Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 10. 11. 2011 22:45

matematik123
Příspěvky: 125
Reputace:   
 

Scio testy

Dobrý den,

chystám se k přijímačkám a dělá mi problém analytická část. Zkoušel jsem už nejrůznější postupy, tabulky, diagramy, ale zatím jsem se nedopracoval k uspokojivé taktice. Něco se mi občas sice podaří vyřešit, ale je toho žalostně málo. Nemohli byste mi, prosím, pomoci s nalezením nějaké taktiky?

Pět dívek (Berta, Gita, Jitka, Linda a Vilma) se učí různé světové jazyky (angličtina, francouzština, němčina, ruština, španělština). Víme, že:

Každá dívka se učí právě dva jazyky.
Každý z uvedených jazyků se učí alespoň jedna dívka.
Gita a Linda se učí jeden společný jazyk, není to však angličtina.
Vilma se neučí ruštinu, zato jeden jazyk se učí jako jediná.
Berta se, na rozdíl od Jitky, učí francouzsky.
Angličtinu se učí více dívek než každý z ostatních jazyků.
Jitka se učí španělsky.
Vilma a Jitka se neučí žádný společný jazyk.

1. Která z dívek se určitě učí francouzsky a rusky?

2. Který jazyk se učí pouze Vilma?

3. Které dívky se určitě neučí španělsky?

4. Které jazyky se učí Berta?


matematik amathér

Offline

 

#2 18. 03. 2012 12:10

ExSh00t
Příspěvky: 224
Reputace:   
 

Re: Scio testy

-je to už staré vlákno, ale pripravujem sa na testy, tak skusím moju odpoveď, môžete zhodnotiť

Berta - francouzština, angličtina
Jitka - španělština, angličtina
Vilma - němčina, francouzština
Gita - španělština/angličtina, ruština
Linda - angličtina/španělština. ruština
-pri Linde a Gite nejde kombinovať lomítka, ak jedna má angličtinu druhá musí mať španělštinu a opačne analogicky...

1.) ani jedna
2.) němčina
3.) Berta, Vilma a jedna z dvojice Gita/Linda
4.) francouzština, angličtina

Ako som k tomu došiel:
B - 1.) jazyk FR 2.) x
J - 1.) Š 2.) x
V - 1.) jazyk, ktorý sa učí ako jediná => ENG to neni v jednom tvrdení je uvedené, že ENG má najviac bab, FR, Š neni, R neni lebo Vilma sa ju neučí (ďalšie tvrdenie), takže N

G a L majú jeden spoločný ale neni to ENG, ak by to bol jeden z dvojice FR, Š, máme už 3 baby s rovnakým jazykom a neni to ENG => ENG by musela byť u 4 dievčat. 1x bud G/L, obidve nie pretože majú iný spoločný jazyk, 1x V/J nemajú spoločný jazyk a 1x u B. To nám dáva 3 a to nestačí, takže jazyk, ktorý majú G a L spoločný je R, ktorá zastúpená ešte nebola. B tam je druhý jazyk ENG istý, aby sme mohli vôbec pomýšľať, že najviac bude u dievčat volená ENG. Budeme mať len 3 ENG, takže ostatných jazykov musí byť menej. Jitka nemôže mať FR a môže mať R alebo ENG, R padá už by sme mali 3 ruštiny, dáme jej ENG. Vilma nemôže mať R a Š (=> z tvrdení), ENG už tiež nie lebo ju má Jitka a ony dve nemajú spoločný jazyk. Takže FR, nemčinu pri celej úvahe ani do úvahy neberiem lebo tá je zastúpená ako originál jazyk a uĺahčuje nám prácu zmenšením prvkov jazykov s ktorými operujeme na 4. G/L môžu mať akýkoĺvek jazyk z týchto 4, okrem R, ktorý sme už použili ako spoločný, jeden musí byť ENG a druhý Š, pretože ak by to bola R, alebo FR, tak máme remízu s ENG, takto to bude 1N, 2Š, 2FR, 2R a 3 ENG. Mission complete, akurát, že nevieme či G ma Š a L ENG alebo opačne. Príklad mi prišiel ťažký, treba trénovať na SCIO by som stratil dosť času.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson