Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, xhci se optat pro zajimavost.
Jak se jmenuji tyto ulohy, jsou to ulohy na vyrokovou logiku?
Existuje nekde, jak tohle resit? Taky pomoci 1cek a 0nul..
Nikdy mi to moc neslo, tusim ze ani na skole kdysi nam
matikarka nerekla jak znegovat slovo 'nektery'. Dekuji za radu.
https://shockwave3.rajce.idnes.cz/Nekte … 1577292137
Offline
↑ shockwave: Ide o problemy z oblasti logiky. Riesia sa uvahou. Co je negaciou vety "Niektory student sa vola Michal"?
Offline
↑ shockwave:
Jde o ověřování úsudků v predikátové logice. Mně se osvědčily Vennovy diagramy.
Zde je v zadání "Co vyplývá z nepravdivosti...". Takže výrok "žádný muž není chytrý" je nepravdivý, tj. musíš vytvořit jeho negaci. Umíš? (viz ↑ vlado_bb:)
Offline
↑ shockwave:
V podstatě chceš provést důkaz, chceš dokázat, že daná implikace platí - máš dány nějaké předpokaldy a nějaký závěr a chceš dokázat, že z předpokladů plyne závěr.
Ale obecný postup neexistuje.
Existují ale např. algoritmy automatického dokazování vět, které by možná bylo možné použít, např. rezoluční metoda. Ale asi by to tady bylo příliš těžkopádné. A hlavně by to asi nenaplnilo smysl úlohy - naučit se logicky myslet.
Offline
Eratosthenes napsal(a):
↑ shockwave:
Jde o ověřování úsudků v predikátové logice. Mně se osvědčily Vennovy diagramy.
Ano to je názorné - co predikát to jedna množina prvků, které ji splňují.
Offline
check_drummer napsal(a):
↑ shockwave:
V podstatě chceš provést důkaz, chceš dokázat, že daná implikace platí - máš dány nějaké předpokaldy a nějaký závěr a chceš dokázat, že z předpokladů plyne závěr.
Ale obecný postup neexistuje.
Existují ale např. algoritmy automatického dokazování vět, které by možná bylo možné použít, např. rezoluční metoda. Ale asi by to tady bylo příliš těžkopádné. A hlavně by to asi nenaplnilo smysl úlohy - naučit se logicky myslet.
Nevím, zda je to obecná metoda, ale Vennovy diagramy jsem použil na ověření cca desítky podobných úsudků. Zcela mechanicky a vždycky to šlo. Takže si myslím, že i tady to půjde.
Offline
↑ vlado_bb:
Nikde nemuzu najit antonymum, slovo opacne.
Rekneme : zadny student se nevola Michal?
Offline
Eratosthenes napsal(a):
Nevím, zda je to obecná metoda, ale Vennovy diagramy jsem použil na ověření cca desítky podobných úsudků. Zcela mechanicky a vždycky to šlo. Takže si myslím, že i tady to půjde.
A jak jsi pomocí Vennových diagramů dokázal Velkou Fermatovu větu? :-)
Offline
↑ check_drummer:
Wow! K řešení problému vzdělaných a úspěšných mužů je potřeba dokázat poslední teorém? Tak to jsem fakt nevěděl. Už se těším, až sem nějaké takové řešení napíšeš...
Offline
shockwave napsal(a):
↑ vlado_bb:
Nikde nemuzu najit antonymum, slovo opacne.
Rekneme : zadny student se nevola Michal?
Fajn. Tak studenty bychom měli. A teď ty lidi a muže.
Žádný muž není chytrý. Jak řekneš "pravý opak" (negaci)?
Některý chytrý člověk je úspěšný. Jak řekneš "pravý opak" (negaci)?
Offline
Eratosthenes napsal(a):
↑ check_drummer:
Wow! K řešení problému vzdělaných a úspěšných mužů je potřeba dokázat poslední teorém? Tak to jsem fakt nevěděl. Už se těším, až sem nějaké takové řešení napíšeš...
Odkud jsi odvodil, že je to třeba dokázat? Byl to příklad na to, že ne vždy lze s touto metodou uspět.
Offline
check_drummer napsal(a):
↑ check_drummer:
Odkud jsi odvodil, že je to třeba dokázat?
Odvodil jsem to velmi jednoduše. Naznačil jsem že znám řešení problému úspěšných a vzdělaných mužů a lidí. A ty ses mě zeptal, jak jsem dokázal velkou Fermatovu větu...
check_drummer napsal(a):
↑ check_drummer:
Byl to příklad na to, že ne vždy lze s touto metodou uspět.
Že žádná metoda není všemocná, to je snad každému jasné. Ale pokud sis nevšiml, jsme ve vlákně Střední škola a úloha se týká úsudku predikátové logiky.
Velká Fermatova věta není úsudkem predikátové logiky a znalost jejího důkazu se na střední škole, aspoň pokud vím, zatím nevyžaduje. Tak to sem nepleť.
Buď jsi schopen pomoct s řešením úlohy, a pak je nejvyšší čas, abys začal pomáhat, anebo toho schopen nejsi, a pak bys měl jen tiše mlčet.
Offline
Ale tie Vennove diagramy na predikátovú logiku pasujú akým spôsobom?
