Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 15. 09. 2008 13:25

22bambus22
Příspěvky: 25
Reputace:   
 

pomoc

potreboval by som toto vipocitat :

Janko isiel do skoly na bicykli priemernou rychlostou 26 KM/h. Milan ktory byval v tom istom dome odišiel do školy o 30 minut skor priemernou rychlostov 20 km/h

a) Kedy janko dohoni Milana?
b)V akej vzdialenosti od domu sa Janko stretne s Milanom?

Offline

 

#2 15. 09. 2008 14:14 — Editoval matoxy (15. 09. 2008 15:05)

matoxy
Místo: Lučenec/Martin
Příspěvky: 443
Reputace:   
 

Re: pomoc

Skús si to nakresli? tak, že Milan bude už pol hodinu cety od domu.

a.) Potom si označ dráhu medzi Milanom a Janokm. Vieme, že Milan prešiel túto dráhu za 0,5 h a vieme tiež akou rýchlos?ou išiel.
Keď budeme ma? dráhu ktorá je medzi nimi tak zistíme akou rýchlos?ou Janko dobieha Milana (rozdiel ich rýchlostí, označme $\Delta v$). Máme teda dráhu, ktorú musí prejs? Janko rýchlos?ou $\Delta v$. Čas už dopočítame.

b.) Keď budeme vedie? za ako dlho išiel Janko kým dobehol Milana, len to vynásobíme Jankovou rýchlos?ou a dostaneme dráhu ktorú prešiel.

Ak bude niečo nejastné tak sa spýtaj.
(Pravdepodobne ti však už nie ja odpoviem)


You know who
(or maybe not)

Offline

 

#3 15. 09. 2008 14:45 — Editoval Cheop (15. 09. 2008 15:35)

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 8209
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   366 
 

Re: pomoc

Dráha se vypočítá jako součin rychlosti a času tj: $s=v\cdot t$
Protože Janko Milana došel, potom tedy oba dva museli urazit stejnou dráhu
Draha Janka je  $26\cdot t$ (rychlost je dle zadání 26 km/h  a šel po dobu t
Dráha Milana je $20\left(t+\frac12\right)$ (Milan šel rychlostí 20 km/h a o 30 min = 1/2 hodiny déle)
Tyto dráhy se musí rovnat tj:
$26\cdot t=20\left(t+\frac12\right)\nl26\cdot t=20\cdot t+10\nl6\cdot t=10\nlt=\frac53=1.\overline{6}\,h=1\,h\,40\,\min.$
a) Janko dohoní Milana za $1\,h\,40\,\min.$ od vyjití z domu
b) Střetnou se $s=26\cdot t=26\cdot\frac53=\frac{130}{3}=43.\overline{3}\,km$ od domu


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#4 15. 09. 2008 14:53 — Editoval Marian (15. 09. 2008 14:57)

Marian
Místo: Mosty u Jablunkova
Příspěvky: 2512
Škola: OU
Pozice: OA, VSB-TUO
Reputace:   67 
 

Re: pomoc

↑ Cheop:↑ matoxy:
Jednotky času hodiny mají svou danou zkratku. Ta ale není hod, ale h. Navíc, jak naznačuji, nepíše se kurzívou, ale vzpřímeně (\mathrm{h}).

↑ Cheop:
Dále neplatí rovnost $\frac{5}{3}=1.666$. Neplatí také rovnost $1.666=1\,\mathrm{h}\,\, 40\,\mathrm{min}$. Buď použij znak $\approx$ nebo $\dot{=}$.

Code:

\approx
\dot{=}

Navíc na pravé straně uvádíš jednotky, kdežto na levé nikoliv.

↑ 22bambus22:
Nepoužívej označení KM/h, ale km/h!

Offline

 

#5 15. 09. 2008 15:05 — Editoval Cheop (15. 09. 2008 15:10)

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 8209
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   366 
 

Re: pomoc

↑ Marian:
Už je to lepší?
Ještě otázečka: Jak dopadlo Tvé vyučování "divé zvěře"?


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#6 15. 09. 2008 15:21

Marian
Místo: Mosty u Jablunkova
Příspěvky: 2512
Škola: OU
Pozice: OA, VSB-TUO
Reputace:   67 
 

Re: pomoc

↑ Cheop:

Neměl jsem zatím možnost krotit divou zvěř na ekonomické fakultě, protože je spasila imatrikulace. Když jsem se díval na tu (s prominutím) holotu do informačního systému, tak tam jsou lidi, kteří měli z matematiky celou střední čtverky. Jsou tam ale takoví, kteří měli samé jedničky. No sám uvaž, jestli se toto dá nějak efektivně učit. Jední nebudou umět pořádně ani učivo ze základní školy, druzí budou čekat pokračování gymnázia. Také to na konci dopadne asi bídně. Ale jsem celkem optimista, takže každý dostane spravedlivou šanci.

Pokud je mám něco naučit, budu na ně tlačit celý semestr. Pokud polevím, nemuselo by to dopadnout dobře.

A co se týče tvé opravy typografie, tak už je to lepší. Jen někdy je možná také celkem dobré použít (pokud nechceme znásilňovat studenty zlomky) zápis jako $\frac{130}{3}=43.\overline{3}$. Ale to je věcí zvyku a také situace.

Offline

 

#7 15. 09. 2008 15:32

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 8209
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   366 
 

Re: pomoc

↑ Marian:
Já bych tedy neučil na jakékoliv škole ani náhodou. Doma vždy tvrdím, že bych někoho zabil už při první vyučovací hodině.
Můj dojem je, že úroveň školství upadá (netýká se to pouze matematiky). Na druhé straně však jsou obory, které ti "mladí"
umí docela dobře. (počítače, programování....)


Nikdo není dokonalý

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson