Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
(1)
Pro délku u úhlopříčky v obdélníku platí . Protože u=13, je . Pro obvod o platí . Odtud , z čehož plyne To se dá zapsat také jako , odkud . Proto . Nyní stačí najít všechna řešení soustavy
(2)
Najdi si třeba na internetu pojem "středový úhel". Je to velice snadné. Dá se to spočítat i jinak (tedy bez pojmu středový úhel, ale nazval bych to řešení pomocí hrubé síly).
Offline
Zdravím vás :-)
K zadání 1 - nemám žádnou výhradu k samotnému návrhu od ↑ Mariana:, ale spíše doplnění - možná o něco více je dnešním středoškolakům dostupná cesta pomocí metody dosazovací:
z vyjádříme a dosadíme do .
Pozoruji, že práce se vzorcem ve smyslu použití úprav, jak navrhuje Marian, nebývá zažitá :-(
↑ Tom: čístě pro moji soukromou statistiku zadání - je to také na přijímací zkoušky na UHK? Děkuji :-)
Editace: moje tvrzení kolega Tom právě potvrdil, nebudu v tom dělat zmatek, nechávám vysvětlení Marianovi :-)
Offline
Doporučuju zkontrolovat tím, že součet úhlů v trojúhelníku je 180˚. (Tak přijdeš na to, že máš někde chybu). Jedné hodině odpovídá středový úhel 30˚, tedy obvodový 15˚. Všechny úhly ve výsledku vyjádřené ve stupních musí být proto dělitelné 15 (další kontrola).
Od 2 do 6 jsou 4 hodiny, tedy 60˚.
Od 6 do 11 je 5 hodin, tedy 75˚.
Od 11 do 2 jsou 3 hodiny, tedy 45˚.
Offline
↑ Tom:
No jo, to je ta dnesni mladez, ktera pouziva digitalky a pak ma problemy s cifernikem :-)))))
Tome, chyba se muze udelat vzdy, ale Kondr ti zde dal dobre rady jak si muzes letmo u techto typu prikladu zkontrolovat, zda nemas v reseni chybu.
Offline
Není mi jasné (z logického aspektu), co přesně je tím tajemným a nedá se pochopit. Měl to být jen náznak, o který jsem se snažil. Přidržím se své varianty, zbytek nech? má autor jako bonus k zamyšlení.
Pozorný čtenář okamžitě postřehnul, kde se vzal vztah vzal. Stačí se podívat na můj příspěvek, kde se vyskytlo číslo 289; předpokládám na druhou stranu, že vzorec je evidentní.
Takže podrobněji:
Úhlopříčka u má délku u=13, odkud . Pro délku úhlopříčky u platí vztah . Není možné si nevšimnout ze zatím získaných údajů vztahu . Toto je první zásadní vztah, který se týká délek stran hledaného obdélníku (které budu značit a a b).
V úloze je taktéž údaj o obvodu o. Vhodně jej z(a)pracujeme a získáme další vztah. Platí pro obvod obdélníku , přičemž je o=34, odkud jistě . Podělíme dvojkou a máme . To je druhý podstatný výsledek. Máme tak dvě rovnice tvořící nelineární soustavu, přesněji:
Tato soustava se dá řešit několikerým způsobem. Vysvětlím ten v mém příspěvku, který byl asi příliš opředen záhadou pro studenty SŠ. První rovnici soustavy umocním na druhou (levou a pravu stranu):
Po přihlédnutí k druhé rovnici, vypadá soustava nyní takto:
Odečtením těchto rovnic v pořadí (1)-(2) dostáváme:
To dosadím třeba do dříve získaného vztahu :
Vyřešíš kvadratickou rovnici a dostaneš a_1=5, a_2=12. Odtud dopočteš příslušející hodnoty b.
Způsob, který navrhuje jelena je jednodušší. Doporučuji se podívat na řešení nelineárních soustav dvou rovnic o dvou neznámých - hodí se to.
Offline
Tom napsal(a):
↑ Jorica:
no ono to budes spis tema digitalkama a pak clovek zapomene ze trojuhelnik ma 180 stupnu:)
Těžko se mohu smířit s výrokem, že trojúhelník má 180 stupňů. Asi se budu muset jít uklidnit. Trojúhelník přece má jistou vlastnost, která souvisí s přímým úhlem 180°, ale nemohu v žádném případě řící, že trojúhelník má 180°. Tvrdím, že nemá! Pokud autor nesouhlasí, a? dokáže opak!
Offline
Stránky: 1