Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím,
mám ještě jeden dotaz. Jedná se o lineární zobrazení.
Zadání je takové:
Nechť je lineární zobrazení prostoru do sebe, které je projekcí na rovinu 3x - y = 0. Určete matici zobrazení ve standardní bázi.
Chápu veškerý postup (nejprve si určím kromě vektoru u = (3, -1, 0) také vektory v = (1, 3, 0) a w = (0, 0, 1) - zde chápu, jak jsem je určil a proč právě tyto). Tím mi vznikne báze .
Potom ale dostanu = (0, 0, 0), (0, 1, 0), (0, 0, 1) - (jedná se o matici, kdy každá závorka je právě jeden sloupec, kde 1. číslo 1. závorky je vlevo nahoře a poslední číslo poslední závorky vpravo dole).
Nechápu, jak je možné tuto matici určit.
Předem díky za odpověď.
Offline
↑ Pluhtik:
Ahoj, ty jsi našel bázi v R3, která je z vektorů u,v,w. Vektor u je normálový vetor té roviny, proto ho zobrazí na nulu. Vektory v a w jsi našel tak, aby v dané rovině "ležely," proto se zobrazí samy na sebe. Nyní postupuješ pouze podle definice matice lineárního zobrazení, tj u,v,w postupně zobrazíš a souřadnice jejich obrazů vzhledem k bázi napíšeš do sloupců
.
Pokud standardní bází myslíš kanonickou bázi tak ještě musíš najít matici přechodu (K je kanonická báze) a použít .
Offline
Ano, to chápu, ten další postup.
Šlo mi jen o to, že obecně jsem netušil, proč se vektor u zobrazí na nulu. Normálový vektor roviny tedy v rovině neleží, proto se zobrazí v tomto zobrazení na nulu, ale když to je nějaký vektor, který v ní leží (obecně vektor kolmý na normálový), tak se zobrazí sám na sebe?
A co případ, kdy by vektor v rovině neležel a ani to nebyl její normálový vektor? Na co, by se zobrazil?
Offline
↑ Pluhtik:
Ahoj, ja bych zvolil primocarejsi postup: Hledam matici takovou, ze pro libovolny vektor lezi v pozadovane rovine, to znamena, ze
,
kde cislo se zvoli tak, aby , neboli , takze
a hledana matice je .
Offline
↑ laszky:
Ahoj, díky za odpověď, ale nepochopil jsem polovinu z toho. Říkáš, že P je matice, v je vektor a Pv je tedy co? A I?
Nejsem student matematiky, takže to nepotřebuji znát do detailů a ani neznám. Zítra mám zkoušku a potřebuji, abych získal pár bodů z lineárního zobrazení, kdyby se tam objevilo (bylo na něj 1 cvičení a 1 přednáška, takže jsme dělali zřejmě jen základy).
Spoléhám, že na zkoušce mě zachrání jiné látky (lineární programování, Leslieho modely růstu, Euklidovská a afinní geometrie atd., což chápu podstatně lépe než zobrazení).
Offline
↑ Pluhtik:
je soucin matice krat sloupcovy vektor a vysledkem je sloupcovy vektor, je jednotkova matice, je soucin sloupcoveho vektoru s radkovym (v tomto poradi) a vysledkem je matice.
V tvem pripade:
Offline
↑ laszky:To asi není to, co by po nás přímo chtěli (každý příklad by se měl vejít na jednu stránku A4 a to už by se mi s dalšími výpočty, jako matice přechodu atd. nevešlo, navíc by takový výpočet byl citelnou ztrátou času). I tak díky za radu.
Můžu jen požádat o odpověď na svůj předchozí dotaz z času 15:02? Předem moc díky :)
Offline
↑ Pluhtik:
Normálový vektor je k té rovině kolmý (podle definice), proto se zobrazí na nulu. Pokud v rovině vektor leží, pak zobrazení ho pochopitelně zobrazí na něj samotný. Pokud vektor neleží v rovině a ani k ní není kolmý, pak určit, kam ho zobrazení "pošle," to je přece v podstatě cílem téhle úlohy. Zobrazí se na
Offline
A co případ, kdy by vektor v rovině neležel a ani to nebyl její normálový vektor? Na co, by se zobrazil?
Zobrazi se na vektor, ktery lezi v te rovine a je (ortogonalni) projekci puvodniho vektoru.
Btw, pokud pouzijes ten postup pres ty matice prechodu, potom
, ,
A zjistis, ze ,
coz je ta matice , kterou jsem ti psal vyse a pri jejimz odvozeni jsi nemusel pocitat zadnou inverzni matici, resp matice prechodu.
Offline
kryštof napsal(a):
↑ Pluhtik:
Normálový vektor je k té rovině kolmý (podle definice), proto se zobrazí sám na sebe.
Chtěl jsi napsat na nulu?
Offline
Chci oběma moc poděkovat:) Lineární zobrazení bylo na zkoušce a z 5 možných bodů jsem dostal 4,5. Bez vás bych tolik určitě neměl. Strhli mi půlbod za to, že jsem špatně určil inverzní matici k .
Ze zkoušky mám 13 bodů z 20, přičemž jsem potřeboval pouhých 8, abych udělal předmět :) Lineární zobrazení mi ale pomohlo k lepší známce :)
Offline