Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
jak číslujete?
vše dohromady | 15% - 2 | |||||
věty/definice zvlášť, kapitoly dohromady | 23% - 3 | |||||
věty/definice dohromady, kapitoly zvlášť | 15% - 2 | |||||
vše zvlášť | 38% - 5 | |||||
jinak | 7% - 1 | |||||
Počet hlasujících: 16 |
zdravím, kolegové. jaký číslování v matematických textech preferujete? číslujete věty a definice zvlášť (definice 1, věta 1, ...), nebo dohromady (definice 1, věta 2, ...)? číslujete po kapitolách (v kap. 1 věta 1.1 atd., v kap. 2 věta 2.1 atd.) nebo dohromady (v kap. 1 věta 1 atd., v kap. 2 třeba věta 15 atd.)?
hlasujte prosím v anketě, případně komentujte. snad jsem to posal srozumitelně:)
Offline
↑ Stýv:
Ahoj, líbí se mi číslování definic a tvrzení zvlášť. Ohledně kapitol - to mi je docela jedno. Preferuji text v pdf, kde se používá hyperref (po kliknutí odkazu mě to nabídne odkazované tvrzení/definici), před knihou, kde není na co klikat :)
Každopádně, mělo by na začátku být uvedeno, jak se čísluje.
Taky někdy čísluji zvlášť: definice, tvrzení, drobná tvrzení (poznámky), příklady.
Offline
Zdravím,
jak kdo čísluje, můžete se podívat i tady (pravda, matematický text je spíš vzácný :-) Jinak dotaz - u vás v oboru to není vystandardizováno, jak bych usoudila z odkazů?
Jak to číslujete z pozicí autorů, to si posuzujte sami (např. snadnost odkazování nebo editování). Z pohledu čtenářky - porovnávám Jarník (průběžné číslování vět bez ohledu na kapitoly a na závěr seznam vět) nebo Rektorys (nové číslování vět v každé kapitole), odkazování formou - pokud v kapitole, tak jen číslo věty, pokud v jiné kapitole, tak i s číslem kapitoly v čísle věty + str.) Jelikož do textu se dostávám většinou z rejstříku, tak je velmi nepohodlné dopátrání, ve které kapitole jsem. Např. jsem v kapitole 13, čl. 1 (tedy 13.1.):
Příklad 1: "...plyne z věty o derivování složených funkcí (věta 11.5.5)..." v kapitole 11 najít článek 11.5. a v něm větu 5.
Příklad 2: "...ve smyslu hlavní hodnoty, poznámka 8.3). Viz také větu 12.1, str. 488. O eliptických integrálech viz v čl. 12" Všechno hledám v kapitole 13 (čl. 13.8 obsahuje poznámku 3, čl. 13.12 obsahuje větu 1, v čl. 13.12 se dočtu o el. integrálu).
Pro mne je to nepohodlné, protože hledám čl. 12, ale v textu narazím na 13.12 (musím si pamatovat, že jsem ve 13. kapitole (a to přechodem z rejstříku není zřejmé) a často se mi stane, že hledám v jiné kapitole nebo zapomenu, co hledám).
Tedy nejen "jak číslujete", ale i "kdo je váš čtenář a jak a proč čte" :-)
Každopádně, mělo by na začátku být uvedeno, jak se čísluje.
ano, v rozebraných knihách je uvedeno. Měla bych možná přečíst ještě nějakou :-)
↑ kolego Stýve:
iyho mi chybí "nijak", nemohu hlasovat (a někomu jinému může chybět "v Lážově je krásně za každého počasí") :-) Editovat ovšem jde anketu (Moderátorovi) až po hlasování - už jsem to nahlašovala.
Offline
Ahoj ↑ Stýv:,
Mozno najzaujimavejsia varianta je pouzitie " viazania typu hypertext" ( a to je nezavysle na pouziti materializacie na ich oznacenie!) ale da okamzite pristup pri pripadnom pouziti presne coho sa tyka ten odkaz.
Nevyhoda je, ze to neplati pre dookumenty typu papier.
Offline
↑ Stýv:Osobně preferuji číslování vět a definic zvlášť, v každé kapitole od jedničky. Příliš velká čísla na konci delšího textu by mě deprimovala.
↑ vanok:Odkazy rozhodně ano, byl bych je měl i v (prozatím rozepsané) dizertaci, kdyby nám opatřední děkana tyto hrátky nezatrhlo. Ovšem nejlepší mi přijde, když je odkazem právě číslo příslušné věty nebo definice, protože vizuálně má pro mě cenu ve smyslu "jak daleko bych se díval".
Offline
Já mám rád, když se vše čísluje dohromady. Když se někdo odkáže na větu 15 a já v textu rychle najdu důkaz 14 nebo lemma 16, tak vím, že někde mezi tím je hledaná věta 15. Pokud se vše čísluje zvlášť, tak mi důkaz 14 nic neříká o umístění věty 15. Četl jsem knihu, ve které to bylo číslováno zvlášť a autor se tam běžně odkazoval na věty xy, které byly o dvacet stránek nazpět, to bylo peklo. Opravdu nemám rád chaos, kdy je na jedné straně důkaz 7, věta 11, důsledek 8, poznámka 7, lemma 9.
Jestli to ještě uvozovat číslem kapitoly už je mi asi jedno.
