Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Potřeboval bych poradit máme pozítří písemku a já nebyl týden ve škole a naprosto to nechápu a o 3 na vízo nestojím .. příklad zní :
1.) Vlak dlouhý 95 m jede přes most rychlostí 45 Km/h. Od okamžiku, kdy vjede lokomotiva na most, do okamžiku, kdy most opouští poslední vagón, uplyne 12 sekund. Jak dlouhý je most ?
2.) Auto jelo z města A do města B 4 hodiny. Při zpáteční cestě jelo auto rychlostí o 15 km/h větší, a tak zpáteční cesta trvala o 48 minut méně než cesta tam. Určete vzdálenost měst A a B.
= Potřebujeme k tomu zápis, rovnici, (tabulku) , zkoušku .. mohl bych poprosit jestli by jste mi s tím pomohli ? Naprosto to nechápu .. díky všem dopředu.
Offline
1.Příklad : v = 45km/h = 12,5m/s rychlost vlaku , s1 = délka mostu; t = 12s ; a teď si sestav tuto rovnici :
s1 + 95 = v * t
s1 = v * t - 95
s1 = 12,5 * 12 - 95
s1 = 150 - 95
s1 = 55 m Most je dlouhý 55 m.
Offline
2.Př.: rovnice bude : 4 * v = ( v + 15 ) * (4 - 0,8).................z toho vypočítáš v rychlost auta z bodu A do bodu B
a pak si vynásobíš rychlost v * t .....kde t = 4h ................dostaneš vzdálenost AB
poznámka: 48min = 0,8h
rychlost vyjde 60km/h a AB = (60 * 4)km
AB = 240 km
Offline
Díky moc Ivo, dostal jsem od učitelky i výsledky to druhý se shoduje, ale první ne, nevadí i ona občas dělá chyby ... nevíš kde by se dalo tady na internetu ještě k tomu něco sehnat ?
Offline
K oběma příkladům : nakresli si
1. Př ....úsečku ,která znázorňuje délku mostu a k ní si přidej úsečku 95m.Na nich si označ písmena s1 a 95m, pod úsečkou si šipkou označ rychlost v 45km/h=12,5m/s.
2. Př.: nakresli si úsečku AB a pod ní si vyznač šipkami rychlost "v " jedním směrem a šipku obráceně a to bude rychlost "v+15";
pod šipkami rychlostí si napiš časy : jedním směrem čas " t " a druhým směrem čas " (t -0,8)"
Tyto obrázky by ti mohli pomoci při vytváření těch rovnic.
Postup je tedy takovýto nejdříve si nakreslit situaci a teprve potom napsat rovnici.Když budeš ještě něco k tomu potřebovat napiš.
Pokusím se dovysvětlit.
Ivana
Offline
Pokusím se to zítra naučit a ještě se k tomu vrátím a na něco zeptám teď mi to už nepřemýšlí :-)) ,vcelku mi není jasné na jakém principu mám dělat rovnice ..
Offline
Já se to pokusím popsat :
V celku jde vždy o dva typy rovnic ........ když jedou autobusy proti sobě a znám celkovou dráhu........ pak ......
s1 + s2 = celkové dráze
a druhý případ, že jedou za sebou............... pak ........... se jejich dráhy rovnají s1 = s2
A teď mohou být různé kombinace zadání,můžeš znát časy ,nebo rychlosti ,pak se buď časy sčítají nebo odečítají a totéž je to i s rychlostmi.
A co ten výsledek z 1.př.? Jak to mělo vyjít? Ivana
Offline
Tak počítejme spolu: kdyby byl most dlouhý 85m , pak by celková dráha lokomotivy byla 85+95=180m
Tuhle dráhu ujede za 12s a potom by jeho rychlost byla :
s
v = ----- dosadíme :
t
180
v = ----------- a to je 15 m/s......což je 54km/h.
