Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 08. 01. 2021 00:31

Jorica
Místo: Vyškov
Příspěvky: 304
Reputace:   
 

Vliv počtu kol na valivý odpor

Na tomto webu jsem se dočetla:

Nevýhoda tříkolečkových bruslí oproti čtyřem je, že se váha bruslaře roznáší na méně koleček, což má přímý vliv na valivý odpor koleček a tedy i na výslednou rychlost. Výsledkem je, že když srovnáme stejně kvalitní a stejně velká 3 kolečka a 4 kolečka na stejné brusli, 4 kolečka pojedou rychleji a budou se o něco méně opotřebovávat.

Souhlasila bych s tím opotřebením, protože u tříkoleček je každé z nich víc zatíženo. To má samotřejmě vliv na to, že i odporová síla (valivý odpor) u každého kolečka je u tříkolečka větší, ale ... Přece když pak sečtu příspěvek od jednotlivých koleček, musí výsledná odporová síla v případě stejných rozměrů a materiálů koleček vyjít stejně u tří i čtyřkoleček, nebo ne?

Ptám se proto, že jsem viděla spoustu řešených příkladů na valivý odpor a nikde se počet kol auta apod. nezohledňoval. Proto uvažuji takto: auto má 4 kola, ale každé je zatíženo čtvrtinou tíhy, proto je odporová síla auta stejná jako by celá tíha působila na jedno kolo. Nebo je tato úvaha špatná?

Offline

 

#2 08. 01. 2021 01:50 — Editoval S3MU1L (08. 01. 2021 01:58)

S3MU1L
Zelenáč
Příspěvky: 21
Reputace:   
 

Re: Vliv počtu kol na valivý odpor

Dobrá otázka, moj odhad je ze v dôsledku zaťaženia dosadá koleso na vozovku kontaktnou plochou S a tým pádom sa trie. Máš pravdu ze trecia sila bude rovnaka ci ma 2 alebo 20 kolies ale cim viac kolies ma tak tým je ta plocha kolesa ktorou sa trie o cestu mensia a vznika mensie teplo trenim a tym padom sa straca menej kinetickej energie.

Offline

 

#3 08. 01. 2021 08:55 — Editoval Aleš13 (08. 01. 2021 09:53)

Aleš13
Příspěvky: 332
Reputace:   
 

Re: Vliv počtu kol na valivý odpor

Je to tak, základní vzoreček pro valivý odpor praví jasně, že na počtu kol (a jejich šířce) nezáleží, jen na hmotnosti, poloměru kola a materiálových konstantách kola a podkladu, souhrnně vyjádřených jako rameno valivého odporu. Případné odchylky (kladné i záporné) je potřeba hledat ve vlastnostech o třídu "jemnějších", jako je třeba nelineární závislost deformace elastomerového kolečka na napětí (změna modulu pružnosti s velikostí deformace) a podobně. Bez nějakých experimentů si ale netroufnu odhadnout jakým směrem se ta nelinearita projeví. Obdobně určitě půjde najít pár dalších vlastnosti :-)

Offline

 

#4 08. 01. 2021 16:52

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4887
Reputace:   125 
 

Re: Vliv počtu kol na valivý odpor

↑ Jorica:

Otázka je, jestli je to vůbec pravda. Souhlasit lze asi s tím, že se budou méně opotřebovávat.

Jinak ale gumová kolečka nejsou úplně přesně to, co základní teorie valivého odporu řeší ... protože přeci jen ta guma se deformuje poměrně hodně.

Klasický valivý odpor se počítá, když se valí kulička nebo váleček po rovné ploše ... a v takovém případě je vlastně nesmysl uvažovat více než dva válečky za sebou ... protože ony nikdy nejsou úplně stejně velké, a tím pádem většinu síly stejně nesou jen dva z nich...


U aut, pokud vím, je to tak, že čím je kol méně, tím je to lepší. Proto se taky dělají náklaďáky se zdvihatelnými koly ... takže když není moc naložený, tak si dvě kola zdvihne do vzduchu a má o trochu nižší spotřebu.

Takže podle mě je počet kol hlavně kvůli únosnosti. Jinak bych řekl, že ideální by měly být dvě ... a moc nechápu, co se s těmi čtyřmi koly děje, když se jede zatáčka.

Offline

 

#5 08. 01. 2021 19:01

edison
Příspěvky: 2622
Reputace:   47 
 

Re: Vliv počtu kol na valivý odpor

U malých koleček je chování valivého odporu takové poněkud netriviální. Nevím jak je to u bruslí, ale u skejtu platí, že čím tvrdší, tím lépe jede po velmi hladkém povrchu a zároveň tím hůře po drsném. Nevýraznější jsou tyhle efekty u úzkých koleček. Ty na brusle jsou ještě užší.

Na běžném povrchu bude tedy valivý odpor klesat podle parametru, který by se dal nazvat efektivní plocha a ta roste s šíří koleček (a předpokládám i počtem), klesá s tvrdostí.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson