Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#26 09. 04. 2021 19:00 — Editoval edison (09. 04. 2021 19:01)

edison
Příspěvky: 2622
Reputace:   47 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

↑↑ krax: Jo to byla dost nešťastná formulace:-)

Šlo o to, že země sice dodá/sežere hybnost, či moment hybnosti, ale nijak znatelně se při tom nepohne, takže to neovlivní dráhu. Naproti tomu, když dejme tomu cyklista vjede na raft a otočí se na něm, zpátky bude muset skočit přes vodu - dráha se prodlouží.

Offline

 

#27 11. 04. 2021 01:44 — Editoval krax (11. 04. 2021 01:59)

krax
Zelenáč
Příspěvky: 19
Reputace:   
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

↑↑ MichalAld:
Děkuju za podrobné vysvětlení. Ještě na něco se zeptám:

******************************

A) Mám kruhovou obruč, na vnitřku obruče jsou koleje po kterých jezdí mašinka. Mezi hmotou mašinky a nehmotnými kolečky je teleskopická tyč, pomocí které je možné mašinku přibližovat ke středu obruče.
B) Na kolejích je výhybka, pomocí které je možné navést mašinku na sousední spirálovou dráhu, která mašinku zavádí do středu obruče

To znamená, že při odpovídajícím pohybu teleskopické tyče bude pohyb A) i B) totožný. První moje myšlenka byla, že totožné budou i síly, kterými mašinka působí na hmotu spojenou s dráhou/obručí/spirálou. Ale asi se liší v tom, že tlak mašinky na podložku je vždy kolmý k tečně dráhy, a tedy u spirály tlak působí trochu "nakřivo"? (Hmmm ... co když bych chtěl nasimulovat "křivost" spirály náklonem teleskopické tyče?)

Zatímco spirála mašinku neurychlí, teleskopická tyč ano? A do navýšení kinetické energie mašinky se vloží právě práce, která je vykonaná když teleskopická tyč eliminuje odstředivou sílu po dráze směrem ke středu obruče?

Offline

 

#28 11. 04. 2021 10:20

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Jo, je to pořád to samé. Při použití teleskopické tyče vykonáváme práci, ale zachováváme moment hybnosti. Při použití spirálových kolejí žádnou práci nekonáme ... ale zase ubíráme moment hybnosti (protože ty koleje musí být k něčemu připevněné).

krax napsal(a):

Ale asi se liší v tom, že tlak mašinky na podložku je vždy kolmý k tečně dráhy, a tedy u spirály tlak působí trochu "nakřivo"? (Hmmm ... co když bych chtěl nasimulovat "křivost" spirály náklonem teleskopické tyče?)

To ale nepomůže ... i když bude tyč nakřivo, síla bude působit vždy jen směrem do středu rotace. Tedy v normálovém směru. Tečnou sílu nevyrobíme ... protože kolečka nám prostě proklouznou. To bychom museli mít na kolečkách i brzdu ... čímž bychom vyrobili i ten moment síly (a potažmo moment hybnosti). A energii spotřebovanou na vysouvání tyče bychom "propálili" na těch brzdách.


krax napsal(a):

Zatímco spirála mašinku neurychlí, teleskopická tyč ano? A do navýšení kinetické energie mašinky se vloží právě práce, která je vykonaná když teleskopická tyč eliminuje odstředivou sílu po dráze směrem ke středu obruče?

Takto bychom to říkat správně neměli - protože když to všechno popisujeme v rámci nějaké inerciální soustavy, tak tam žádná odstředivá síla neexistuje. Takže práce kterou vykonáme prodlužováním (či zkracováním) tyče vzniká tak, že těleso urychlujeme (malinko) i ve směru jeho pohybu. Když se tyč nezkracuje, tak působí síla přesně kolmo na pohyb ... a žádná práce se nekoná. Uznávám, že je to trochu těžko představitelné, ale přesně takto to je. Síla kterou vyvozuje tyč musí mířit přesně na střed rotace ... ale těleso se při přibližování po spirále nepohybuje přesně kolmo na tenhle směr. Takže má i složku rychlosti mířící do středu.

U spirálových kolejí je to přesně naopak ... tam míří síla vždy kolmo na směr pohybu (vazbové síly míří vždycky kolmo na směr pohybu). Ale nemíří přesně na střed rotace ,míří kus vedle. Může to tak být - protože spirála je "pevná" ve všech směrech. Zatímco naše teleskopická tyč je pevná jen ve směru na střed rotace, v tom kolemém směru je volná...

