Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj.
Tak jako samouk "studuji" kvantovou teorii, spíše tak pro zábavu. Měl bych pár věcí, které mi nejsou úplně jasné, popř. by mě zajímaly.
1) Elektrony obíhají po drahách (označ. hl. kvant. č.). Ve chvíli, kdy atom přejde z vyšší dráhy (dál od jádra) do nižší (blíže od jádra), ztratí energii - vyzáří foton. Pokud přejde z nižší do vyšší, přijímá energii ve formě fotonu.
a) Využívá se laseru pro vybuzení elektronu aby přeskočil výš?
b) Jak donutit elektron aby přeskočil níže a mi tak získali energii? Napadá mě snad jen chladit.
2) Proč nepozorujeme kvantové jevy v makroskopickém světě. Kodaňská interpretace se mi moc nezdá (není už definitivně vyvrácena?). Teď tu tedy mám. Kvantový systém nevidíme přímo, ale vždy jen jeho působení na okolí (chápu). Tím může být lidské oko, měřící přístroj nebo vesmír obecně. Např. světlo z objektu se odrazí od sítnice a zanechá na ní svůj otisk. "To co pozorovatel ví, je neoddělitelné od toho, čím je" (tohle nechápu). Pokud platí kvant. teorie všude, máme jeden kvantový objekt, sledující jiný kvantový objekt. Otázka tedy je: "proč podivné schizofrenní stavy svůj otisk na okolí nezanechávají a neprovážou se s ním, zatímco v případě běžnch stavů, kdy je objekt v jednom čase na jediném místě, se tak děje?
c) Věta "To co pozorovatel ví, je neoddělitelné od toho, čím je" mi vůbec nějak nejde do hlavy. Snaží se mi to vysvětlit následujícím experimentem v mlžné komoře, takže dále...