Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý deň chcel by som sa Vás spýtať na akom princípe sa rieši úloha tohto typu:
Napr.
Podiel dvoch čísel je 2,5. Určte podiel ich súčtu k veľkosti ich rozdielu.
Možnosti :a) 5, b) 3, c) 9/5, d) 7/3, e) 7
Ďakujem.
Offline
↑ Tatrawind:
Dobrý den,
zkusme takto: [mathjax]\frac{x}{y}=\frac{5}{2}[/mathjax]
Z této rovnice si vyjádřete jednu neznámou pomocí druhé neznámé
a dosaďte do: [mathjax]\frac{x+y}{x-y}[/mathjax] a dopočtěte.
Offline
↑ Tatrawind:
No - vieš, ale mal by si napísať, s čím máš problém.
Podiel .... výsledok delenia, delíš dve "veci", napíšeš znamienko : alebo zlomkovú čiaru, ktorá znamená naznačené delenie.
Súčet ..... výsledok sčítania, znamienko +
Rozdiel... výsledok odčítania, znamienko -
Základný zápis:
, takto vyzerá podiel súčtu a rozdielu
Mmch:
výraz sa volá podľa toho, čo by sa "robilo" posledné, ak by miesto premenných boli čísla, teda najprv zátvorky, potom až deleno => výraz je podľa delenia podiel
Zátvorky sú tu nutné, lebo delenie má bez nich prednosť pred + a -, bez zátvoriek by sa nedelil celý súčet, iba jeho kúsok
Miesto znaku : sa môže dať zlomková čiara
________________
Ak podiel 2 čísel je 2,5 tento vzťah sa dá zapísať napríklad ako (píše aj Takjo, zdravím po dlhšom čase)
Odtiaľ napríklad
Takže okolo + sa napíše 2,5b a b .... súčet
- .... rozdiel
______________
To, čo píše ferdish (zdravím), znamená, že rozdiel by podľa správnosti mal byť v absolútnej hodnote, ktorá znamená veľkosť (niečoho).
Ale mám podozrenie, že na ZŠ sa to zase až tak prezne neberie. Ferdish má ale formálne pravdu.
Z predložených odpovedí to tak ale tuším nevyzerá :-)
Offline
↑ misaH:
Keď ale v menovateli budeš uvažovať iba rozdiel čísiel, tak ten podiel môže vyjsť záporný. V ponúkaných odpovediach však nie je žiadne záporné číslo...
Ale mám podozrenie, že na ZŠ sa to zase až tak prezne neberie. - dúfam, že vzhľadom na tvoju dlhoročnú prax bola táto veta myslená ako vtip :-)
Offline
↑ Ferdish:
:-)
Tak neviem môže byť záporné a nemusí - či?
Na ZŠ si rád, keď žiaci dajú zátvorky kam treba a dajú dobré znamienka k súčtu, súčinu, podielu a rozdielu.
Úlohu mali lepšie špecifikovať, pokiaľ ide o znamienka tých čísel zo zadania. Možno to aj niekde v zadaní bolo...
Offline
↑ misaH:
Lenže úloha nedefinuje, ktoré z tých dvoch čísiel má byť menšenec a ktoré menšiteľ. Takže menovateľ môže byť v tvare [mathjax]2,5b-b[/mathjax] ale tiež [mathjax]b - 2,5b[/mathjax]. Použitie absolútnej hodnoty tento problém eliminuje. Preto je v zadaní spomenutá veľkosť rozdielu.
V čitateli je to jedno, operácia sčítania je komutatívna - toto sa snáď na ZŠ ešte učí, možno nie za použitia slova komutatívny, ale učí sa že je jedno v akom poradí sčítavam dve čísla...či?
Offline