Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj:) neví si s tím někdo rady? jakákoliv rada mi pomůže:) děkuji předem
Pro sériovou kombinací RLC z ideálních prvků určete jejich hodnoty tak, aby při procházejícím
proudu I = 8 A při frekvenci f = 1 kHz bylo na všech prvcích obvodu napětí U = 100 V.
https://ctrlv.cz/QtFb
Pro uvedený obvod určete zdánlivý výkon S, činný výkon P a jalový výkon Q.
Offline
Zdravím,
malý hint: ak má byť na cievke i na kondenzátore ideálneho sériového RLC obvodu rovnaké napätie, obvod musí byť nutne v rezonancii, takže uvedená frekvencia f = 1 kHz je rezonančná frekvencia obvodu.
Offline
Použi prevodný vzťah medzi uhlovou frekvenciou [mathjax]\omega [/mathjax] a "obyčajnou" frekvenciou [mathjax]f[/mathjax].
V rámci online hodiny ste si určite museli hovoriť k danej tematike nejaké základné vzťahy, prípadne ich máš v učebnici alebo svojich študijných materiáloch. Neverím, že váš učiteľ vám len zadal príklady bez toho, aby vám k tomu niečo nepovedal.
Offline
↑ Ferdish:
u nás to funguje tak, že nám učitel na začátku napsal email kde se vymlouval, že jeho počítač nepodporuje teams a bude nám posílat příklady, vysvětlení téměř nulové a když už jednu látku pochopí začne s novou, viz tahle.
dal nám k tomu nějaké "taháky" ve kterých skoro nic není a jelikož je pro mě elektrotechnika úplně nová tak v tom opravdu plavu:/
Offline
Aha, no, tak to je s takým učiteľom ťažké (ak je to naozaj pravda). A ak takýmto prístupom "učil" po celé obdobie dištančnej výuky...ja keby som mal takto učiť, tak by som sa za seba hanbil.
Nevidel som tie "ťaháky" čo vám poslal, ale sa ti zdajú nedostatočné a iný študijný materiál zo školy (učebnice) nemáte, tak sa v prípade, že sa chceš danú látku nielen naučiť ale aj pochopiť, budeš musieť sama obhliadnuť po študijných materiáloch alebo portáloch.
Na druhú stranu, ja i kolegovia ti môžeme poskytnúť vzťahy a vzorce potrebné na výpočet príkladu (niečo málo sme už povedali), ale na pochopenie a porozumenie danej látke to zďaleka nebude stačiť. Preto sa pre istotu za seba pýtam vopred: chceš ich vysypať všetky, alebo si ich skúsiš vyhľadať/naštudovať sama?
Offline
↑ Ferdish:
snažím se je najít sama ale jelikož pořádně nevím jaké vzorce hledám tak bych raději uvítala pomoc od Vás a moc Vám za to děkuji.
pevně doufám, že se škola brzy vrátí do normálu protože prezenční výuka by v tomhle ohledu hodně pomohla
Offline
↑ Martina17:
Vidím, že už si si medzitým niečo vyhľadala aj skúsila spočítať sama :-)
Inak, asi to bude len preklep tá omega pred značkou Hz, ale pre istotu - jednotkou uhlovej frekvencie je radián za sekundu ([mathjax]\text{rad}\cdot \text{s}^{-1}[/mathjax]), eventuálne iba [mathjax]\text{s}^{-1}[/mathjax] keďže v SI sústave je radián bezrozmerná jednotka.
Hoci sa tak často užíva v technickej praxi, používať pre uhlovú frekvenciu rovnakú jednotku ako pri obyčajnej frekvencii, teda hertz, nie je práve najšťastnejšie ani najvhodnejšie riešenie.
Offline
↑ Ferdish:
L = 0,00198943679 H , pokud tedy internet nelže
každopádně C asi špatně dosazuji protože mi vůbec nevychází tak aby to po zpětném dosazení vyšlo 100V
Offline
↑ Martina17:
Nie, neklame :-) tak ešte kapacitu a môžeme sa pustiť do tých výkonov.
Možno len zle dosádzaš do vzorca. Pre induktanciu (odpor cievky) platí [mathjax]X_L=\omega L[/mathjax] alepre kapacitanciu (odpor kondenzátoru) platí [mathjax]X_C=\frac{1}{\omega C}[/mathjax].
Okrem toho, hodnoty kapacít sa bežne pohybujú v rádoch [mathjax]10^{-6}-10^{-12}[/mathjax]-násobku základnej jednotky (farad), takže pri výpočte očakávaj nemalý počet núl za desatinnou čiarkou.
Offline
Z toho tvojho zápisu ťažko povedať či to máš správne alebo nie - pri lineárnom zápise by sa patrilo zátvorkovať aby človek vedel čo je v čitateli a čo v menovateli.
Bez zátvoriek možno tvoj zápis interpretovať ako [mathjax]C = \frac{UI}{\omega}[/mathjax] alebo [mathjax]C = \frac{1}{\omega UI}[/mathjax], ale ani jeden z nich nie je správny.
Lepšie je na zápisy používať náš priložený LaTeX editor. Nie je to tak zložité a navyše máš možnosť v náhľade vidieť, ako tvoj zápis bude v skutočnosti vyzerať. Zíde sa ti to aj do budúcna, ver mi :-)
Offline
↑ Ferdish:
po dosazení
[mathjax]C = \frac{1}{6283,18531\cdot 100}\cdot 8 = 1,273239483\cdot 10^{-5} [/mathjax] F
pro kontrolu dosazení zpět do vzorce napětí
[mathjax]U = \frac{1}{\omega C}\cdot I = \frac{1}{6283,18531\cdot 1,273239483\cdot 10^{-5}}\cdot 8 = \frac{1}{0,079999996}\cdot 8 = 12,5\cdot 8= 100V [/mathjax]
Offline
Našla jsem vzorce pro výkony:
zdánlivý výkon [mathjax]S =U\cdot I[/mathjax]
činný výkon
[mathjax]P= U\cdot I\cdot \cos \varphi [/mathjax]
a jalový výkon
[mathjax]Q= U\cdot I\cdot \sin \varphi [/mathjax]
jsou správně? první vzorec pro zdánlivý vypadá jednoduše, ty další už budou pro mě oříšek
Offline
Vzťahy vyzerajú byť OK, teraz už len zistiť ako je v prípade sériového RLC obvodu definovaná veličina [mathjax] \varphi [/mathjax] resp. [mathjax] \cos \varphi [/mathjax] (tá je spomedzi nich najznámejšia, pretože má vlastné meno).
Offline