Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 06. 02. 2018 18:34 — Editoval aferon (06. 02. 2018 18:36)

aferon
Příspěvky: 398
Reputace:   
 

Bod a střela

Ahoj, chtěla bych se zeptat na to, proč  u hmotného bodu  je souřadnice $y^{'}_{b} $ rovna $y^{'}_{b} =dsin\varphi - \frac{1}{2}gt^{2}$. Nevím proč je tam to mínus. Řekla bych, že když bod padá dolů, koná rovnoměrně zrychlený pohyb   ve směru osy y, napsala bych tam plus. Dále by mě zajímalo    proč rychlost $v_{0x}$ mohu vyjádřit jako $v_{0x}=v_{0}cos\alpha $. Děkuji za odpověď.

Raději přepíši zadání:
V bodě A se nachází hmotný bod. Jaký musí být výškový úhel alfa výstřelu střely s počáteční rychlostí v0, abychom hmotný bod zasáhli, jestliže začne současně padat s výstřelem? Odpor vzduchu zanedbejte. Hmotný bod se pohybuje se zrychlením a=g.
//forum.matweb.cz/upload3/img/2018-02/38475_pr.JPG

Offline

 

#2 06. 02. 2018 18:45 — Editoval misaH (06. 02. 2018 18:46)

misaH
Příspěvky: 13439
 

Re: Bod a střela

↑ aferon:

Ja vidím v skriptách $a_y= - g$.

Mýlim sa?

Či o tom je otázka?

Offline

 

#3 06. 02. 2018 19:01

laszky
Příspěvky: 2362
Škola: MFF UK, FJFI CVUT
Reputace:   195 
 

Re: Bod a střela

Minus tam je, protoze volny pad je v opacnym smeru, nezli je ypsilonova slozka vrhu ;-) ...ypsilonova slozka cehokoli (draha, rychlost) je vzdy to neco prenasobene prislusnym sinem, x-ovou slozku ziskame prenasobenim kosinem. Viz pravouhly trojuhelnik na Tvem obrazku.

Offline

 

#4 06. 02. 2018 22:36

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4889
Reputace:   125 
 

Re: Bod a střela

Když člověk neví, jestli tam má být plus nebo mínus, je vždycky dobré porovnat přesný matematický popis s tím, co od toho v reálném světě můžeme očekávat.

Takže, pokud v čase t=0 máme kámen ve výšce třeba 100 metrů, který stojí, a pustíme ho, očekáváme, že bude padat (dolů, žejo). Jeho rychlost bude narůstat podle v=gt a poloha podle gt^2. Takže můžeme napsat, že

$h=h_0\pm gt^2$

To tak nějak každý ví. Jen jak je to s tím znaménkem. Uvažujme, že kámen už letí třeba 2 sekundy. 2*2*10 je 40, žejo,
takže kdyby bylo ve vzorci +, bude kámen ve výšce 140m, když bude ve vzorci -, bude ve výšce 60m.

Protože je jasné, že kámen letí dolů, a né nahoru, musí být správně ten vzorec s mínusem.

Lze to odvodit i exaktně, pokud si nakreslíme ty souřadné osy a nakreslíme si tam i směr tíhové síly, uvidíme že míří "dolů".
Ale .... on nám nikdo nenařizuje si nakreslit kladný směr osy Y zrovna směrem "nahoru". Klidně si ho můžeme zvolit směrem dolů - a potom bude ve vzorci to znaménko plus (tíhová síla bude působit ve směru osy Y). Ale pozor, v tom případě bude zase záporná ta počáteční výška nad zemí.


Na to, proč se složky vektoru (třeba vektoru rychlosti) ve 2D prostoru počítají pomocí sinů a cosinů, na to teda odpověď neznám. Nejspíš proto, že takto jsou ty funkce sinus a cosinus definovány. Neplatí to jen pro rychlost, ale pro jakýkoliv vektor (ve dvourozměrném prostoru, tedy na ploše - ve 3D prostoru bychom potřebovali úhly dva).
$v_x = v \cos \alpha$
$v_y = v \sin \alpha$

Kdyžtak zkus napsat, čemu přesně na tom rozkladu vektoru na složky nerozumíš, já už to beru jako úplnou samozřejmost.

Online

 

#5 08. 02. 2018 12:38

aferon
Příspěvky: 398
Reputace:   
 

Re: Bod a střela

↑ MichalAld:
Děkuji moc za odpověď.  Konečně se mi to ujasnilo, jak to lze chápat. U těch příkladů z kinematiky, jsem si všimla, že je hlavně třeba si určit  počáteční podmínky a ujasnit si, o jaký pohyb se vlastně jedná, což je na tom asi to  nejtěžší. Zbytek je jen matematika.

Offline

 

#6 08. 02. 2018 19:09

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4889
Reputace:   125 
 

Re: Bod a střela

aferon napsal(a):

jsem si všimla, že je hlavně třeba si určit  počáteční podmínky a ujasnit si, o jaký pohyb se vlastně jedná, což je na tom asi to  nejtěžší. Zbytek je jen matematika.

Jo jo, to sis všimla správně. To platí v celé fyzice - nejtěžší je stvořit správný popis systému (napsat rovnice), "zbytek je jen matematika - to už vždycky někdo vyřeší".

Ve fyzice neexistují žádné obecné postupy, jak při analýze konkrétního problému postupovat.

I když znáš Newtonův zákon (ten zná snad každý), není vůbec jisté, že se ti podaří odvodit jak rychle teče voda v řece, jak se chová setrvačník nebo jak rychle se šíří zvukové vlny ve vzduchu. Žádné přímočaré cesty k tomu nevedou, nelze to odvodit v matematickém slova smyslu. Protože nikdy nevíme jistě, jestli jsme do výpočtu zahrnuli opravdu všechny síly, které jsme měli.

To, že máme správný výsledek lze s jistotou (a někdy ani to né) zjistit jen experimentem.

Protože padání kamenů v gravitačním poli už nesčetněkrát někdo zkoušel, každý ví co má vyjít, a které síly je nutno do výpočtu vložit. Nicméně jen na první pohled. Protože jsme samozřejmě zanedbali odporu vzduchu, a také jsme zapoměli, že země se otáčí - což nám přináší celou řadu komplikací. A lze pokračovat dále - gravitační pole nad zemí není ve skutečnosti homogenní, mění se v čase (jinak by nebyl příliv a odliv), a nakonec můžeme dojít i k tomu, že Newtonův gravitační zákon vlastně úplně neplatí, že ve skutečnosti platí Obecná Teorie Relativity.

Všechny fyzikální výpočty jsou v jistém smyslu přibližné, i samotné fyziklání zákony takové jsou - všechny zákony co známe mají nějaké své hranice, a když je překročíme, tak už nám dávají nesprávné předpovědi.

O tom je vlastně celá fyzika - najít takový model, který je dostatečně přesný, aby nám předpovědi aspoň trochu souhlasily s experimentem, a přitom dostatečně jednoduchý, abychom jej dokázali vytvořit a spočítat.

Online

 

#7 10. 02. 2018 22:45

aferon
Příspěvky: 398
Reputace:   
 

Re: Bod a střela

↑ MichalAld:

Teda, Váš příspěvek jsem přečetla jedním dechem. Píšete o tom moc zajímavě :-)

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson