupňů (opět vymaž a zapomeň).
Pokud všechny doplněné rozměry budou shodovat, potom budeme považovat obě zadání za stejná, nebo se dohodneme, že stejná nejsou. To se stává v běžné praxi, že některé požadavky se navzájem odporuji. V běžné praxi buď některý požadavek vyloučíme (což provedli kolegové, ale není to řešení původního problému), nebo řekneme, že problém nemá řešení.
Věřím, že nikomu v tématu nehoří, tedy na problému můžeš pracovat pomalu (své obrázky, prosím, vlož do tématu). Nejde tak o to řešení za každou cenu najít, ale dokázat problém analyzovat. Děkuji.
Příspěvek kolegy Al1 vidím z náhledu, doufám, že nebudou námitky k mému pokusu. Také děkuji.
Offline
Dobře, pokud to nikomu nebude vadit, začal bych od začátku.
Příklad byl vzat ze staré učebnice matematiky (tuším ještě za ČSSR a ČSFR) a následně upraven naší paní učitelkou.
Náčrtek příkladu (ze spolužákova sešitu):
Červeně jsem vybarvil úhly, které byly dopočítávány při řešení příkladu.
Ještě chci říct, že pravé úhly u středu vrcholů malého a velkého trojúhelníka se také doplnily během řešení příkladů.
Doplnily se z toho důvodu, že nikoho nenapadla možnost řešení.
Pokud máme "vymyšlený" příklad a v půlce se zjistí, že nemá možnost řešení, doplní se nějaký údaj do zadání, viz řešený příklad.
Al1 napsal(a):
Takže se vesele počítá úloha, kterou si řešitel sám upravuje, aby bylo co řešit.
Přesně tohle ale děláme, pokud počítáme "vymyšlený" příklad.
↑ jelena:
Omlouvám se, ale trošku jsem vás nepochopil.
↑ Akojeto:
Offline
Hlúposti. + Je to jasne tvoje písmo.
Offline
Zdravím,
↑ Roidoc: účelem je, abys vlastnoručním doplněním rozměrů na nákresy došel k závěru, že zadané údaje se "navzájem bijí". To sice opakovaně předvedl kolega Al1, ale mám dojem, že sám se o tom přesvědčíš až když budeš rozměry doplňovat vlastnoručně.
Nezávisle na jednom obrázku pracuj se zadáním velikosti stran obdélníku (40 a 20 cm) a velikosti úhlů v trojúhelníku ABG (50 a 40 stupňů). A doplňuj všechny rozměry a velikosti úhlů, co na obrázku vidíš. Potom na 2. obrázku budeš pracovat pouze s rozměry obdélníku (40 a 20 cm), zadáním délky |CF|=15 cm a velikosti úhlu ABE=40 stupňů. A opět všechno doplňuji, co na obrázku vidíš.
Potom řekni k čemu jsi došel (pořád bez ohledu na samotnou úlohu hledání obsahu malého trojúhelníku), jen jak vychází rozměry na obrázku 1 a na obrázku 2. Tím se řekne, zda úloha vůbec řešit půjde.
--------------------------------
K samotnému řešení cestou rozdílu obsahu trojúhelníků "(250-240)" - není dobré v tom, že rozdíl je jednoznačně dán velikosti obsahu těchto trojúhelníků, tedy obsah malého trojúhelníku by zůstával stejný i kdybychom trojúhelníky AFD a BCE posouvali (jako po kolejničce) proti sobě nebo od sebe. To je ale zcela jiný problém oproti samotnému problému s "konfliktním zadáním" úlohy. Zatím bych nebrala do diskuse.
Ale jak říkám, nehoří :-)
Offline
Prečítaj si príspevok #3 od byk7.
Offline
↑ Roidoc:
také děkuji (i za kolegu Al1, aby nemusel narušovat vyřčené závazky↑ Al1:).
Pokud s goniometrii teprve začínáš, tak nesoulad v číselných hodnotách nemusel být zřejmý. Goniometrické funkce úhlu 50 stupňů nejsou "tak pěkné", aby dávaly "tak hezká" čísla, jak máš na obrázku (při zadaných rozměrech obdélníku). Osobně bych tuto úlohu již nechala být - museli bychom se domlouvat, kterou hodnotu vypustíme ze zadání, a to už by nebyla původní úloha.
Spíš se domluvit s paní učitelkou, zda by s Tebou úlohu neprošla mimo běžnou hodinu, pokud takový prostor má. Nevíme, jak úloha vznikla, na co měla navazovat (možná rychlý námět na procvičení toho, o čemu jste zrovna dostali v hodině, snad i mimo plánovanou látku). I při správně zadaných hodnotách by to byly údaje duplicitní, což by v úloze nemělo být. Závěrečné řešení bohužel také je nějaké zvláštní. Pokud paní učitelka k tomu měla původní zadání, které upravovala, tak byste to spolu nad knihou mohli probrat.
Odkaz - zde se mi zda jsou použitelné úlohy na procvičení, pokud máš zájem procvičovat.
Offline
Stránky: 1 2