Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Vůbec si nevím rady s touto úlohou, prosím o vysvětlení postupu.
Cyklista jel z osady do města.První polovinu cesty vedoucí převážně z kopce jel rychlostí 10 km/h.Druhou polovinu cesty, která převážně klesala, jel rychlostí 18 km/h.Celá cesta mu trvala 56 minut.urči vzdálenost osady od města.
Offline
Prosím o vysvětlení postupu
Cyklista jel z osady do města.První polovinu cesty vedoucí převážně z kopce jel rychlostí 10 km/h.Druhou polovinu cesty, která převážně klesala, jel rychlostí 18 km/h.Celá cesta mu trvala 56 minut.urči vzdálenost osady od města.
Offline
Při obou rychlostech ujel stejný kus cesty. Druhý úsek jel rychlostí 1,8x větší, než první úsek. To znamená, že mu to zabralo 1,8xméně času. Takže
Fajn, tedy první půlku jel 36 minut, druhou půlku jel 20 minut. Když dosadíš do jakékoli z rychlostí, dostaneš ujetý kus. Mě vyšlo , tedy
EDIT: Trochu inteligentněji:
Uražené dráhy se sobě musejí rovnat. Vyjádřím si tedy obě půlky dráhy pomocí rychlosti a času. Pro jistotu si vyjádřím 56 minut v hodinách, což je 0,933... Pak
Z toho už snadno dopočítáš čemu se rovná což je čas, strávený na druhé půlce trati (při větší rychlosti). . Z toho pak už lehce zjistíš, že půlka trati je 6km a tedy celá dráha je 12km.
Offline
No když jedeš 20 minut neboli 1/3 hodiny a jedeš rychlostí 18km/h, znamená to, že si ujel 18*1/3km, což je tady 6km. To samé u první rychlosti. čas strávený na první půlce dráhy je 14/15-1/3=3/5 a tedy 10*3/5=6km. Jelikož půlka trati je 6km, celá tra? je potom 12km. Už?
EDIT: Ivano děkuji :-)
Offline
První polovinu cestu ujel cyklista za čas t1 ryhlostí 10 km/hod
Druhou polovinu cesty za čas t2 rychlostí 18 km/hod
Pak lze zapsat:
Celkový čas na ujetí celé trasy je 56 minut tj 14/15 hodiny
Pak musí platiit:
Dosadíme za t1 a dostaneme:
Takže polovina trasy bude:
Celá trasa bude 12 km
Offline
↑ ttopi:
Ano máš pravdu spletl jsem si Tě s Plisnou, ale jsi taky dobrý.
Jinak v poho.
Mezi námi ta úloha by šla řešit i takto:
Protože je trasa rozdělena na poloviny, pak nám stačí vypočítat průměrnou rychlost na celé trase
Průměrná rychlost bude harmonickým průměrem obou rychlostí tj:
2*v1*v2/(v1+v2) = 2*18*10/(10+18) = 90/7 km za hodinu
Délka celé trasy pak bude:
v*t = 90/7*14/15 = 180/15 = 12 km
Offline
↑ ondrax:V podstatě nic takového jako návod neexistuje , snad jen , že platí :
1.Když za sebou jedou dvě vozidla a někde se setkají , pak se jejich dráhy sobě rovnají (pokud tam není nějaká záludnost , že vozidla nejedou ze stejného místa.
2. Když vozidla jedou proti sobě a někde se setkají , pak se součet jejich ujetých drah rovná celkové vzdálenosti míst A , B (odkud vyjíždějí ).
3.Pak jsou různé kombinace a to už zpravidla záleží na zadání úlohy. :-)
Offline
Chtěl bych poprosit ještě o výpočet tohoto příkladu, nevím jestli je postup stejný. Pořád nedokážu dosat čísla do vzorce.
Dvě letadla startující současně z letiš? A a B letí navzájem proti sobě a setkají se za 20 minut. Vzdálenost letiš? je 220 km a průměrná rychlost letadla letícího z letiště A je o 60 km/h větší než průměrná rychlost druhého letadla. Vypočítej průměrné rychlosti obou letadel
Offline
Označme v - rychlost rychlejšího ketadla z A
pak v - 60 je rachlost pomalejšího z B
t - čas za který se potkají (20 minut = 1/3 hod)
s - vzdálenost míst (220 km)
Pak musí platit:
(v + v - 60)*t = s
(2*v -60)/3 = 220
2v - 60 = 660
2v = 720
v = 360 km/hod
v - 60 = 300 km/hod
Rychlosti letadel jsou : 360 km/hod a 300 km/hod
Zkouška
Letadlo letící rychlostí 360 km/hod uletí za 20 minut 360/3 = 120 km
Letadlo letící rychlostí 300 km/hod uletí za 20 minut 300/3 = 100 km
Dohromady 220 km a srazí se za 20 minut poté co odstartovala.
Offline
Dokáže mi prosím někdo vysvětlit postup při této slovní úloze?
Banán stojí 7 Kč, pomeranč 10 Kč a jablko 5 Kč. Počty kusů banánů, pomerančů a jablek byly v bedně byla v poměru 7 : 10 : 12. Kolik bylo pomerančů, jestliže celková cena ovoce v bedně byla 1 045 Kč?
Offline
↑ ondrax:
Od kolegu to bylo pojato trochu dramaticky :-)
staci, kdyz pouzijes, ze pomer 7 : 10 : 12 se rovna nejake nezname, treba x
pak mame bananu 7x, pomerancu 10x, jablek 12x.
zaplaceno:
za banany: cena bananu * 7x = 7 * 7x
za pomerance: cena pomerancu * 10x = 10 * 10x
za jablka cena jablek * 12x = 5 * 12x
Rovnice:
49x + 100x + 60x = 1045
OK?
Offline
↑ jelena:
Zdravím :)
Tomu říkám jednoduché vyřešení příkladu.
Já to počítal přes 3 neznámé (příspěvek od Cipis) a říkal jsem si jestli na ZŠ berou soustavy rovnic o 3 neznámých..
Je vidět, že kdo umí ten umí a ten co neumí jen kouká. :)
Offline
Hodně jsem se spletl, myslel jsem, že jsem to pochopil, ale zjistil jsem u podobné slovní úlohy, že tomu tak není.Postupoval jsem stejně a výsledek mě nevyšel . Je možný stejný postup i u této slovní úlohy?
Paní učitelka koupila lístky do divadla pro své dvě třídy. Lístky byly za 500 Kč, 300 Kč a 200 Kč. Počty lístků byly v poměru 2 : 3 : 4. Cena všech lístků byla 14 100 Kč. Kolik žáků chodí do obou tříd?
Offline