Offline
↑ misaH:
Každý muž je chytrý (což sice není pravda, ale je to jenom příklad :-)
Offline
↑ Eratosthenes:
Zdá se že jsi nepochopil, kam můj dotaz směřoval. A sice jaké jsou meze této metody. Samozřejmě nelze očekávat, že pomocí Vennových diagramů dokážeme Velkou Fermatovu větu.
Myslím že je přínosné vědět jaké typy úloh lze pomocí této metody řešit a jaké ne. Např. metoda Vennových diagramů začné mít problémy, když se v tvrzeních začne používat spojka nebo.
Co je a není úsudek záleží na definici úsudku. Běžná formulace úsudku asi je, že chceme dokázat, zda z nějakých tvrzení plyne tvrzení jiné. Věcně se od matematické věty neliší, i když formálně je lze definovat jinak. Takže i Velkou Fermatovu větu lze považovat za formu úsudku - zda z nějakých přepokladů plyne její tvrzení.
Ale často se spíš používají úlohy na úsudek, kde se nevyskytují žádné funkce, ale jen predikáty.
Jinak trochu slušnosti by ti neškodilo. No spíš trochu víc.
Offline
check_drummer napsal(a):
↑ Eratosthenes:
Zdá se že jsi nepochopil, kam můj dotaz směřoval.
Myslím, že jsem pochopil velmi dobře.
check_drummer napsal(a):
↑ Eratosthenes:
Samozřejmě nelze očekávat, že pomocí Vennových diagramů dokážeme Velkou Fermatovu větu.
Tak proč jsi s ní začal?
check_drummer napsal(a):
↑ Eratosthenes:
Např. metoda Vennových diagramů začné mít problémy, když se v tvrzeních začne používat spojka nebo.
Jaké? Já žádné nevidím.
check_drummer napsal(a):
↑ Eratosthenes:
Takže i Velkou Fermatovu větu lze považovat za formu úsudku - zda z nějakých přepokladů plyne její tvrzení.
Vidím, že jsi to napoprvé nepochopil, takže ještě jednou: Zakladatele tématu absolutně nezajímá, jestli Fermatova věta je, anebo není úsudek. On potřebuje pomoci s řešením konkrétní
středoškolské úlohy.
check_drummer napsal(a):
↑ Eratosthenes:
Jinak trochu slušnosti by ti neškodilo. No spíš trochu víc.
To je jen pověstná ozvěna z lesa. Tuto svoji poznámku adresuj spíš sobě a některým dalším slušňákům z tohoto fóra.
Kdybych na to, co tady předvádíš, měl reagovat vaším stylem, řekl bych (jeden příklad za všechny):
Tak už mi konečně řekni (bez vytáček), jestli umíš sestavit závěr jednoduchého úsudku. Vlastně mohu odpovědět za tebe - NEUMÍŠ (viz ↑↑ surovec:).
A je to čím dál častější.
Offline
↑ shockwave:
O tématu si můžeme popovídat, ale už jen přes soukromé zprávy. Tady je zbytečné ztrácet čas. Takže pokud máš zájem, napiš.
Offline
Vážení,
už před několika lety jsem na tomto fóru definitivně skončil, protože jsem daleko víc času trávil odrážením invektiv, než radami, jak něco řešit (viz ↑↑ Eratosthenes:). Tehdy mě (bohužel) několik lidí ukecalo tím, že blbů je tady podstatně míň, než slušných a normálních lidí.
Bohužel vidím, že poslední dobou se ten poměr dost mění. Lidí, kteří nejsou schopni poradit, ale o to víc se snaží popichovat a vytáčet ostatní, nějak přibývá. Pomáhám dobrovolně a rád, ale nemám už energii na to, abych věčně odpovídal na něco, co nesouvisí s tématem a navíc těm, kterým o moji odpověď vůbec nejde.
Na něco takového je můj čas příliš drahý.
Toto mi sice nějaký administrátor může smazat, ale na věci to nic nezmění.
Pro ty, kteří potřebují pomoc, zůstávám na soukromých zprávách.
Offline
↑ Eratosthenes: ↑ check_drummer: Pani, obaja podla mna patrite do prieniku troch vyssie uvedenych mnozin a pre forum ste mimoriadne cenni. Prosim odlozte spory a zostante. Dakujem.
Offline
↑ vlado_bb:
Ahoj, já žádné spory nemám, bohužel kolega je dost vztahovačný.
Offline
↑ Eratosthenes:
Tady přece nejde vůbec o nějakou Velkou Fermatovu větu. Bohužel jsi to stále nepochopil, že jde o nadsázku. Takže musím zopakovat, že jde o to nějak odhalit meze této metody.
Podle mě není od věci nejen problém vyřešit, ale i o metodě řešení něco konstatovat. Aspoň autor dotazu uvidí jaké problémy pomocí ní lze řešit.
Se spojkou nebo se tady špatně pracuje - jak znázorníš tvrzení, že množina A sjednoceno B je neprázdná? A jak z toho odvodíš nebo vyvrátíš, zda platí nebo neplatí, že A je neprázdná? Je to jednoduchý příklad kde to jde "vidět", ale jsem zvědav, jakým mechanickým pravdilem lze toto podchytit. A pokud je těch předpokladů víc, začne to být zamotané.
K tomu zda umím sestavit závěr úsudku se nebudu vyjadřovat, mimochodem jde o poznámku, která nesouvisí s tématem. :-)
Offline