Offline

 

#29 11. 04. 2021 13:07

krax
Zelenáč
Příspěvky: 19
Reputace:   
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

MichalAld napsal(a):

Takže práce kterou vykonáme prodlužováním (či zkracováním) tyče vzniká tak, že těleso urychlujeme (malinko) i ve směru jeho pohybu. Když se tyč nezkracuje, tak působí síla přesně kolmo na pohyb ... a žádná práce se nekoná.

Počkat, práce je primárně F.s, změna rychlosti je až sekundární efekt práce, přijde mi, že bych měl být schopen určit to F a s:
Mašinka se pohybuje po spirální dráze s, nás zajímá průmět síly do dráhy, takže F se oproti zakázané odstředivé síle zmenší násobením "sinem spirálového úhlu", ale dráha se analogicky prodlouží, takže mi přijde že F.s vyjde stejně jako v zakázané neinerciální soustavě. Je to tak správně?

MichalAld napsal(a):

Tohle teda opravuji ... cyklista v zatáčce nezrychlí a otočení řídítek nemusí představovat nějakou nezanedbatelnou práci. Trik je jinde ... trik je v tom, že Země přebírá část momentu hybnosti. Analogicky s tím, když vystřelíme míč do spirálovitě se stáčející dráhy.

Není to s cyklistou podobné jako s teleskopickou tyčí? Když jenom otočím řídítky abych zmenšil poloměr, potom ta-síla-o-které-se-nesmí-mluvit mě vyhodí ze zatáčky ven. Abych tomu zabránil, musím naklopit tělo víc do zatáčky, tím těžiště dostanu blíž ke středu otáčení a tím jsem vykonal práci.
Není mi úplně jasné jak takovou naklápěcií sílu vytvořím, ale asi rozdílným tlakem v levé a pravé ruce a levé a pravé noze. Dokonce bych řekl, že bych takový impuls byl na kole schopen vytvořit i zadkem :) , pokud bych byl bez nohý a bezruký.

Pokud je pravda co jsem napsal v minulém odstavci, dojde zřejmě k jakémusi kompromisu mezi
a) přenosem momentu hybnosti na spirálu, bez energetických efektů
b) "přenosem energie" jako u teleskopické tyče a udržením momentu hybnosti v mašince:
u cyklisty dojde k nenulovému vložení energie a k navýšení rychlosti, ale vložená energie nebude postačovat na udržení momentu hybnosti.

(Co se týká otáčení řídítek, nejsem si jistý, ale možná že tam jde jenom o překonání tření)

Tak a teď jsem zvědavý co je na mém textu správně.

Offline

 

#30 11. 04. 2021 14:08 — Editoval MichalAld (11. 04. 2021 14:09)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Neinerciální soustavy nejsou zakázané, akorát že se v nich obecně nemusejí zachovávat tady ty věci jako je energie, hybnost či moment hybnosti. Takže při jejich používání musíme být dost opatrní a musíme tomu hlavně už dost dobře rozumět, abychom si byli jistí, jaké přesně fyzikální zákony tam platí.

Takže pro takovéto fundamentální úvahy je lepší se tomu vyhnout....

Pokud jde o toho cyklistu, je to stejné jako pohyb po spirálových kolejích. Zatáčení řídítek nepředstavuje žádnou znatelnou práci ... protože řídítky otočíme jen na začátku, a pak můžeme jezdit po spirále v principu 3 dny ... a žádnou další práci už nekonáme. To samé je naklánění kola ...


A pokud jde o práci

[mathjax]dW = \vec{F} \cdot \vec{ds}[/mathjax]

tak můžeme stejně tak dobře použít i rychlost, neboď rychlost je

[mathjax]\vec{v}=\frac{\vec{ds}}{dt}[/mathjax]

takže co platí pro element dráhy ds (nezapomínejme že je to vektor, má svůj směr), to samé platí i pro rychlost. Takže klidně můžeme uvažovat, že

[mathjax]dW = \vec{F} \cdot \vec{ds}=\vec{F} \cdot \vec{v} \cdot dt[/mathjax]

A je také jedno, jestli jde o průmět síly do směru pohybu (do směru rychlosti) nebo o průmět rychlosti do směru síly.

