Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ buff:
ano, čára nad písmenem (proměnnou) se dost často používá pro označení, že jde o zprůměrovanou hodnotu (průměry ve statistice, nebo zde je průměr z experimentálního stanovení). Můžeš číst jako "x s čárou" nebo "x s pruhem" (častěji). Obvykle bude uvedeno, co označení znamená - buď na úvod knihy, nebo přímo v textu, kde se objeví.
Jak zapsat - pomocí TeX editoru napravo od okna zprávy. Zde mám vzorce, co někdo potřeboval, na závěr jsou i z kolorimetrie. Když klepneš na vzorec, tak se přenese do Tvé zprávy a můžeš si ho upravit.
Offline
↑↑ buff:
Svým příspěvkem ↑↑ Rumburak: jsem se snažil objasnit tento Tvůj dotaz:
Posledním bodem je základní věta analýzy:
"Nechť ƒ je spojitá reálná funkce na uzavřeném intervalu [a, b] a funkce F je primitivní k funkci ƒ. Potom hodnota (určitého) integrálu funkce ƒ na tomto intervalu je" vzorec ... Integrál a,b dx = F(b) - F(a)
co to teda znamená a konkrétní příklad, prosím.
Pokud jsi "teprve" žákem ZŠ, jak je uvedeno v Tvém profilu, pak se vůbec nedívím, že Ti tyto "vyšší" partie matematiky nejsou srozumitelné.
Podobně jako potenciální hráč ledního hokeje musí nejprve umět dobře bruslit, tak i zájemce o "vyšší" matematiku musí nejprve zvládnout její
"nižší" stupně, na nichž se tak připraví ke studiu těch "vyšších" .
Offline
Rád bych se už vrhnul na studium základů těch derivací. Ale potřeboval bych zase polopatický manuál s grafama nebo diagramama abych to pochopil. Existuje něco polopatického?
Offline
Rád bych se už vrhnul na studium základů těch derivací. Ale potřeboval bych zase polopatický manuál s grafama nebo diagramama abych to pochopil. Existuje něco polopatického?
↑ buff:
Teď nevím, který velký pedagog prosazoval metodu výuky jen analýzou a systémem "od složitého k prostému" :-)
Já trvám na tom, že máš studovat materiály uvedené v příspěvku 3 (opraven odkaz na příspěvek s materiály pro FO). Zpracování je uzpůsobeno pro potřeby ZŠ a SŠ a je názorné a srozumitelné a je založeno na čtení. Pokud chceš animace, tak například zde, případně si pohledej sám - zadej "derivace, animace" nebo něco podobného do google.
↑ Rumburak:
:-) u žáka ZŠ alespoň dokáži ocenit zájem o problém a zájem o studium. Pokud bys doučoval VŠ studenta a jediným požadavkem na integrování bylo ovládání nevlastního integrálu , tak to byl silný zážitek. Každý můj pokus vložit do vysvětlení něco o integrálech neurčitých, určitých, o limitech apod. byl důrazně ukončen větou "Je to již ten integrál nevlastní? Ne? Potom se nezdržujte" :-)
A počítali jsme ten jediný integrál pro různá a, b až to u nás uměl i fíkus a potom jsem se rozhodla, že s doučováním končím. Polopatičnost také má své meze :-)
Offline
↑ jelena:
Toho riemana jsem si už pročetl a skončil jsem tam kde se objevují příliš složité funkce a matematické operace a převody, které 1) neznám 2) nemá mi je kdo vysvětlit 3) nejsou předmětem mého bádání z toho důvodu, že mým cílem je něco jiného: mým cílem není kompletně se naučit integrály a všechny možné vzorce pro výpočet všelijakých křivek, ale derivace použitelné pro výpočet barev RGB v rámci omezené vlnové délky. 4) "Aktiv" mi zde hned na začátku sám nabídl, že bych měl pro pochopení integrálů začít od derivací...
Offline
↑ buff:
Obrázky, grafy a diagramy mohou být v matematice dobrou pomůckou, jsou-li použity na správném místě.
