Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 30. 04. 2021 12:12

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Rlc

Ahoj:) neví si s tím někdo rady? jakákoliv rada mi pomůže:) děkuji předem

Pro sériovou kombinací RLC z ideálních prvků určete jejich hodnoty tak, aby při procházejícím
proudu I = 8 A při frekvenci f = 1 kHz bylo na všech prvcích obvodu napětí U = 100 V.

https://ctrlv.cz/QtFb

Pro uvedený obvod určete zdánlivý výkon S, činný výkon P a jalový výkon Q.

Offline

 

#2 30. 04. 2021 15:10

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

Zdravím,

malý hint: ak má byť na cievke i na kondenzátore ideálneho sériového RLC obvodu rovnaké napätie, obvod musí byť nutne v rezonancii, takže uvedená frekvencia f = 1 kHz je rezonančná frekvencia obvodu.

Offline

 

#3 30. 04. 2021 15:31

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4888
Reputace:   125 
 

Re: Rlc

Na odporu bude napětí [mathjax]U = RI[/mathjax] na cívce [mathjax]U = \omega L I[/mathjax] na kondenzátoru [mathjax]U = \frac{1}{\omega C} I[/mathjax]

Z toho asi dokážeš určit hodnoty R, L a C, aby bylo napětí vždy 100V.

Offline

 

#4 30. 04. 2021 15:56

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

[mathjax]U = RI[/mathjax] -> R= U/I = 100/8 =12,5

jinak se moc nechytám :/

Offline

 

#5 30. 04. 2021 16:33

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

Použi prevodný vzťah medzi uhlovou frekvenciou [mathjax]\omega [/mathjax] a "obyčajnou" frekvenciou [mathjax]f[/mathjax].

V rámci online hodiny ste si určite museli hovoriť k danej tematike nejaké základné vzťahy, prípadne ich máš v učebnici alebo svojich študijných materiáloch. Neverím, že váš učiteľ vám len zadal príklady bez toho, aby vám k tomu niečo nepovedal.

Offline

 

#6 30. 04. 2021 17:03 — Editoval Martina17 (30. 04. 2021 17:09)

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

↑ Ferdish:

u nás to funguje tak, že nám učitel na začátku napsal email kde se vymlouval, že jeho počítač nepodporuje teams a bude nám posílat příklady, vysvětlení téměř nulové a když už jednu látku pochopí začne s novou, viz tahle.
dal nám k tomu nějaké "taháky" ve kterých skoro nic není a jelikož je pro mě elektrotechnika úplně nová tak v tom opravdu plavu:/

Offline

 

#7 30. 04. 2021 17:30 — Editoval Martina17 (30. 04. 2021 17:43)

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

každopádně našla jsem na netu vztah mezi úhlovou frekvencí a obyčejnou frekvencí

ω = 2π * [mathjax]f[/mathjax]

jestli je to tedy správný
tak
ω = 2π * 1000Hz = 6283,18531 ωHz

Offline

 

#8 30. 04. 2021 17:41

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

L = U/ ω* I = 100/ 6283,18531*8 = 100/50265,4825 = 0,00198943679

Po dosazení zpět do vzorce

U = ω*L*I = 0,00198943679*6283,18531*8 =100V

Offline

 

#9 30. 04. 2021 17:48

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

Aha, no, tak to je s takým učiteľom ťažké (ak je to naozaj pravda). A ak takýmto prístupom "učil" po celé obdobie dištančnej výuky...ja keby som mal takto učiť, tak by som sa za seba hanbil.

Nevidel som tie "ťaháky" čo vám poslal, ale sa ti zdajú nedostatočné a iný študijný materiál zo školy (učebnice) nemáte, tak sa v prípade, že sa chceš danú látku nielen naučiť ale aj pochopiť, budeš musieť sama obhliadnuť po študijných materiáloch alebo portáloch.

Na druhú stranu, ja i kolegovia ti môžeme poskytnúť vzťahy a vzorce potrebné na výpočet príkladu (niečo málo sme už povedali), ale na pochopenie a porozumenie danej látke to zďaleka nebude stačiť. Preto sa pre istotu za seba pýtam vopred: chceš ich vysypať všetky, alebo si ich skúsiš vyhľadať/naštudovať sama?

Offline

 

#10 30. 04. 2021 17:54 — Editoval Martina17 (30. 04. 2021 17:56)

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

↑ Ferdish:

snažím se je najít sama ale jelikož pořádně nevím jaké vzorce hledám tak bych raději uvítala pomoc od Vás a moc Vám za to děkuji.

pevně doufám, že se škola brzy vrátí do normálu protože prezenční výuka by v tomhle ohledu hodně pomohla

Offline

 

#11 30. 04. 2021 17:55

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

každopádně co se týče těch mých předchozích pokusů o výpočet, jsou správně nebo jsem mimo?

Offline

 

#12 30. 04. 2021 18:04

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

↑ Martina17:
Vidím, že už si si medzitým niečo vyhľadala aj skúsila spočítať sama :-)

Inak, asi to bude len preklep tá omega pred značkou Hz, ale pre istotu - jednotkou uhlovej frekvencie je radián za sekundu ([mathjax]\text{rad}\cdot \text{s}^{-1}[/mathjax]), eventuálne iba [mathjax]\text{s}^{-1}[/mathjax] keďže v SI sústave je radián bezrozmerná jednotka.