A protože o síle víme přesně kam míří ... totiž ke středu, kolem kterého se stáčíme, a rychlost je na tento směr kolmá, když jde o pohyb po kružnici ... tak je celkem zřejmé, že při pohybu po spirále bude směr rychlosti mířit trochu víc na střed, nebude úplně kolmo (protože pak by to nemohl být pohyb po spirále).

Offline

 

#31 11. 04. 2021 15:09

krax
Zelenáč
Příspěvky: 19
Reputace:   
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

MichalAld napsal(a):

Pokud jde o toho cyklistu, je to stejné jako pohyb po spirálových kolejích. Zatáčení řídítek nepředstavuje žádnou znatelnou práci ... protože řídítky otočíme jen na začátku, a pak můžeme jezdit po spirále v principu 3 dny ... a žádnou další práci už nekonáme. To samé je naklánění kola ...

To se mi nezdá. Změna polohy řídítek řídítek znamená pouze přechod na jiný poloměr. Natočení řídítek odpovídá křivosti oblouku.
To samé naklánění: pro daný poloměr je třeba odpovídající náklon, který by vyrovnal příslušnou "odstředivou sílu".

Takto bychom to říkat správně neměli - protože když to všechno popisujeme v rámci nějaké inerciální soustavy, tak tam žádná odstředivá síla neexistuje.

Proč ne? Dostředivá síla snad v inerciální soustavě existuje - to je síla která způsobuje dostředivé zrychlení, a odstředivou bych definoval jako reakci na dostředivou.

V případě cyklisty by byla odstředivou silou vodorovná složka síly, kterou působí kolo na podložku. Bez takto definované odstředivé síly ani nevím jak vysvětlit, proč gravitace nestrhne cyklistu na zem.

Offline

 

#32 11. 04. 2021 19:54

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Jo, s těmi řídítky je to vlastně pravda ... řídítkami musíme otáčet pořád, když jedeme po spirále. Ale nakolik je na to potřeba energie...nepřijde mi, že otáčení řídítky by byla nějaká velká práce.

Ale jednoduše to dokázat nemůžu...ale možná že jo ... protože zatáčet se dá i bez řídítek...prostě jen tím, že kolo nakloníme. Za mlada jsme takhle blbi - jezdili bez držení...

Offline

 

#33 11. 04. 2021 20:02

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Ale pokud jde o inerciální/neinerciální soustavy, tam je to celkem jasné.

Tvůj problém je v tom, že to mícháš dohromady. Můžeš zatáčejícího cyklistu pozorovat z rotující soustavy. Na tom není nic špatného ... na cyklistu působí odstředivá síla a zároveň gravitace ... a tyhle síly musí být v rovnováze. Jinak spadne buď na vnitřní bok, nebo na ten vnější.

Co je ale třeba si uvědomit ... v rotující soustavě se cyklista vůbec nepohybuje. Stojí na místě. Akorát na něj působí ty dvě síly.

V inerciální soustavě na něj naproti tomu žádná odstředivá síla nepůsobí. Působí na něj jen ta gravitace, a silnice, to je všechno. (silnice na něj samozřejmě působí i v té rotující soustavě, jinak by padal dolů). Ale zas na druhou stranu se nám cyklista pohybuje. Sice zrychluje směrem na bok (tam jej táhne gravitace), a směr do boku ... ten způsobí, že do boku zrychluje ... což skutečně dělá, když jede po kruhu.

Takže tak to je ... buď odstředivá síla a stojící cyklista, nebo žádná odstředivá síla a jedoucí cyklista. Obojí najednou mít nemůžeš....

Offline

 

#34 11. 04. 2021 20:33 — Editoval krax (11. 04. 2021 23:57)

krax
Zelenáč
Příspěvky: 19
Reputace:   
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Jaký je přesně mechanismus při jízdě bez řídítek úplně nesouvisí s problémem, ale řekl bych že zatočí i dálkově ovládaný kvádr (bez nohou a rukou) na sedle v otáčivém kloubu, který se dokáže vyklánět do stran. Vykloní se, získá tím "nakláněcí" impuls,a pak se zase narovnává do osy kola.


*********************************
Co mě hlavně zajímá je konání práce nakláněním cyklisty dovnitř oblouku, a jestli tím dojde k (mírnému) urychlení pohybu cyklisty.

Bylo by to zajímavé proto, že by se v této situaci vložila jenom část energie potřebné na urychlení pro zachování momentu hybnosti, a část momentu hybnosti by tak přešla do podložky.
Zatím jsme tu měli jenom dvě krajní situace - a) rychlost tělesa se vůbec nezvýší, moment přejde do podložky b) rychlost se zvýší natolik, aby byl plně zachován moment hybnosti v rámci tělesa.

