Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Dobrý den.
Obracím se na Vás, prosím, s dalším příkladem, který je opět poměrně jednoduchý, ale někde uvažuji špatně a nemohu se dopočítat.
Respektive mám úvahu nejspíše správnou, ale někde dělám něco špatně.
Zadání:
Velikost počáteční rychlosti střely je rovna pětinásobku její hodnoty v nejvyšším bodě trajektorie. Určete elevační úhel výstřelu.
[Výsledek má vyjít 78,5°]
napsal jsem si ze zadání tohle:
v0 = 5*v(y max); tedy že velikost poč. rychlosti v0 je rovna pětinásobku její hodnoty v nejvyšším bodě trajektorie - nejvyšší bod trajektorie je v ose y.
Poté jsem si rozložil složky rychlosti na V0x a V0y a z toho vyvodil, že jelikož "známe" počáteční rychlost a její pětinásobek v y-ové ose, bude se jednat o Protilehlá/přepona => tedy sinus úhlu alfa.
Z toho tedy sinus alfa = V0y / V0
sinus alfa = 1/5 nevychází 78,5°... ovšem když jsem zkoušel místo sinus dát cosinus stejného výrazu, tedy sinus 1/5, tak to už vyjde 78,5 °.... jenže samozřejmě jen tak nemohu použít cosinus, protože v mém případě se v rámci popisu složek rychlosti nejedná o cosinus (tedy o přilehlou/protilehlou), ale o zmíněný sinus, který jsem právě použil.
Proč mi tedy výsledek vychází správně s použitím cosinus daného výrazu a kde jsem tedy udělal chybu a jak postupovat při výpočtu?
Prosím, zkuste co nejjednodušší způsob ;)
děkuji mnohokrát
Offline
↑ DavidMath:
A udělal jste si vůbec náčrtek?
Řekl bych, že při šikmém vrhu leží nejvyšší bod parabolické dráhy střely ve vrcholu paraboly. V tomto bodě je směr rychlosti střely rovnoběžný s osou x (kartézské) souřadnicové soustavy, tudíž její ryhlost ve směru osy y = 0.
Vás tudíž zajímá průmět rychlosti do osy x - proto ten kosinus (rychlost střely ve směru osy x je po celou dobu letu kostantní: [mathjax]\displaystyle v_x = v_0\cos \alpha[/mathjax] ).
Offline
Stránky: 1