Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 27. 11. 2010 22:24

gsdv
Reputace:   

příklad na nakloněnou rovinu

Zdravím,
potřebuju se naučit příklady na nakloněnou rovinu a studuju to z materiálů našeho profesora (viz odkaz). Je to příklad 1 na 5. straně a 5. krok. Nechápu jak ze vzorce pro ax vytáhnu kvadratickou rovnici ze které dostanu alfu.

http://fyzika.fce.vutbr.cz/doc/vyuka_sc … u_uvod.pdf

Tak jestli by mě nemohl někdo poradit, upravovala jsem to jak blázen a vylezly mě z toho různý hlouposti jenom ne kvadratická rovnice.

• (téma jako vyřešené označil(a) jelena)

#2 28. 11. 2010 00:25

jelena
Jelena
Místo: Opava
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 

Re: příklad na nakloněnou rovinu

↑ gsdv:

Zdravím,

úvodní rovnice $a_x=g\sin\alpha-\mu g \cos \alpha$

používá vztah: $\cos \alpha = sqrt{1-sin^2\alpha}$, který dosazuje, také část přesunu nalevo:

$a_x-g\sin\alpha=\mu g sqrt{1-\sin^2\alpha}$ umocňuji (levá část dle vzorce $(a-b)^2$

$a_x^2-2a_xg\sin\alpha+g^2\sin^2\alpha=\mu^2 g^2(1-sin^2\alpha)$ roznásobím závorky

$a_x^2-2a_xg\sin\alpha+g^2\sin^2\alpha-\mu^2 g^2+\mu^2 g^2sin^2\alpha=0$

$\(\mu^2 g^2+g^2\)sin^2\alpha -2a_xg\sin\alpha-\mu^2 g^2+a_x^2=0$ a seřadím od největší mocniny sin (a)

V písmenech to vypadá hororově, zkus dosadit čísla co nejdřív

#3 28. 11. 2010 12:12

gsdv
Reputace:   

↑ jelena:

tak nějak jsem postupovala ale asi to někde selhalo. Díky moc!!

Mohla bys kouknout na tento příklad? Docílila jsem toho že jsem spočítala zrychlení stejně jako v předchozím příkladu, a pak jsem zkusila ten čas vyjádřit odsud: $v=v_0+a.t$ ale vyšlo to blbě tak vážně nevím