Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Téma zavřeno
No, ve spoustě knížek (alespoň tedy u nás v ČR) se používá také nepsaná dohoda, že čtenář ví, co chtěl autor knihy napsat, dříve než se poustil do čtení ... takže spoustu knížek nemá velký smysl číst, pokud už danou problematiku neovládáme...(a pokud ji ovládáme, tak je samozřejmě také nemá velký smysl číst...)
Offline
↑ MichalAld:
👍👍👍
Offline
Prehlad elementarnej matematiky , Hrusa Kraemer Sedlacek Vysin Zelinka , SNTL 1964
str 34 :
8.Vyznam zatvoriek
Mame previest niekolko pocetnych vykonov po sebe, vysledok niekedy zavisi na tom, v akom poradi sme vykony previedli. Poradie , v akom maju byt vykony prevedene, naznacujeme zatvorkami.
Umluva. / Dohoda /
Pocetny vykon, ktory mame previest napred, davame do zatvoriek. Zatvorky sa vsak spravidla nepisu v tychto pripadoch:
a, ak vysledok napisaneho vypoctu nezavisi na tom , ako su zatvorky umiestnene;
b, tam, kde nemoze vzniknut pochybnost o poradi vykonov;
c, ma sa scitanie a odcitanie prevadzat v tom poradi ako je napisane, t.j. od lava do prava;
d, ma sa prevadzat nasobenie bezprostredne pred scitanim a odcitanim;
e, ma sa prevadzat umocnovanie bezprostredne pred nasobenim alebo delenim alebo scitavanim alebo odcitanim;
f, casto i vtedy, ma sa prevadzat nasobenie pred delenim.
/ , znamena /
Vobec sa doporucuje pisat zatvorky vsade tam , kde by mohli vzniknut pochybnosti, napr. piseme zasadne (a:b) : c alebo a: (b : c) , nie iba a : b : c , podobne piseme (a : b) + c a nie iba a : b + c atd. Casto sa uvedene umluvy kombinuju a piseme tak napr. podla umluvy d) a e). Podla uvedenych umluv sme pisali zapisy poctovych vykonov uz od zaciatku tejto knihy.
Je zapis zlozitejsi, nevystacime iba s jednym druhom zatvoriek a vedla zatvoriek okruhlich () pouzivame pre zvysenie prehladnosti zatvoriek lomenych [], slozenych {} a inych.
PS: ospravedlnte preklad z cestiny...
Offline
Dilenska Matematika , B.Dobrovolny , Prace 1951
str 11. :
4. Pisanie zvlasnych cisiel a matematicke znacky
Vynechavanie znacky nasobenia.
Nasobenie vzdy znacime X alebo bodkou dole . ; pokial su vo vypocte pismena ( obecne cisla ), mozeme tuto znacku vynechat. Pismena proste napisana vedla seba znacia, ze sa nasobia.
Pri dosadeni cisiel zvlastnich za cisla obecna sa uz znak nasobenia nesmie vynechat.
2F = 2 . F = 2 x F = F . 2 = F x 2; tu sa "krat" moze vynechat , cislo zvlastni ale piseme obvykle skor 2F.
2 je "sucinitel" alebo "koeficient".
Pri pocitani s cisly obecnymi nepouzivame zmiesanych cisiel .
str 31. :
21 Delenie, prehlad pravidiel
priklad na precvicenie
str 32. :
23. Sikma zlomkova ciara
Sikma zlomkova ciara znaci delenie a plati na cely vyraz, ktory je za nou, az k dalsiemu napisanemu poctovemu znamienku ( + , - , . , : , = )
a / bc znaci ; a/b . c =
Pri vypoctoch , ktore sami prevadzame ( piseme) v zositoch , tento sposob pisania zlomkov nikdy nepouzivame.
Offline
↑ MichalAld:
OMNIA MEA MECUM PORTO , ... nepotrebujem knihy, ved vsetko je jasne.
Offline
↑ PavolJ:
Pozrite si tú maturitu z r. 1885.
Vaša dcéra určite s úlohami, nad ktorými vy míňate hodiny svojho života žiaden problém mať nebude, ak jej nezačnete do toho vyprávať...
A skúste si veľmi pozorne prečítať, čo Vám tu kolegovia matematici už napísali...
Offline
Já bych to s těma závorkama nepřeháněl:
PavolJ napsal(a):
vsade tam , kde by mohli vzniknut pochybnosti, napr. piseme zasadne (a:b) : c alebo a: (b : c) , nie iba a : b : c
To mi přijde jako blbost. a : b : c - žádné závorky, operátory se shodnou prioritou, řešíme zleva doprava. Žádné pochybnosti.
podobne piseme (a : b) + c a nie iba a : b + c atd.
No to už je úplná kravina: Priorita dělení je vyšší než priorita sčítání. Žádné pochybnosti. Závorky potřebujeme, pokud potřebujeme prioritu přebít. Např. (a+b)/c
V tomhle se vyžívají někteří programátoři. Výraz na půl řádku, kde bylo na první pohled jasné co dělá, ozávorkují tak, že zabírá řádky dva a bez pečlivého počítání závorek není šance s jistotou zjistit co dělá. Je to velmi otravné. Prostě buď má znát priority alespoň základních operátorů, nebo má jít dělat prodavače.
Offline
Ahoj ↑ edison:,
Nepodcenuj predavacov, ti rozhodne musia poznat tie priority, a asi kazdy potrebuje aspon tu zakladnu skolu.