12
Tak si myslím,že je naše první řešení správně. /55m/
A ted´ ještě jednou tu naší rovnici : s + 95 = v*t
s = 12,5 * 12 - 95
s = 150 - 95
s = 55 m
a nyní zkouška : 150
celková dráha lokomotivy je 55+95 = 150m a tu ujede za 12s ...pak je čas t= --------------- což je 12,5m/s
výsledek je správně,jen jsem tam 12
poprvé dala na pravou stranu rovnice -95 a to byla chyba v zápisu a ne ve výsledku.Je to správně.
Offline
Jo, tak teď už to chápu lépe, mohl bych poprosit ještě o jeden příklad, kde se už počítá se dvěma ?
1.) Ze dvou měst vzdálených od sebe 88km vyjela současně proti sobě dvě auta. Auto, které jelo rychlostí o 12 km/h větší, ujelo do okamžiku setkání o 8km více než druhé auto. Určete rychlosti obou aut a po jaké době se auta setkala.
Offline
Ahoj , sestavila bych si rovnici :
( v -12)* t + v * t + 8 = 88
kde ( v-12)*t ............................rychlost z bodu A
v*t + 8 .....................rychlost auta z bodu B
to se celé rovná vzdálenosti ..................................................88km
88
vyjádříme si t= ------- to dosadíme do základní rovnice a vypočteme ji
v
jde o kvadr.rovnici,napiš jak to jde Ivana
Offline
Tak jsem to řešila několikrát a ještě svou rovnici poopravím :
88 88
( v +12) * ---------- + 8 + (v - 12) * ------ = 88
v + 12 v
----------------------------------------------------------------
kde (v +12) je rychlost toho auta,který ujede o 8 km více, než to auto druhé
88
--------- je jeho čas,kdyby jel celou dráhu = 3.49h
v + 12
kde v je rychlost toho auta, který je pomalejší = 13.2km/h
88
--------- je čas tohoto auta ,kdyby jel celou dráhu = 6.7h
v
= 25.2km/h
obě auta urazí dráhy ,jejichž součet je celková dráha ...... 88km ; setkají se ve vzdálenosti ........
dopočítám za chvíli
Offline
Tak a ted´ si napíšeme auto,které jede pomaleji urazí dráhu : =13.2 * t
auto,které jede rychleji urazí dráhu : =25.2 * t
tyto dráhy dávají celkovou dráhu s pak platí : 13,2 * t + 25,2 * t = 88 ; kde t je čas,kdy se obě auta setkají
------------------------------------------
z rovnice vypočteme t.......................t = 2,29h
a potom vypočítáme jednotlivé dráhy............. = 30.228 km
.............. = 57.708 km
nakonec provedeme zkoušku (sečtením těch dvou drah a to je 88 km .
A nezapomeneme napsat správně odpovědi.Kde se setkají a za jakou dobu se setkají. A jsme hotovi. :-) Ivana
Offline
Muj standardni postup :-)
x rychlost 1. auta (pomalejsiho)
x +12 rychlost druheho auta - rychlejsiho
t - cas, po ktery jedou - je tejny pro 1. a 2. auto
uloha se zameruje na to, ze spolu urazi cestu s, tj. s1 +s2 = s
po dosazeni mame soustavu:
x*t + (x +12)t = 88
(x+12)*t - xt = 8
2xt + 12t = 88
xt +12t -xt = 8, odsud t = 2/3 hodiny
t(2x + 12) = 88
2/3 (2x +12) = 88
2x = 132 -12
x = 60 km/hod - rychlost pomalejsiho
Offline
pro Mesicek
- dovolim si napsat standardni postup uloh na pohyb - mame v podstate 2 moznosti:
a) jedou naproti sobe (s1 + s2 = s)
b) jedou za sebou s1 = s2
Temer kazdou ulohu se da upravit do teto podoby - ono to jen zdani, ze tam jsou ruzne casy, rychlosti apod. - jen to ruzne kombinujes (a neni to dlouha zalezitost). Mas sbirku Belouna? Pokud ano, tak to zkus propocitat podle meho navodu. Hodne zdaru :-)
Offline
Ještě ti napíšu pár úloh, jak psala Jelena jde o to správně napsat ty rovnice, jen nechápu,že mám jiný výsledek ,než Jelena a přitom mi vyšla zkouška?