Offline

 

#35 11. 04. 2021 20:59

krax
Zelenáč
Příspěvky: 19
Reputace:   
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Nebudu pořád děkovat za trpělivé reakce, ano? Poděkování je implicitně zahrnuto v mých nesouhlasných nebo pochybovačných vyjádřeních. :)

MichalAld napsal(a):

V inerciální soustavě na něj naproti tomu žádná odstředivá síla nepůsobí. Působí na něj jen ta gravitace, a silnice, to je všechno. (silnice na něj samozřejmě působí i v té rotující soustavě, jinak by padal dolů). Ale zas na druhou stranu se nám cyklista pohybuje. Sice zrychluje směrem na bok (tam jej táhne gravitace), a směr do boku ... ten způsobí, že do boku zrychluje ... což skutečně dělá, když jede po kruhu.

Co je to "do boku"?

Moje vidění je, že silnice na cyklistu působí v ose cyklisty, a my můžeme tuto sílu rozdělit na složku svislou - tato síla ruší pohybový efekt gravitace, a sílu vodorovnou, která míří do středu otáčení a způsobuje dostředivé zrychlení

Offline

 

#36 11. 04. 2021 22:33

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

krax napsal(a):

Co je to "do boku"?

Moje vidění je, že silnice na cyklistu působí v ose cyklisty, a my můžeme tuto sílu rozdělit na složku svislou - tato síla ruší pohybový efekt gravitace, a sílu vodorovnou, která míří do středu otáčení a způsobuje dostředivé zrychlení

No, jen je potřeba ještě porozumět tomu, proč při jízdě rovně nakloněný cyklista spadne na bok, zatímco při jízdě po kruhu na bok nespadne...

Offline

 

#37 11. 04. 2021 23:19

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

krax napsal(a):

Proč ne? Dostředivá síla snad v inerciální soustavě existuje - to je síla která způsobuje dostředivé zrychlení, a odstředivou bych definoval jako reakci na dostředivou.

To samozřejmě udělat můžeme ... ale moc nám to nepomůže, protože takto definovaná odstředivá síla nepůsobí na to těleso, co nás zajímá (cyklistu).

Offline

 

#38 12. 04. 2021 11:11

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Ještě jsem přemýšlel o tom kole ... v zatáčce když kolo nakláníme, tak tím snižujeme jeho těžiště ... čímž určitě nějakou energii získáme ... zároveň těžiště posuneme směrem ke středu ... takže ano, pohyb tím asi trochu urychlíme. Ale když spirálu opoušíme, musíme kolo zase narovnat ... a takto získanou rychlost zase ztratíme.

Offline

 

#39 12. 04. 2021 13:13

krax
Zelenáč
Příspěvky: 19
Reputace:   
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

cyklista ve spirále

MichalAld napsal(a):

v zatáčce když kolo nakláníme, tak tím snižujeme jeho těžiště ... čímž určitě nějakou energii získáme

Tím bych si nebyl tak jistý, kde se vezme energie pokud nedojde k volnému pádu? Na kruhové dráze před započetím spirály je cyklista v rovnovážné poloze, a i po zahájení spirály v ní zůstáva, jak se naklání do oblouku.
To je něco jiného než když chodec stojí, nakloní se do strany a začne padat. Tam stačí miniaturní impuls a pak už se jenom získává anergie.

Ještě k řídítkám: Cyklista používá řídítka jenom pro urychlení reakcí. (Pokud jenom otočí řídítky,jeho tělo se začne kácet na jednu nebo druhou stranu, a on to začne intuitivně vyrovnávat. Takže se raději ihned začne naklánět synchronně s pohybem řídítek, co se mu plus minus daří, i když tam vždycky trochu kinklá.)
Takže primární je to naklonění, můžeme předpokládat že cyklista řídítka nedrží a ty se jenom přizpůsobují naklonění a tedy žádnou práci nekonají.

Možná by bylo dobré situaci zjednodušit tak, že místo cyklisty použijeme spirálovou kolej, v koleji je zasazená svislá tyč na kloubu, kloub je opatřen motorkem. To je snad stejná situace jako u cyklisty.
Tyč sama ve sprirále správný náklon neudrží, musí jí v tom pomáhat motorek: První moje myšlenka byla, jestli to není tak, že zpočátku stačí miniaturní impuls, a pak už se tyč "setrvačně" naklání víc a víc. Ale nemyslím si to. Je třeba celou dobu překonávat "odstředivou sílu".