A inac kazdy dobre napisany vyraz ma jednoznacnu interpretaciu.
Offline
↑ misaH:
Nepochopil som ten datum...
Mne bude stacit, ked dcera nebude pouzivat nasobenie bez znamienka / implicitne nasobenie/ a namiesto ":" bude pouzivat zlomkovu ciaru. A bude vediet vysvetlit preco to tak je.
Offline
↑ vanok:
Poprosim o citaciu z knihy , kde je presne vysvetlene ako dobre napisat matematicky vyraz s jednoznacnou interpretaciou.
Napr. delenie mnohoclenov jednoclenmi .
Offline
Ahoj ↑ PavolJ:,
Najprv, jednoznacnost ciselneho vyrazu je nevyhnutna podmienka, inac by ziadna komunikaciaebola nebola mozna.
Tu ti dam priklad v jednej trocha zabudnutej situacii, ( inverzna polska notacia), kde sa take vyrazy pouzivaju ale v trocha inac napisane, ako tie o ktorych sa tu zatial pokusalo hovorit :
Tyka sa to jazykov ciselnych formul, ako tu
https://fr.wikipedia.org/wiki/Notation_ … se_inverse
https://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_Polish_notation
To ta iste trochu o tom pouci.
To bolo pouzivane napr. v kalkulackach HP, v okolo 1970 ....
( to sa bude asi pacit, ze taketo zapisy nepouzivaju zatvorky. No a pochopitelne v tej dobe, vela ludi nedokazalo pouzivat take “(pre)historicke” kalkulacky. No ale pre nostalgikov to bolo (vraj) nieco pekne).
Inac vseobecne, vsetki dnesne skolske knihy by mali respektovat platne osnovy!
A tam netreba ziadna diskuzia. ( ide o dohodu).
Offline
↑ PavolJ:tohle by v současné době mělo stačit jako základní přehled:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Priorita_ … erac%C3%AD
Offline
Zbierka riesenych uloh z algebry, Frantisek Dudra, Alfa 1978
str 42. :
3. vyrazy s pismenkami
3.1 cisla zapisane pismenkami
Ak vo vyraze 2x - 1 cislo x nahradime cislom 3, tak
2x - 1 = (2 . 3) - 1 = 6 - 1 = 5
5.4 Mnohocleny Delenie
Pri deleni jednoclenov vyuzivame vety o deleni mocnin.
Podiel jednoclenov 12x a 6y zapisujeme :
1, vo forme delenia, t.j. v tvare , kde
2, vo forme zlomku, t.j. v tvare , kde
Podiel dvoch navzajom rovnakych jednoclenov sa rovna jednej,
napr. , pretoze 12xy . 1 = 12xy, kde ,
str. 103
/ vysledok /
Offline
MS SR, Vzdelavaci standard s exemplifikacnymi ulohami z Matematiky pre 2.st. zakladnej skoly
PhDr. Ludovit Balint, CSc. platne od 1.9.2002.
str 48.
str 54.
Skoda, ze neobsahuju aj vysledky ...
Offline
B11_VO_MaPsI_MA_IN vzdelavaci standard.pdf
Vzdelávací štandard pre učebný predmet matematika
Učebný predmet matematika na stredných športových školách
Orientačný prehľad tém, náplňou Štátneho vzdelávacieho programu, ale
(niektoré časti nasledujúcich tém sa vyskytujú aj v Štátnom vzdelávacom programe, nie však systematicky, resp. nie sú v ňom spracované do dostatočnej hĺbky)
ČÍSLA, PREMENNÁ A POČTOVÉ VÝKONY S ČÍSLAMI
Výrazy (definičný obor výrazu, substitúcia, vyjadrenie neznámej zo vzorca). Číselné obory. . Absolútna hodnota a výrazy s absolútnou hodnotou. Základy teórie čísel (deliteľnosť, prvočíslo, prvočíselný rozklad, najväčší spoločný deliteľ, najmenší spoločný násobok).
Offline
↑ vanok:
Ja riesim, ale nasobenie bez znamienka. Obecne cisla .
Problem zo zatvorkami nemam. Programujem v jednej z verzii LISPu.
Idem po dnesnych ucebniciach a idem hladat problematicke priklady s pouzitim nasobenia bez znamienka.
Vo vzdelavacom standarde z r.2002 este boli priklady este po starom sposobe.
Zaujima ma, od ktoreho datumu niekto zmenil pouzivanie matematiky .
Je to rovnake ako, ked sa zmenilo v CSR , jazdenie autami z laveho pruhu na pravy pruh... Myslim si , ze to musel byt super chaos v doprave.
Offline
↑ PavolJ:,
Pokial existuje viacero dohod, ktore si proticecia tak to je ozaj chaoticka situacia. Tvoje pozorovania by mali poucit ludi, ze zial take situacie existuju.
(No tie, co nedodrzuju, pravidla priorit, ktore tu boli viac krat pripomenute, by mali byt vylucene. A ak take konstatujes, mal by si na to upozornit ich autorov). .
A pozeral si aj vo svetovej literarure, ci taky chaos existuje aj inde?
Offline
Zbierka uloh z matematiky 1.diel , Didaktis 1993 , RNDr. Alica Sivosova
lektor Doc.RNDr. Jan Cizmar, CSc.
str 32.
254 vydelte:
256 vydelte
261 vynasobte a vydelte
327 vydelte
391
Offline
Co chces povedat v #47 a v #48?
To ze autory nedodrzuju priority?
Tak take knihy hod do kosa.
Offline
Téma zavřeno