Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ Martina:
Zdravim :-)
upresni, prosim, jake prijimacky - na vysokou? a priblizne obor nebo muzes uvest i kterou skolu?
Offline
↑ Martina:
Opravdu dobre jsou sbirky - "červena" a "zelena" pro SOŠ a SOU:
http://www.prometheus-nakl.cz/index.php … atalog=163 - cervena, je mene narocna, pro maturitu by nestacila, ale je prehledna a srozumitelna.
http://www.prometheus-nakl.cz/index.php … atalog=164 - zelena, je dostacujici i pro maturitu.
V obchodech urcite bude - nejlepe je nejdriv se podivat. Videla jsem take starsi vydani v antikvariatech.
Myslim, ze na takovou zakladni rozcvicku se hodi i "Sbírka úloh z matematiky pro základní školu" František Běloun - je sice pro zaver zakladni a pro prjimacky na stredni, ale zaklady vysvetluje dobre.
Pokud uz mas okruhy pro prijimaci zkousky nebo vzorove priklad, tak urcite sem muzes umistit.
Hodne zdaru :-)
Offline
Zdravím vás paní Jelenko, tak jsem si koupila učebnici, kt. jste mi poradila a zjistila jsem, že kromě rovnic neumím nic. Sice bych se mohla naučit jen okruh otázek, ale chtěla bych se naučit v rámci možností vše. A proto bych vás, VŠECHNY, co ovládáte matematiku chtěla požádat jestli by jste mě učily. Předem děkuji za odpověď
Offline
Tiež zdravím. Množinové diagramy, sú grafické zobrazenia nejakých množín. Množiny sa Graficky zobrazujú Vennovými diagramamy, čo sú obrázky takéhoto typu:
Pre Vennove diagramy musí plati?, že každá najmenšia podmnožina prvkov (napr. prvky nachádzajúce sa len v množine A, alebo aj v A aj v B) sa na diagrame nachádza len raz.
Každý z tých krúžkov je jedna množina. Na tomto obrázku sú tri skupiny prvkov. Tie ktoré patria len do množiny na ľavo, tie ktoré patria len do množiny na pravo a tie ktoré patira do oboch množín (to je tá čas?, kde sa krúžky prekrývajú).
Základné veci o množinách a operáciách s ními nájdete tu:
Niečo o množinách: http://cs.wikipedia.org/wiki/Množina
a niečo o operáciách s nimi: http://cs.wikipedia.org/wiki/Množinové_operace
Ak sú nejaké otázky, tak sa pýtajte.
Offline
A jak se podle nich řeší úlohy. Podrobně vysvětlit prosím. V cukrárně je vystaveno 40 zákusků, z toho 15 bylo ozdobeno šlehačkou a 20 čokoládou. Osm zákusků bylo ozdobeno šlehačkou i čokoládou. Kolik zákusků: a) bylo ozdobeno šlehačkou nebo čokoládou, b) nebylo ozdobeno ani šlehačkou, ani čokoládou? (Znázorněte množinovýmy diagramy.)
Offline
Využiju kolegův obrázek:
A co znazornuje?
V cukrárně je vystaveno 40 zákusků
- neboli: Vsech zakusku je dohromady 40 - toto znazornuje cely bily obdelnik ("zakusky")
15 bylo ozdobeno šlehačkou
- cast ze vsech zakusku (cast cele velke mnoziny - tedy cast obdelniku) ma nejakou specifickou vlastnost (ma slehacku) . Tyto zakusky (tuto mnozinu) zobrazime koleckem. Pochopitelne vsechny zakusky se slehackou jsou "zakusky" tudiz kolecko musi byt cele uvnitr bileho obdelniku - na obrazku jde o leve kolecko.
20 bylo ozdobeno čokoládou
- opet zakreslime kolecko pro "zakusky" ozdobene cokoladou - tedy opet musi jit o kolecko ktere je cele uvnitr bileho ctverce - na obrazku prave kolecko.
Osm zákusků bylo ozdobeno šlehačkou i čokoládou.
Mame tu osum zakusku, ktere spadaji jak do kolecka "ozdobeno slehackou" tak do kolecka "ozdobeno cokoladou" - tyto tedy zobrazuje oranzova cast, ktera je spolecna levemu i pravemu kolecku.
V tuto chvili je nejlepsi spocitat, kolik zakusku odpovida ktere barve, neboli kolik prvku maji jednotlive mnozny.
Zacneme oranzovou - zde je jasne receno, ze jde o 8 zakusku. ("ozdobeno slehackou i cokoladou")
Dale zluta cast: Cele leve kolecko ("ozdobeno slehackou") zastupuje 15 zakusku, 8 z nich je v oranzove casti ("ozdobeno slehackou i cokoladou") - na zlutou nam zbyva 7.
Dale zde mame cervenou cast - postupujeme analogicky jako v predchozim pripade a zjistime, ze v cervene casti se nam nachazi 12 zakusku.
Naposledy bila cast: Barevne casti nam zabiraji 7+8+12=27 zakusku, na bilou jich tedy zbyva 40-27=13.
A vrhneme se na otazky.
Kolik zákusků:
bylo ozdobeno šlehačkou nebo čokoládou:
v tomto pripade jde o zakusky "cervene", "oranzove" a "zlute" - tech je tedy 27 (co znamenaji barvy viz nahore)
nebylo ozdobeno ani šlehačkou, ani čokoládou?
