Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
u toho prvního nemáš exponenty (resp. v exponentu nemůže být "=")
jinak postup je asi takový, že roznásobíš závorku (podle vzorce (A-B)^2, tedy jestli v exponentu má být 2), pak posčítáš to, co sečíst můžeš (předpokládám, že to první p^ má být taky p^2 -> pak by se dali sečíst ta p^2; a zároveň můžeš 15 přehodit na levou stranu rovnice); pak řešíš jako kvadratickou rovnici..
2) x.(x-2)+5+4x=(x+1)(x-3)
postup - roznásob závorky, posčítej, vše si přesuň na jednu stranu rovnice a pak vyřeš jako kvadratickou rovnici
3)
obě strany rovnice vynásob 4 (největší jmenovatel), posčítej, co sčítat můžeš, dále řeš jako lineární rovnici.
Zkus sem napsat své řešení, já (resp. někdo jiný) ti to jistě zkontroluje
Offline
↑ MICHAL B:
Co to znamená p^ ? Myslíš druhou mocninu? To se píše p^2
Offline
Offline
↑ Doxxik:
p^2-(p-5)^2=15
p^2-p^2-10p+25=15
10p=-10 /10
p=-1
x*(x-2)+5+4x=(x+1)*(x-3)
x^2-2x+5+4x=x^2-3x+x-3
x^2-x^2-2x-4x+3x-x=-3-5
-4x=-8 /-4
x=2
x + x+2 - x-3 =3 /4
------ -----
2 4
4x+(2x+4)-(x-3)=12
4x+2x+4-x+3=12
4x+2x-x = 12-7
5x = 5 /5
x=1
tak jsem to tady zkusil spočítat tak mi to prosím zkontroluj a napis jak to vyslo tobě dík M.
Offline
↑ MICHAL B:
p^2-(p-5)^2=15
p^2-p^2-10p+25=15
10p=-10 /10
p=-1
Je špatně. Pokud máš mínus před závorkou musíš změnit při odstraňování té závorky všechny znaménka...ty si změnil akorát to první u p^2.
Offline
↑ MICHAL B:
x*(x-2)+5+4x=(x+1)*(x-3)
x^2-2x+5+4x=x^2-3x+x-3
x^2-x^2-2x-4x+3x-x=-3-5
-4x=-8 /-4
x=2
Správný výsledek je x = -2. Ještě druhý řádek je správně, pak si se v tom ztratil.
EDIT: Třetí příklad máš správně.
Offline
Zdravím všechny a prosím o pomoc při řešení tohoto problému:
Zjednodušte lomený výraz a určete podmínky platnosti:x na druhou - x lomeno x - 1 =
vůbec nechápu co se po mě chce.Všem moc díky Darča
Offline
↑ hofmanova.darina:
Založ si vlastní téma a zkopíruj do něj toto zadání viz. pravidla. Sem pak dej na něj odkaz.
Offline
↑ hofmanova.darina: Příště si prosímtě založ nové téma, protože takto by to také nemusel nikdo najít a nedočkala by ses odpovědi.
za předpokladu, že jsem mohl krátit, tedy že to, čím jsem krátil, nebyla nula, tedy za předpokladu, že .
Offline
Dobrý den, jsem tu nový a chtěl bych se zeptat, zda by mi někdo mohl pomoci s tímto příkladem, pomocí použití (-1) ve jmenovateli a poté i při samotném počítání. Abych tomu dobře rozuměl. Děkuji moc.
Offline
↑ Filip Novotný:
Založ si vlastní téma a zkopíruj do něj toto zadání viz. pravidla. Sem pak dej na něj odkaz s poznámkou.
Offline
gadgetka napsal(a):
nebo si můžeš nejdřív upravit zlomky na:
Díky, teďka jsem pokročil v tom, jak jsi psala tu úpravu zlomků a vyšlo mi tohle, ale když chci pokročit dál tak to takhle evidentně bude špatně:
Offline
1 musíš převést také na společného jmenovatele, takže získáš zlomek a přičteš ho k tebou upravenému zlomku (máš ho upravený správně)
Offline
gadgetka napsal(a):
1 musíš převést také na společného jmenovatele, takže získáš zlomek a přičteš ho k tebou upravenému zlomku (máš ho upravený správně)
Promiň, ale nějak ti nerozumím, co přesně mám s tou 1 udělat?
Offline
Když k zlomku přičítáš 1, musíš ji převést na společného jmenovatele. Když máš např. Společným jmenovatelem bude a v čitateli dostáváš ; jedničku sis prostě v tomto případě představil jako .
V našem příkladě je společným jmenovatelem všech zlomků výraz (b-3)(b+3), takže jedničku si tím pádem představíš jako
A sčítáš:
Offline
jo takhle, to by mě nenapadlo, tak moc díky, zase jsem o kus dál.
Offline