Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
chci se zeptat, pokud mám tento příklad jaký bude jmenovatel (pokud vytknu "a"):
..mě vyšel největší společný jmenovatel
ale má vyjít
můžete mi to někdo objasnit?
Offline
↑ vonSternberk:máš to taky dobře, co se týká jmenovatele, protže v 1 a3 jmenovateli jsou výrazy navzájem opačné. Autor výsledku má jen tu druhou volbu. Když vytkneš ze závorky mínus, budeš to mít stejně
Offline
a podle jakyho vzorce jsi to rozlozil?
Offline
↑ vonSternberk:
kvadratická rovnice nebo Vietovy vzorce
Offline
jj to je ono, ale nechápu jak rozlozit ten první postup:(
Offline
↑ vonSternberk:
1) buď podle Vietových vzorců - jednodušeji -35 musí být součin dvou celých čísel a +2 součet těch stejných celých čísel, nebo
2) výpočet kořenů kvadratické rovnice a dosazení do předpisu, že každý kvadratický trojčlen se dá rozložit na a(x-x1)(x-x2), kde x1 a x2 jsou vypočítané kořeny
Offline
↑ vonSternberk:
To už je zkušenost. Vím, že ten absolutní člen je násobkem čísel v závorkách a zároveň ta 2 u lineárního členu je součtem těchto čísel. Proto mě napadlo, že by to mohlo být třeba 5 a 7, pak už jen odhadnout znaménka. Jelikož je tam tak buď 5 nebo 7 bude se znaménkem -. Teď už jen zjistit, které. No, pokud součet těchto čísel je +2, nabízí se možnost, že se jedná o čísla +7 a -5 a taky to tak je :-)
marnes: Pak je ovšem důležité ty kořeny napsat se znaménkem -.
Offline
↑ vonSternberk: můžeš zapsat:
teď použiješ
a dostaneš:
můžeš zapsat:
opět použiješ
a dostaneš:
Offline
↑ Chrpa:
↑ marnes:
Mě se to taky líbí, ale hlavy bych tim žákům rozhodně nemotal. Na čtverec se to dá upravit pouze pokud u lineárního členu je 2.
Když dostaneš třeba tak ti to nepomůže a mám obavy, že by se o to děti pokoušely a dostaly se do slepé uličky. Navíc pro mě jsou furt rychlejší Vietovy vzorce.
Offline
↑ Chrpa:
Kde mám chyby kolego?:-)
Já tohle beru za 1 chybu, protože je to ta samá. Nikdy nepochopím, proč, když si žák myslí něco špatně a pak to logicky napíše 2x špatně, to učitelka označí za 2 chyby, když je to přitom chyba 1, jen se opakující :-(
Offline
↑ Chrpa:
Však víš, že tohle je jediná výjimka této kategorie, tak jsem se nechal projednou napálit. Ale je to ostuda a stydím se :-)
Tak já si taky šťouchnu. Když před slovem alespoň máš čárku, měla by být i za slovem trochu (jedná se totiž o vsuvku) :-)
Offline
díky za rady, ale určitě je nejjednodušší způsob tento:
výpočet kořenů kvadratické rovnice a dosazení do předpisu, že každý kvadratický trojčlen se dá rozložit na a(x-x1)(x-x2), kde x1 a x2 jsou vypočítané kořeny
P.S.: že mě to netrklo dřív, doprďous
Offline