Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Dobrý den,
dnes jsem se na autobusové zastávce koukal na sedící lidi jedoucí v autobuse. Vím, že lidé se z mého pohledu pohybují se stejným zrychlením jako celý autobus, protože na ně působí sedadlo silou, která je údajně rovna tažné síle motoru autobusu (rychle se nám o tom ve škole zmínila učitelka). Mě ale trklo, že jak je možné, že sedící lidé mají stejné zrychlení jako autobus, když mají rozdílnou hmotnost? Přeci podle druhého Newtonova pohybového zákona by měli lidé sedící v autobuse mít větší zrychlení než autobus. Nebo na lidi působí menší síla, než je tažná síla motoru autobusu? Jak to prosím je?
Offline
Ahoj,
to tě trklo dobře. Síla motoru uvádí do pohybu autobus se všemi cestujícími (ti jsou vlastně jeho součástí). Na jednoho cestujícího působí opěradlo menší silou (než je síla motoru) a závisí na jeho hmotnosti. Kde nikdo nesedí, žádná síla nepůsobí.
Podobně jako motor musí při rozjezdu vyvinout dostatečnou sílu - tak i sedadlo musí působit určitou silou, aby se cestující pohyboval spolu s ním. Kdo se nedrží, může upadnout dozadu, kde ho zachytí a "vleče" podlaha. Kulička se může kutálet až dozadu, kde narazí na zadní část autobusu a ta ji vezme s sebou.
Offline
Stránky: 1