Jejich úkolem je DOPLŃOVAT teorii k rychlejšímu pochopení jejích základních myšlenek, které jsou někde
podrobně formulovány slovy a symbolikou , ale rozhodně teorii NENAHRAZUJÍ.
Teorie musí být dostatečně obecná, avšak obrázky z jejich podstaty takové být nemohou a ne všchno lze jimi říci,
navíc mou být zavádějící (ze zábavných časopisů známe nejrůznější "optické" klamy, avšak příklady ukazující,
že úvaha opírající se o obrázek může být chybná, se vyskytují i přímo v matematice).
Francouzský matematik Lagrange byl prý velmi hrdý na to, že ve své slavné a historicky významné učebnici
nepoužil ani jeden obrázek. To je samozřejmě extrém, nicméně dokládající, že v matematice význam obrázků
není nijak stěžejní.
Chceš-li matematiku opravdu umět, studuj ji ze seriozních učebnic. A postupně. Matematika je výšková budova,
v níž není výtah, takže kdo se chce dostat do desátého patra, musí si poctivě vyšlápnout těch prvních devět.
↑ jelena:
:-) Tebou popsaná situace mi něco připomíná: "Já nechci matematiku umět, jen potřebuji zítra napsat písemku. "
Offline
↑ Rumburak:
Neřekl jsem že mě baví matematika a že ji chci umět, to je omyl. Ta matematická učebnice možná funguje pro lidi s matematickým nadáním jako dost efektivní nástroj učení, ale pochybuju, že bude vyhovovat všem, třeba dyslektikům apod vyhovovat nemusí. A opakuji, že mým cílem není naučit se celou matematiku, proboha, na to nemám čas. Za pár dnů se vrhám do programování, nehodlám tím trávit celý zbytek života. To je mým cílem. Tady jde o to neztratit motivaci a chuť a umět se zaměřit jenom na to co je podstatné, ale asi to nechápete. Jinak by totiž žádný umělec ani tvůrce nemohl dokončit svůj načatý projekt. Rozptylován miliony podněty ze všech různých stran a oborů bych nikdy nedokončil co chci. Potřebuji jen pochopit pár vzorců to je vše.
Offline
Potřebuji jen pochopit pár vzorců to je vše.
:-) :-) :-)
Toto chápu. Je to je shruba stejné jako
"Nechci umět hrát na housle, potřebuji se jen do zítřka naučit dvě - tři Paganniniho Capriccia, abych se na večírku mohl blýsknout před přáteli."
Tak směle do toho !
Mnohá opravdu velká umělecká díla vznikala dlouhá léta jako syntéza řady podnětů.
Offline
↑ buff:, ↑ Rumburak:
už jen drobnost - byť některé částí příspěvků (všech nás) působí úsměvně, určitě není v plánu se vysmát kolegovi buff a jeho záměrům. To určitě ne.
Spíš vidím 2 možné směry:
a) zmíněné teoretické problémy studovat z materiálů přiměřených ZŠ, SŠ a to z důvodu, aby nevznikala soustavná frustrace z přemíry nejasných momentů - na to jsou ideální materiály FO nebo učebnice z řady pro gymnázia "Diferenciální a integrální počet" (kolega Aktivní doporučoval startovat u derivací, já jsem doporučovala od funkcí).
b) poslechnout kolegu Brano a "kasli na integraly ak ta iba zaujima miesanie farieb" a podrobně a srozumitelně popsat programátorský záměr - je možné, že kolegové problém znají a poradí cíleně.
Ten druhý směr se mi jeví vice smysluplné (alespoň bude jasné, co z teorie opravdu chybí). Jinak se mi zdá, že teď jsme v situaci, že nejen máme v plánu do zítřka umět Paganini, ale ještě zastoupit Stradivari, abychom si vyrobili nástroj :-)
Zdravím v tématu.
Offline
↑ Rumburak:
Vy to opravdu nechápete já nejsem matematik, ale programátor! Někdo je umělcem v programování někdo v matematice. Hádám, že Einstein by nenapsal ani prd, jednak proto že programovací jazyky ještě neexistovaly a kdyby žil dnes, pravděpodobně by se zajímal matematikou a fyzikou a neztrácel léta učením se programování (nebo hraní na housle jak říkáte). Čas každého člověka je vyměřen a každý se věnuje tomu co mu jde a co pojal za své životní poslání. Jinak teda, směle do díla, učte se hrát na housle!