Hoci sa tak často užíva v technickej praxi, používať pre uhlovú frekvenciu rovnakú jednotku ako pri obyčajnej frekvencii, teda hertz, nie je práve najšťastnejšie ani najvhodnejšie riešenie.

Offline

 

#13 30. 04. 2021 18:06

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

Čo sa týka výpočtov, číselne OK, ale fyzikálne jednotky naozaj nie je záhodno vynechávať. Napr. tá vypočítaná indukčnosť L = 0,00198943679. 0,00198943679 čoho?

Offline

 

#14 30. 04. 2021 18:07 — Editoval sarmet (30. 04. 2021 18:08) Příspěvek uživatele sarmet byl skryt uživatelem sarmet.

#15 30. 04. 2021 18:10 — Editoval Martina17 (30. 04. 2021 18:11)

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

↑ Ferdish:

L = 0,00198943679 H , pokud tedy internet nelže

každopádně C asi špatně dosazuji protože mi vůbec nevychází tak aby to po zpětném dosazení vyšlo 100V

Offline

 

#16 30. 04. 2021 18:11 — Editoval Ferdish (30. 04. 2021 18:16)

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

↑ Martina17:
Nie, neklame :-) tak ešte kapacitu a môžeme sa pustiť do tých výkonov.

Možno len zle dosádzaš do vzorca. Pre induktanciu (odpor cievky) platí [mathjax]X_L=\omega L[/mathjax] alepre kapacitanciu (odpor kondenzátoru) platí [mathjax]X_C=\frac{1}{\omega C}[/mathjax].

Okrem toho, hodnoty kapacít sa bežne pohybujú v rádoch [mathjax]10^{-6}-10^{-12}[/mathjax]-násobku základnej jednotky (farad), takže pri výpočte očakávaj nemalý počet núl za desatinnou čiarkou.

Offline

 

#17 30. 04. 2021 18:17

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

[mathjax]U = \frac{1}{\omega C} I[/mathjax]

vycházela jsem z tohoto vzorce kde bych ten vzorec upravila takto:

C = 1/ω*U *I

ale je možné, že jsem už zblblá a i v jednoduchém odvozování ze vzorce jsem udělala chybu

Offline

 

#18 30. 04. 2021 18:20

edison
Příspěvky: 2622
Reputace:   47 
 

Re: Rlc

Mě na tom C = 1/ ... U*I na první pohled bije do očí, že by C mělo být úměrné jak I tak U.

Offline

 

#19 30. 04. 2021 18:23 — Editoval Ferdish (30. 04. 2021 18:24)

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

Z toho tvojho zápisu ťažko povedať či to máš správne alebo nie - pri lineárnom zápise by sa patrilo zátvorkovať aby človek vedel čo je v čitateli a čo v menovateli.

Bez zátvoriek možno tvoj zápis interpretovať ako [mathjax]C = \frac{UI}{\omega}[/mathjax] alebo [mathjax]C = \frac{1}{\omega UI}[/mathjax], ale ani jeden z nich nie je správny.

Lepšie je na zápisy používať náš priložený LaTeX editor. Nie je to tak zložité a navyše máš možnosť v náhľade vidieť, ako tvoj zápis bude v skutočnosti vyzerať. Zíde sa ti to aj do budúcna, ver mi :-)

Offline

 

#20 30. 04. 2021 18:54

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

myslela jsem to takto:

[mathjax]C = \frac{1}{\omega U} \cdot I[/mathjax]

Offline

 

#21 30. 04. 2021 18:58

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

Áno, to je správny výraz.

Offline

 

#22 30. 04. 2021 19:04 — Editoval Martina17 (30. 04. 2021 19:11)

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

↑ Ferdish:

po dosazení

[mathjax]C = \frac{1}{6283,18531\cdot 100}\cdot 8 = 1,273239483\cdot 10^{-5} [/mathjax] F

pro kontrolu dosazení zpět do vzorce napětí

[mathjax]U = \frac{1}{\omega C}\cdot I = \frac{1}{6283,18531\cdot 1,273239483\cdot 10^{-5}}\cdot 8 = \frac{1}{0,079999996}\cdot 8 = 12,5\cdot 8= 100V [/mathjax]

Offline

 

#23 30. 04. 2021 19:56

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

Správne, takže poznáme parametre obvodu: hodnoty odporu [mathjax]R[/mathjax], indukčnosti [mathjax]L[/mathjax] a kapacity [mathjax]C[/mathjax].

Trúfneš si aj na výkony?

Offline

 

#24 30. 04. 2021 21:52

Martina17
Příspěvky: 35
Pozice: studentka
Reputace:   
 

Re: Rlc

Našla jsem vzorce pro výkony:

zdánlivý výkon [mathjax]S =U\cdot I[/mathjax]

činný výkon
[mathjax]P= U\cdot I\cdot \cos \varphi [/mathjax]

a jalový výkon
[mathjax]Q= U\cdot I\cdot \sin  \varphi [/mathjax]


jsou správně? první vzorec pro zdánlivý vypadá jednoduše, ty další už budou pro mě oříšek

Offline

 

#25 30. 04. 2021 22:46

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Rlc

Vzťahy vyzerajú byť OK, teraz už len zistiť ako je v prípade sériového RLC obvodu definovaná veličina [mathjax] \varphi [/mathjax] resp. [mathjax] \cos \varphi [/mathjax] (tá je spomedzi nich najznámejšia, pretože má vlastné meno).

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson