Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj,
ve škole se vracím k úplným základům, co se týkají elektřiny. Dělám nákresy elektrického obvodu a není mi jasné, jak odvodit, že (na obrázku) proud I2 jde směrem nahoru, ne směrem dolů (chápu to tak, že je to po směru pohybu elektronů od - k +, což by tedy mělo být obráceně). Předem díky za odpovědi na můj triviální dotaz. :)
Offline
↑ terezatm:
Možná to jde jednodušeji, ale já bych použil Kirchhoffovy zákony.
Offline
↑ marnes: Já jsem to asi formulovala špatně. Přijde mi divný, že do jednoho uzlu vstupujou tři proudy (směr I2 mi přijde nelogický — nejde náhodou po směru záp. elektronů?). Když pak formuluju 1. KZ, tak by to bylo I1+I2+I3 = 0. Po dopočítání (hodnoty jsem nepřiložila k obrázku), je to 1+I2+1=0. I2 by tedy musel vyjít záporný (-2), aby to dávalo smysl.
Offline
To je úplně jedno, jak si ty šipky nakreslíš. Když to pak vypočítáš, a vyjde ti nějaký proud záporný, tak to znamená že teče obráceně než máš nakreslenou šipku.
Samozřejmě, předpokládané směry proudů musíš zohlednit když sestavuješ ty rovnice. Takže třeba v nějakém uzlu - předpokládané proudy co tekou do uzlu se sečtou a ty co tekou z uzlu se od toho odečtou (mají opačné znaménko). A když ti pak vyjde výsledek s opačným znaménkem, tak teče opačně než jsi předpokládala.
Stejně tak i ty smyčkové proudy si můžeš zvolit jak chceš. Jen se musí pořád dávat pozor na znaménka. Stejně jako u těch zdrojů - když mají napětí "ve směru proudu" je to opačné jako když mají napětí "proti směru proudu".
Na tvém obrázku nelze předem jednoduše odhadnout, jestli ten prostřední proud poteče "nahoru" nebo "dolů". Ve skutečnosti nejdou odhadnout ani ty ostatní proudy. To jen tak vypadá, že musejí téci z těch zdrojů, ale klidně může jeden z nich téct i naopak. To záleží na detailech hodnot těch odporů a napětí.
Takže ještě jednou - je úplně jedno, jak se nakreslí šipky těch proudů.
Online
↑ MichalAld: Já se právě učila, že konvenčně se směr proudu kreslí proti pohybu - k +. Tak si pak říkám, k čemu potom tenhle nákres je, když je to tam blbě. I2 vychází v minusu, tak je to prostě obráceně.
Edit: přečetla jsem blbě poslední odstavec, kde jsi to vysvětlil. Díky a téma pokládám za vyřešené!
Offline
To je něco jiného. Ta konvence říká, že proud teče od kladného pólu zdroje k zápornému (pokud tam nic jiného není). Tedy od kladného (kladnějšího) napětí (potenciálu) k zápornému (zápornějšímu).
Ale když nevíme, kde je více kladný potenciál a kde méně, tak to holt udělat nemůžeme. A pro sestavení rovnic si nějak ty proudy zvolit musíme, protože jinak rovnice nesestavíme. A teprve až je sestavíme, tak je můžeme vyřešit, a až teprve potom se dozvíme, jak proudy ve skutečnosti tekou.
Ta konvence o které mluvíš se týká toho, že "proud", ať už to je, co chce, teče od kladného pólu k zápornému, i když se později ukázalo, že ty elektrony v kovu se pohybují přesně naopak. Ale to příliš nesouvisí s tím, jak sestavujeme tyhle rovnice.
Online
Taky to můžeš brát tak, že ty šipky neznačí směr proudu, ale "směr vodičů". A až to spočítáš tak zjistíš, jestli proud ve vodiči teče "ve směru vodiče" nebo "proti směru vodiče".
Jasně, vodiče nemají žádný směr, proto si ho taky můžeme zvolit libovolně. Podstatné je to, že pokud proud na jednom konci do vodiče vtéká, tak na druhém vytéká (a naopak). Není možné, aby proud vytékal z obou konců vodiče. Proto se tomu dává ta šipka, a to se pak projeví při sestavování rovnic.
My dopředu nepotřebujeme vědět, kterým směrem bude proud vodičem protékat, ale potřebujeme dodržet princip "zachování proudu", že co na jedné straně vteče, na druhé zase vyteče.
Online