Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravim, prosim komunitu, jak se jmenuje tento typ rovnic, uloh, kde by se daly najit takoveto ulohy s řešením?
Vysledek sem klukovi schopen rict, ale postup nebo jak to zapsat do rovnice, uz bohuzel ne.
Dekuji
https://shockwave3.rajce.idnes.cz/Matik … 1561909149
Offline
↑ shockwave:V tomto pripade ide o linearnu rovnicu s jednou neznamou. Aj ked samozrejme rovnako dobre by sme situaciu mohli zapisat aj ako sustavu dvoch linearnych rovnic s dvomi neznamymi. Pokial ide o zostavenie, je vhodne rozhodnut sa, co je neznama hodnota a z textu ulohy zistit jej vlastnosti.
Offline
↑ shockwave:
Má chlapec učebnicu?
Má zošit?
Najlepšie by bolo postupovať pri riešení tak, ako sa chlapec učí v škole.
Ak to nejde - učivo, kde sa vyskytuje takáto úloha je buď zlomky alebo rovnice. Pre niektoré deti dosť náročné. A ak teeba vysvetľovať od začiatku, aj pre rodiča.
Niekedy pomôže kvalitné doučovanie, robia ho často odborníci.
Offline
↑ shockwave:
Je to lineární rovnice o jedné neznámé.
Zdeněk x Kč
Petr (5/4)*x Kč
x + (5/4)x = 450
Vyřešit rovnici je již snadné.
Offline
1.
Jedna neznáma (z...zdenek)
[mathjax2]450=z+(z+\frac{1}{4}z)[/mathjax2]
2.
Dve neznáme:
[mathjax2]450=z+p[/mathjax2]
[mathjax2]p=z+\frac14z[/mathjax2]
z ... koruny zdenek, p... koruny peter
Poznámky:
a)
Žiaci si často neuvedomujú, že zlomok je vždy z niečoho a pričítajú len (napríklad) 1/4
b)
Ak sa dá, oplatí sa pri riešení rovnice vyjadriť zlomok desatinným číslom, trebárs 1/4 = 1:4=0,25
Rovnice sú potom na riešenie jednoduchšie.
c)
Táto úloha sa dá pekne riešiť pomocou obrázka. Použijeme 2 úsečky (z, p)
Keďže peniaze petra sú o 1 štvrtinu väčšie ako peniaze Zdenka, Zdenkovu úsečku rozdelíme na 4 rovnaké dieliky a Petrovu nakreslíme zostavenú zo 4 Zdenkových dielikov, ku ktorým ešte 1 Zdenkov dielik pridáme.
Máme 4 Zdenkove dieliky a ešte 5 Zdenkových dielikov (to sú tie Petrove). Všetky spolu predstavujú 450 korún, jeden teda 450:9=50 korún.
Pýtajú sa, o koľko korún má Peter viac. O 1 dielik, teda o 50 korún.
Takto by to riešil niekto, kto učivu rozumie. Bez rovníc a veľmi rýchlo.
Ak ide o nejaký test je jedno, ako žiak úlohu vyrieši, treba len úvahu vhodne ilustrovať.
Offline
↑ Richard Tuček:
Pán riešiť vie, nevie to chlapec, ktorý chodí na základnú školu.
Záleží na tom, aké učivo žiaci berú.
Ak použiť rovnice, tak oveľa prirodzenejšia na riešenie je sústava rovníc, lebo sa veľmi ľahko zapíše podľa textu.
Offline