Vše je bez záruky :)

Offline

 

#40 12. 04. 2021 13:22

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

krax napsal(a):

cyklista ve spirále

MichalAld napsal(a):

v zatáčce když kolo nakláníme, tak tím snižujeme jeho těžiště ... čímž určitě nějakou energii získáme

Tím bych si nebyl tak jistý, kde se vezme energie pokud nedojde k volnému pádu? Na kruhové dráze před započetím spirály je cyklista v rovnovážné poloze, a i po zahájení spirály v ní zůstáva, jak se naklání do oblouku.

Pořád do toho instinktivně taháš tu odstředivou sílu ... ale ona tam žádná není...

Snížením těžiště jsme snížili potenciální energii (protože ta je prostě E=mgh a na rychlosti nezávisí) a ta energie nemohla jen tak zmizet. Silnice žádnou práci nekoná - to je jen vazba, vazebné síly nekonají práci. Takže zbývá rychlost. Jinam se ta energie ztratit nemohla...

Offline

 

#41 12. 04. 2021 13:26

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Věci nejsou tak jednoduché, jak se někdy na první pohled zdá. Zkus si někdy pár jednoduchých experimentů s roztočeným setrvačníkem. Setrvačník se bude držet ve vodorovné poloze i když ho podepřeš jen na jednom konci jeho osy (hřídele). Což u stojícího by vůbec nepřipadalo v úvahu...

Offline

 

#42 13. 04. 2021 01:36 — Editoval krax (13. 04. 2021 01:39)

krax
Zelenáč
Příspěvky: 19
Reputace:   
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Odstředivou sílu si budu muset promyslet.

MichalAld napsal(a):

Ještě jsem přemýšlel o tom kole ... v zatáčce když kolo nakláníme, tak tím snižujeme jeho těžiště ... čímž určitě nějakou energii získáme ... zároveň těžiště posuneme směrem ke středu ... takže ano, pohyb tím asi trochu urychlíme. Ale když spirálu opoušíme, musíme kolo zase narovnat ... a takto získanou rychlost zase ztratíme.

Co je to "opouštíme"? Když spirálu opustím v kruhovém pohybu o jiném poloměru než jsem začal tak skončím na rychlosti "odpovídající" tomu poloměru. Když přejdu do rovného směru měl bych mít jakousi minimální rychlost.

Trochu navážu:
Místo cyklisty použiju skateboardistu, který může výrazněji dřepovat. Na rozdíl od naklánění se do/z oblouku, jehož míra je pevně daná poloměrem zatáčky, závisí dřepování jenom na libovůli jezdce.
Skateboardista začne oblouk ve dřepu a během nespirálového půlkruhu se ze dřepu zvedne a navýší tak rychlost. Pak na krátkém přímém úseku přejde zpět do dřepu, a pak zahájí další oblouk, (z důvodů lepší rovnováhy asi nejlépe na druhou stranu), ve kterém zase získá rychlost, a tak dále.

Přijde mi, že takto může skateboardista nebo i cyklista vstávající ze sedla navyšovat (nebo, počítáme-li s odpory, udržovat) rychlost i po rovině. Není tam nějaký zádrhel?

MichalAld napsal(a):

Zkus si někdy pár jednoduchých experimentů s roztočeným setrvačníkem. Setrvačník se bude držet ve vodorovné poloze i když ho podepřeš jen na jednom konci jeho osy (hřídele). Což u stojícího by vůbec nepřipadalo v úvahu...

To jako že hřídel je vodorovná, na jednom konci podepřená, a setrvačník i druhý konec jsou ve vzduchu?

Offline

 

#43 13. 04. 2021 08:22

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

No ano...si to vyzkoušej s kolem od kola...

Offline

 

#44 13. 04. 2021 15:52

edison
Příspěvky: 2622
Reputace:   47 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Mě to teda s tím kolem moc nešlo, ale když se vyndá motorek z harddisku, vrátěj se na něj plotny a pak se roztočí na nominální otáčky, chodí to luxusně.

Offline

 

#45 13. 04. 2021 16:01

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4892
Reputace:   125 
 

Re: Zákon zachování momentu hybnosti vs zákon zachování energie

Na youtube je toho plno, stačí zadat heslo "gyroscope"

Třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=NeXIV-wMVUk

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson