Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 27. 11. 2018 10:47

romaning
Zelenáč
Příspěvky: 4
Reputace:   
 

Síla na rozlačení kolejového vozíku

Dobrý den
Rád bych vás požádal o pomoc s výpočtem:
Jaká je potřeba síla (F) na roztlačení železničního vozíku o m=3000kg po vodorovných kolejích? zrychlení a=0,3ms-2; průměr kol d=200mm. Jaký je potřeba moment na hnací ose?
Zkoušel jsme to počítat jako:
F=m*a + f*m*g + m*g*rameno val.odporu/(d/2)
F= síla na zrychlení + tření + valivý odpor

jako f jsou zadal f=0,07 (tření v ložisku)
rameno val.odporu = 0,5m

F=900 + 2100 + 150 = 3150 N

což mi připadá hrozně moc. Zřejmě mám chybu v tom tření - nevím, jestli to tam má být

Zkusil jsem i vzorec pro vlak (empirický), ale ideální sestava - vyšlo mi cca 1125N, ale potřebuji výpočet a hlavně bych to rád pochopil

Předem děkuji za případné rady

Roman

Offline

 

#2 27. 11. 2018 12:13

Aleš13
Příspěvky: 329
Reputace:   
 

Re: Síla na rozlačení kolejového vozíku

Špatně je to tření. Teď je to jako kdyby ten vozík celý klouzal po kolejích, byť dobře naolejovaných (hodnota 0.07 odpovídá podle tabulek běžnému kluznému ložisku). U kluzného ložiska se musí ještě zohlednit jeho poloměr, jestliže je třeba 10x menší než poloměr kola, musí se těch 2100 vydělit deseti. Obvyklý vzorec pro moment odporu kluzného ložiska je M = Fz*r*f (Fz je síla zatěžující ložisko, zde tedy m*g, r je poloměr ložiska, f koeficient tření).

Offline

 

#3 27. 11. 2018 12:35

romaning
Zelenáč
Příspěvky: 4
Reputace:   
 

Re: Síla na rozlačení kolejového vozíku

Zdravím
děkuji za odpověď.
Takže síla F se skládá jen z: síla na zrychlení (m*g) + valivý odpor (m*g*rameno val.odporu/(d/2)) ???

a k momentu od této síly (Mk=F* D/2) si připočtu moment odporu od ložiska  ???

Roman

Offline

 

#4 27. 11. 2018 14:53

Aleš13
Příspěvky: 329
Reputace:   
 

Re: Síla na rozlačení kolejového vozíku

Do síly se samozřejmě promítne i ten odpor ložiska jako člen m*g*(poloměr ložiska / poloměr kola)*f. Je samozřejmě jedno, jestli se započítá do té síly F a pak se z toho celého vypočítá hnací moment, nebo jestli se moment odporu přičte až nakonec k tomu hnacímu momentu.

Offline

 

#5 28. 11. 2018 12:49

edison
Příspěvky: 2622
Reputace:   47 
 

Re: Síla na rozlačení kolejového vozíku

Já bych teda řekl, že zadání

Jaká je potřeba síla (F) na roztlačení železničního vozíku o m=3000kg po vodorovných kolejích? zrychlení a=0,3ms-2; průměr kol d=200mm. Jaký je potřeba moment na hnací ose?

Vůbec nezmiňuje tření a nedodává k němu žádná čísla, takže F = m.a  pak ještě převést na moment.

Offline

 

#6 11. 01. 2019 08:34

romaning
Zelenáč
Příspěvky: 4
Reputace:   
 

Re: Síla na rozlačení kolejového vozíku

Nejde o teoretický příklad, takže nemám jasně dané všechny podmínky.
Máme na hale vozík na přepravu materiálu a chceme ho pohánět pomocí elektromotoru.
Proto jsem založil toto téma, abych požádal o pomoc s výpočtem.
Prosil bych tedy postup výpočtu (komplet vzorce, ne slovní popis - je třeba zohlednit, záleží na...)

Zadání ještě jednou
hmotnost vozíku m=3000 kg
zrychlení a=0,2ms-2
průměr kol d=200mm (dvě nápravy, z toho jedna hnaná) - uložení v kuličkových ložiskách
povrch: kolo/kolejnice - rameno val. odporu = 0,5mm

Jaký je potřeba moment na ose hnané nápravy

Prosím o výpočet. potřebné (chybějící) podmínky si zjistíme, popř. odhadneme

Předem děkuji za ochotu pomoci

Offline

 

#7 11. 01. 2019 15:38

Aleš13
Příspěvky: 329
Reputace:   
 

Re: Síla na rozlačení kolejového vozíku

↑ romaning:Tak potom je ten váš původní výpočet správně, jenom tření v ložiskách dejte nulové, protože u valivých ložisek bude vzhledem k ostatním odporům zanedbatelně malé. Pro kola o poloměru 1 metr (D=2000 mm) by byl moment síly na hnané nápravě shodný se sílou pro roztlačení (1050 N), pro desetkrát menší kola (D=200 mm) bude moment desetkrát menší, čili 105 Nm (a následně 15 Nm pro jízdu ustálenou rychlostí).

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson