Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ Danielz:
Počítej obecně. (délku strany čtverce si označ třeba x)
Spočítej vc.
Dále jsou tam podobné tr. ABC a NMC a úhel BAC je shodný s úhlem MNC
Zde máš obr. (rozměry v cm)
Offline
↑ Danielz:
Ahoj,
dovolil jsem si použít obrázek kolegy ↑ Honzc:
Výšku počítat netřeba, stačí využít podobnost trojúhelníků
ABC, žlutý
[mathjax]\Huge \frac {c_1} {x}=\frac {b} {a} [/mathjax]
ABC, zelený
[mathjax]\Huge \frac {c_2} {x}=\frac {a} {b} [/mathjax]
Pythagorova věta
[mathjax]\Huge x+c_1 +c_2=\sqrt {a^2+b^2} [/mathjax]
Z prvních dvou rovnic vyjádři c_1, c_2, dosaď do Pythagorovy věty a máš snadno x.
Online
↑ Eratosthenes:
Otázka je, zda je Pythagorova věta nutná. Ještě lze využít podobnost s horním malým trojúhelníkem i s celým trojúhelníkem ABC. Samozřemě, to že ji nevyužijeme, ještě neznamená, že dostaneme řešení rychleji.
Offline
↑ check_drummer:
To není otázka. Pythagotova věta samozřejmě nutná není, ale já už bych jako čtvrtý vzoreček psal výsledek. Takže pokud otázka, tak jestli by bylo něco jednoduššího a rychlejšího...
Online
↑ Eratosthenes:
A co takhle (žádná podobnost trojúhelníků, přes obsahy)
1. [mathjax]P=\frac{a\cdot b}{2}=\frac{c\cdot v_{c}}{2}\Rightarrow v_{c}=\frac{a\cdot b}{c}[/mathjax]
2.Obsah tr. ABC je obsah lichoběžníka ABMN plus obsah tr. NMC.
[mathjax]\frac{x+c}{2}x+\frac{v_{c}-x}{2}x=\frac{a\cdot b}{2}[/mathjax]
[mathjax]x\cdot c+x\cdot v_{c}=a\cdot b[/mathjax]
[mathjax]x=\frac{a\cdot b}{c+v_{c}}=\frac{a\cdot b\cdot c}{c^{2}+a\cdot b}[/mathjax]
A pak [mathjax]c=\sqrt{a^{2}+b^{2}}[/mathjax]
Ještě zajímavost:
1.Ten trojúhelník v zadání je pythagorejský vycházející z nejmenšího 3,4,5 jehož strany jsou zvětšeny 37x, aby délka x vyšla také celé číslo
2.Dalším takovým jiným tr. by byl tr. 5,12,13 násobený 229 (s délkou strany čtverce x=780).
A ještě
Zadání stejné, ale úkolem je (metodami středoškolské matamatiky) vepsat obdélník KLMN největšího obsahu.
Offline