Offline
↑ Lukee:
Pravda, to by mi lezlo v knize na nervy, kdyby kvůli tomu, že se jiné věci číslují zvlášť, špatně hledaly odkazy. Řešením by mohlo být taky uvést stranu, na kterou se odkazuje - ale to by byla písmenka a čísla navíc a mohlo text znepřehlednit.
Ovšem, v pdf výstupu tento problém odpadá a číslování různých věcí zvlášť má tu výhodu, že autor/čtenář ví, kolik definic / vět / příkladů už bylo uvedeno.
PS zajímalo by mě, jestli v budoucnu kniha, včetně skript, ustoupí elektronické podobě.
Offline
Ovšem, v pdf výstupu tento problém odpadá a číslování různých věcí zvlášť má tu výhodu, že autor/čtenář ví, kolik definic / vět / příkladů už bylo uvedeno.
Možná teoreticky, v praxi se setkávám s hromadou materiálů v PDF, kde odkaz prokliknout nejde a u naskenovaných článků/knížek to nepůjde nikdy… Kolik už mám za sebou definic je možná lepší nevědět :-)
Offline
↑ kolego Stýve:
:-) a zvíře-nechovajicí, do-dálky-neskakající, na-nástroje-nehrající-a-ani-nezpívající hlasovat mohli? A dokonce na Tvůj podnět.
Pravda, matematické texty nečísluji, jiné texty čísluji hodně. Proto se Tebe a diskutujících kolegů ptám - když uvažujete o struktuře "dokumentu", jaka kritéria berete v potaz (své pohodlí při tvorbě a údržbě, nařízení, pěkné vzory, pohodlí čtenářů, uživatelů (jak to zjistíte?)). Proč Tebe, kolego Stýve, napadlo toto téma?
důkaz 7, věta 11, důsledek 8, poznámka 7, lemma 9.
no to pravě nepříjemný moment u Rektoryse, o kterém jsem ↑ psala:, když nejen číslování je "součást titulku" a ještě je v každé kapitole samostatně a ve více liniích, nebo číslování "dílů textu" a až po číslu následuje název nebo rovnou text (potom v odkazu mohu použit je odkaz na číslo, ale také mohu kombinovat text a číslo) - tak se mi to libí, ale je to používané?
Kolik už mám za sebou definic je možná lepší nevědět :-)
Alespoň cca? Někdy bych měla dat si práci a spočítat "standardy", co jsem napsala (většinou se nečtou, ale každý začíná nějakou definici :-).
:-) nevyužiji ani možnost přidat prázdný hlas do ankety - ještě by byl zneužit ideologickým nepřítelem.
Offline
↑ jelena: téma mě napadlo proto, že jsem v diplomnce (narozdíl od bakalářky) začal číslovat věty a definice dohromady (z důvodů, který už popsal lukee), a mojí vedoucí se to moc nelíbilo. mně je to celkem fuk, jak to bude ve finální verzi, v latexu to sadno změnim, ale mně se v tom takhle jako čtenáři-autorovi orientuje líp. takže za mně "věty/definice dohromady, kapitoly zvlášť" (v anketě jsem dal prázdej hlas, abych viděl výsledky)
Offline
mojí vedoucí se to moc nelíbilo
:-) tak ideální je se podívat, jak čísluje velitelka.
mně se v tom takhle jako čtenáři-autorovi orientuje líp.
ano, protože jsi čtenář, který textem prochází opakovaně a s textem souvisle a návazně pracuje.
Tvůj čtenář je ale jiný - můj názor: diplomka (a podobná práce) nebo odborný článek jsou díla věděcké literatury s převažujícím záměrem poutavého čtení (ale spíš jednorázového). Tedy: průběžné číslování všeho dohromady za sebou (jen kapitoly zvlášť, jak navrhuješ):
a) (věta 1, poznámka 2, lemma 3, věta 4...) působí dojmem odbytosti,
b) práce je výstupem rozsáhlejšího výzkumu (nebo jiné činnosti) a autor své výsledky prezentuje ve formě uspořádaných výstupů (úsporně, bez zbytečného ponořování se do samotného průběhu práce) a utříděných myšlenek - tedy pomocí "kartiček" má před sebou jasné, které myšlenky bude prezentovat v podobě vět s důkazem, co jinak. Čtenář však má mít pocit, že předkládání myšlenek předcházelo pečlivé třídění.
Číslování na úvod "drobných pododdílů" (jako zde) je přehledné a nezatěžuje samotný název pododdílu: vnímám "Věta 1.1...", "Lemma 1.1..." jako název věty (lemmatu), ale číslování pododdílu na úvod tak: 1.1 Věta ..., 1.2 Lemma ... již 1.1 je jen návěstí, pomocí kterého se dá odkazovat v dalším textu, ale není součást názvu věty.
Ovšem toto poslední se hodí do příručky (typu Rektorys), snad i do učebnice, ale ve věděcké práci (článku) text zbytečně zatěžuje a formalizuje do podoby paragrafovaného znění.
Tak si přeber :-)
Offline
PS zajímalo by mě, jestli v budoucnu kniha, včetně skript, ustoupí elektronické podobě.
V podstatě už není třeba čekat na budoucnost :-)
— 20. 5. 2011: Amazon už prodá více e-knih než všech tištěných dohromady
— 8. 8. 2012 Amazon prodá víc elektronických než papírových knih už i v Británii
— 4. 3. 2013: V USA na e-knihy aktuálne pripadá 22 % knižného trhu
Offline