Tady jde o "zakusky" mimo tech "cervenych", "oranzovych" a "zlutych" - tedy o zakusky "bile" kterych je jak uz vime 13.
Staci to takhle?
Offline
Zdravím stačí mi to, ale jěště si nevím trochu rady. Divadelní soubor má 41 herců . Z nich hraje 19 v divadelní hře Maryša a 17 v divadelní hře Žena roku. 14 herců nehraje ani v jedné z těchto her. Kolik herců hraje: a) jen v Maryše, b) jen v Ženě roku, c) v obou uvedených hrách? Jestli to dobře chápu, tak obdélník je 41herců, takže první množina 19 herců Maryša patří do obdélníku. Druhá množina 17 herců žena roku, také patří do obdélníku. 14 herců nehraje, ale je součástí div. sboru a také patří do obdélníku, ale ne do žádné z uvedených množin a dál nevim.
Offline
Offline
Mám tu 3, ale budou asi trochu obtížnější, než ty předchozí :-)
Příklad 1:
Na hřišti si hrálo 26 dětí. 11 dětí mělo autíčko, 17 dětí mělo lopatičku. jen bábovičku mělo 5 dětí. Nikdo neměl autíčko a bábovičku zároveň, každé dítě mělo aspoň jednu hračku. Právě dvě hračky mělo 15 dětí.
a) Kolik dětí mělo bábovičku?
b) Kolik dětí mělo všechny tři hračky?
c) Kolik dětí mělo jen lopatičku?
Příklad 2:
Na florbalovém utkání mezi Q.A a Q.C byl neznámý počet diváků. 13 dibáků mělo vlajku, 16 jich mělo šálu, 7 diváků nemělo nic. Někteří diváci měli trumpetu. Jen jednu věc mělo 15 diváků, právě dvě věci neměl nikdo. Šálu nemělo 15 diváků.
a) Kolik diváků mělo trumpetu?
b) Kolik diváků mělo všechny tři věci?
c) Kolik bylo na utkání celkem diváků?
Příklad 3:
Studenti ve třídě psali písemnou práci z matematiky, která měla tři příklady. 6 studentů vyřešilo všechny příklady, 2 studenti ani jeden. První příklad vyřešilo celkem 22 studentů, druhý celkem 19 studentů a třetí rovněž 19 studentů. První a druhý současně vyřešilo 12 studentů, první a třetí 14 studentů a druhý a třetí 10 studentů.
Kolik studentů bylo ve třídě?
Offline
↑ ttopi:
Zdravim :-)
Mam jen takovou drobnou poznamku - myslim, ze takova mene komplikovana zadani, co zatim Martina resila, nevazadovala sestavovani soustav rovnic na zaklade neprekryvajicich se podmnozin. Tak nevim, zda by nebylo vhodne to nejdriv ukazat na jednom ze zadani. Co myslis?
Offline
↑ jelena:
Ahoj :-)
Dobře, našel jsem tento obrázek, ukáži postup na Příkladu 3.
kde D je průnik všech 3 množin, to znamená, že tady bude číslo, které říká, kolik žáků vyřešilo všechny 3 příklady.
A je počet žáků, kteří zvládli pouze 1.příklad.
B je počet žáků, kteří zvládli pouze 2.příklad.
C je počet žáků, kteří zvládli pouze 3.příklad.
E je počet žáků, kteří zvládli 1. a 2. příklad.
F je počet žáků, kteří zvládli 2. a 3. příklad.
G je počet žáků, kteří zvládli 1. a 3. příklad.
Mimo tyto 3 množiny můžeme rovnou dát žáky, kteří nesplnili ani jednu úlohu.
Řešení:
Soustava rovnic:
A + E + G + D(6) = 22 - Studenti, kteří vyřešili 1.příklad (součet těch, kteří zvládli jen 1.příklad, těch, kteří zvládli 1. a 2., těch, kteří zvládli 1. a 3. a těch, kteří zvládli oba)
B + E + F + 6 = 19 - Studenti, kteří vyřešili 2.příklad
C + F + G + 6 = 19 - Studenti, kteří vyřešili 3.příklad
E + 6 = 12 - Studenti, kteří zvládli 1. a 2. příklad.
G + 6 = 14
F + 6 = 10
Řešení soustavy:
F = 4
G = 8
E = 6
B = 3
A = 2
C = 1
Počet žáků ve třídě p = 2 + 6 + 4 +8 +6 +3+ 2+ 1 = 32
Ve třídě bylo 32 žáků.
Offline
Poraď mi prosím PŘ 1: Když budu vycházet z to , žejen 2 hračky melo 15d což je lopatička a bábovička 17 +5 se rovná 22- 15 je7 lop. báb. dohromady mělo 7 dětí tím pádem by mělo být 17-7 což je 10 dětí mělo jen lopatičku. A 7-5 je 2 děti jen báboviču. Víme že 10d . l. mínus 11 autíček je 1 autíčko a lopatičku mělo 1 dítě a 11- 1 je 10 dětí mělo jen autíčko. Víme že A aB němělo žádné dítě zároveň A dál se mi to motá když to sečtu dohromady tak mi vychází o 4děti víc než je na hřišti
Offline