1/Kamoin jede po dálnici z Prahy do Bratislavy rychlostí 72km/h.Když je od Prahy vzdálen 54 km vyjíždí za ním os.auto,které je- de rovněž do Bratislavy a jehož rychlost je 90km/h.Kdy a kde dohoní os.auto kamion. / 3h ; 270km/
2/ Kolona aut jede z kasáren rychlostí 28 km/h a za 1 hodinu a 15 min.vyjelo za kolonou terénní vozidlo rychlostí 63 km/h.Do výcvikového prostoru dojela auta současně.Urči vzdálenost výcvikového prostoru od kasáren. / 63 km/
3/ V 6 hod.40 min. vyplul parník z přístavu rychlostí 12 km/h.Přesně v 10 h za ním vyplul člun rychlostí 42 km/h.V kolik dohoní člun parník? / v 11h 20 min/
Běloun :"Sbírka úloh z matematiky pro ZŠ."Kolegyně Jelena mi dá za pravdu, že ten je nepřekonatelný. Ivana
Offline
Srdecne zdravim a dekuji za pochvalu a ohledne Belouna - plne souhlasim.
Nevybruslila :-) mam 2 nezname, pak potrebuji sestavi 2 ruzne rovnice - pak uz resim metodou dosazovaci, scitaci a to urcite dopadne dobre i kdyby jedna neznama tak hned nevypadla.
Opravdu u uloh na pohyb pouzivam pouze standardni postup, jak jsem psala.
K Tvemu postupu si troufnu poukazat na par nesrovnalosti:
Ivana napsal(a):
Tak jsem to řešila několikrát a ještě svou rovnici poopravím :
88 88
( v +12) * ---------- + 8 + (v - 12) * ------ = 88
v + 12 v
----------------------------------------------------------------
kde (v +12) je rychlost toho auta,který ujede o 8 km více, než to auto druhé
88
( v +12) *--------- tento zacatek rovnice uz dava 88 - je to tak?
v + 12
rychlosti v, (v +12), (v - 12) - to jsou 3 ruzne rychlosti min od max se lisi o 24, na co jsou?
Doufam, ze se nebudes zlobit, ze jsem do toho trochu vrtla :-) - kolega Mesicek urcite procvici ulohy na pohyb a bude zitra(nebo kdyto pise) zcela v klidu, coz mu ze srdce preji :-)
Offline
Pro Jelena:
No,já jsem to počítala několikrát a vždy jsem se dostala do záporných hodnot a tak jsem hledala takovou úpravu,abych se do záporné hodnoty nedostala.Teda je fakt,že výsledky byly krkolomné , ale proč pak vychází po dosazení zkouška?Nicméně příklad
je vyřešen a postupy máme obě v principu stejné.
Pro Měsíček: Doufán, že se neodradil a držím mu palce při písemce. Zdraví Ivana :-)
Offline
Ale, Ivano, ze me dostavas to takoveho sporu :-)
Ivana napsal(a):
Tak jsem to řešila několikrát a ještě svou rovnici poopravím :
88 88
( v +12) * ---------- + 8 + (v - 12) * ------ = 88
v + 12 v
Rovnice ma prece odrazet smysl slovni ulohy, je to stejna uloha, pouze zapsana pomocni matematickych znaku. Myslis, ze tato rovnice odrazi obsah slovni ulohy? A pokud ano, tak jak? Prece by nemelo jit o to, najit vhodnou upravu pro vyreseni rovnice, ale primarne o sestaveni rovnice spravne ve fyzikalnim smyslu, nebo ne?
Offline