Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ vanok: Ahoj, Vanok, mnohokrát děkuji za odpověď s rozkladem. (Tím myslím rozklad na vysvětlení, proč se takový příklad nachází v učebnici pro ZŠ. Protože ten matematický mi stejně nevyšel :-) Ale to jste Vy i MisaH dobře věděli, že i když mi dáte rozklad zadání, stejně si s ním nebudu vědět rady :-) A měli jste pravdu. Už na to nemám. A to mě matematika vždycky bavila a moc. No, tak se vrátím na začátek. :-) To řešení jsem chtěla vedět jen kvůli sobě, protože synovec už úkol poslal a myslím si, že odpověděl podle Vás a MisaH správně. Spíš mě mrzí, že ho matematika taky vždycky bavila. Učila ho matematikářka, která má svůj obor ráda a je v něm dobrá. Potom dostal jinou paní učitelku a se změnou učitelky se změnil i jeho postoj k matematice. Myslím si, že tak složitý obor, jako je matematika, by měli učit opravdu jen učitelé, kteří mají tuto aprobaci. Protože tady nejde jen o dosazování do vzorců, ale o rozvoj logiky a myšlení a umět to učit, vést!!! A to je už vyšší dívčí. Člověk, který učí matiku na to musí mít. Děkuji za odpověď :-) A pěkný den :-)
Offline
Ahoj ↑ Mino161:,
To mas dobry postoj a hladat riesenia to je dobre a robit to pre svoju radost to je nadhera.
Ten rozklad by si po troska castych podobnych aktivitach urcite aj sama nasla ( no pre deti to tazke najst, no ale je smutne, ze autor knihy napisal, ze to nema riesenie ....).
Len tak, pre zaujimavost:
ak by som ti povedal, ze ten dany vyraz sa da napisat aj takto . To by ti pomohlo aby si napisal ten rozklad?
To ti gratulujem, ze sa takto po dlhom case sa vracias k rieseniu cviceni,... a ze chces ist o mnoho dalej ako v skole.
Offline
Ešte teraz mi len tak na okraj (zrejme ukončenej) diskusie napadla jedna myšlienka ohľadom riešenia rozkladu výrazu
hoci to nie je metóda riešenia ktorá by sa učila už na ZŠ. Príklad je však na pomery ZŠ výnimočný, takže by si zaslúžil aj výnimočný prístup (ako napr. príklady na MO).
Čo zaviesť substitúciu a získať tým kvadratický výraz
, ktorý sa už dá rozložiť na súčin
hoci
nebudú práve "pekné čísla" a potom dosadiť naspäť pôvodnú premennú?
Offline
Ahoj ↑ Ferdish:,
To mas pravdu. Ide o jednu (dost prirodedzenu) metodu.
Aj ked problematika substitucie na ZS je dost narocna pre deti.
No na strednej skole by to ziaci iste dokazali sami najst.
Ucitelia strednych skol, nam to mozu potvrdit ( alebo vyvratit).
No co je iste. Toto cvicenie, ak tam pridame etapy, sa da riesit uz na ZS.
Offline
Som si na 99% istá, že úlohy boli zadané z dôvodov, ktoré som uviedla a že v skutočnosti ide o to, aby deti naleteli ...
Ešte keď sa tieto rozklady učili na ZŠ, tak išlo iba o "čisté" rozklady, doplnenie do štvorca sme brali až na SŠ.
Základná škola je proste ZÁKLADNÁ.
Offline
Ahoj [re]p607777|rleg[/
Poznamka, no ale asi na urovni zaciatku VS.
Pokial poznas trochu vlasnosti realnych polynomov, tak dobre vies, ze vyraz ma 4 komplexne korene ktore su dve komplexne dvojice, a kazdu z nich tvoria dve komplexne zdruzene cisla. A preto v sekunde , ked vidis ten vyraz, vies aku formu bude mat v realny rozklad na sucin daneho vyrazu.
A potom, ak nieco vies, o neredukbilnych a reduktibilnych realnych polynomoch tak by si mohol tiez vyuzit.
No len pre zaujimavost, ako chces pouzit tvoj vyraz na realnu fakrorizaciu. Dakujem, za poucenie.
Offline