Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Mám tu pro chytré hlavy jeden příklad, který mi před lety dal zabrat. Trvalo mi tenkrát měsíc, než jsem našla správnou cestu k řešení. Chtěla bych znát váš názor na jeho obtížnost.
U zdi stojí krychlová krabice metrové stěny. O ni a o zeď je opřen 10 metrů dlouhý žebřík. V jaké výšce je opřen o zeď?
EDIT: K dispozici máte jen znalosti ze střední školy a kalkulačku hlupačku, jejíž maximální dovednost je odmocnina.
Offline
↑ Tychi:
Žebřík je opřen o stěnu ve výšce: cca 9,938 m nebo ve výšce: 1,1118 m
Označme: - výška, ve které se žebřík opírá o stěnu - y
- vzdálenost paty žebříku ( na zemi) od krychle -x
Z podobnosti trojúhelníka to vede k tomuto:
Porovnáním rovnic dospějeme k tomuto:
Offline
↑ Chrpa: Obávám se, že běžný středoškolák opravdu ne. Běžný středoškolák je vyděšen, když vidí rovnici čtvrtého stupně.
A když to napíšu narovinu, tak jsem se reciprokým polynomem na střední nepotkala a to bych řekla, že jsme probrali spoustu věcí navíc.
Offline
↑ Chrpa: Našla jsem slovo reciproký i ve svém notýsku blbníčku, alias zaslechnu, nevím, co znamená, zapíšu a časem dohledám. U tohohle pro mě fakt cizího slova byla jen poznámka zatím nenalezeno a překlad z angliny..
Reciproké rovnice se řeší i v Polákovi. Jsou nějak všude kam kouknu a mě míjeli. Protože co se počtů týče, co jsem se nedozvěděla na gymplu, to mi na VŠ neřekli.
To by bylo asi vše k vysvětlení záhady, že jsem při řešení rovnice čtvrtého stupně zavrhla.
Každopádně děkuji za rozšíření znalostí.
Offline
Zdravím v tématu,
když už jsem tak akční dnes, tak ještě připomenu úlohu "Rebriky", kdo si vybaví Vánoce 2007 :-) tam byl zádrhel, že kolega potřeboval výsledek na 12 míst po čárce (pro speciální účel).
Omluva za moji úpravu v původním příspěvku (určitě už jsme měli místní TeX) - ale s ohledem na zachování souvislostí už to nepřeTeXuji.
K tomu, co jak se učí, opět se nevyjádřím, ale pokud by byl zájem - tak se dá realizovat v tomto tématu.
Pozdrav :-)
Offline