Offline
↑ jelena:
Vše má svůj čas, ještě mám nějaké věci na pročtení. Pak se kdyžtak ozvu s matematickou otázkou vztahující se k programování.
Offline
↑ buff:
OK, co Tobě tedy chybí pro studium momentálně?
---------------------
Pro kolegu Rumburaka: kolegův ↑ buff: názor mi navodil asociaci na báseň, bohužel neumím najít text, který znám - v odkazu v řádku "вы встаньте - Сервантес, Борис Леонидович," chybí ještě Данте. Jinak ano, platí.
Offline
Jelena:
Momentálně mi nechybí nic, protože jsem už našel dobrý zdroj informací pro mě srozumitelných:
http://www.mojeskola.cz/Vyuka/Php/Learn … rokem1.php
Platí u mě že čím více zdrojů tím lépe, protože se vždycky někde zaseknu a v tom druhém zdroji najdu to co jsem v prvém nepochopil. Zkoušel jsem třeba nejdříve wikipedii českou pak anglickou (moc složité anglické termíny). A nakonec jsem došel k závěru že bude lépe hledat jenom obrázky :-) A tím se dostanu k názorným článkům... Jo hledání někdy stojí čas, ale pak to zase stojí za to. A zase někdo třeba hledá jinak a umí najít taky dobré zdroje informací, což se pak taky hodí.
Offline
↑ buff:
Z vlastní dlouholeté zkušenosti programátora mohu poradit toto:
Máš-li ambice stát se "umělcem v programování", pak se studiu matematiky nevyhýbej. Ne proto, abys uměl integrály, ale k rozvíjení
vlastního logického myšlení. "Umělecká hodnota" programátorského díla není jen o barevných efektech, ale spíše o tom, v jaké struktuře
jsou případné informace na obrazovce uspořádány, zda nejsou podstatné informace zastíněny nepodstatnými, zda ovládání aplikace je
logické a přehledné, zda přehlednost není narušována nevhodnou grafikou a pod. Většina webových aplikací, které znám (zejména
v oblasti obchodu), má v těchto bodech problémy - patrně právě proto, že jejich autorům či zadavatelům chyběl smysl pro logiku.
Matemetikou vypěstované myšlení mi mnohokrát pomohlo nalézt efektivní algoritmus i tam, kde o matematiku vůbec nešlo.
PS. Na housle se už učit nebudu, protože Paganiniho Capriccia umět nepotřebuji. Ostatně klavír mi stačí...
Offline
Pozdravujem ↑ Rumburak:,
Len taka mala poznamka.
To co pises je dokonala definicia Matematiky (z M a nie a m).
Co je iste najdolezitejsie, nie je to co studujes, ale to ako to formuje tvoje osobne kapacity.
Offline
↑ Rumburak:
"PS. Na housle se už učit nebudu, protože Paganiniho Capriccia umět nepotřebuji. Ostatně klavír mi stačí..."
No a přesně o tom to je. Člověk se má učit jenom tolik kolik potřebuje. S webovkami jsem začínal jako vy (nikdy jsem ale neprovozoval vlastní), spíš jsem dělal různé věci pro sebe. Nyní ale programuju programy užitečnější a přímo spustitelné pro Windows, některé taky slouží jenom mě, ale některé mohou mít využití i pro jiné. Umělcem se člověk podle mě stává, kdy začíná nějakou vlastní tvorbu a má z toho potěšení. O to jde.
Jo ještě počkejte, matematická definice toho co člověk ne/potřebuje k životu mě napadla v noci...
a = b*b ( (c*c -2ac + 2 )* / d*d - odmocnina z (e*f - 1) + 1 ) + (3acd - e*e - (odmocnina z (f*g) -4 )*24xy ) + gx*gx - 2gx * odmocnina z (48 / 24 + z - r )....
A teď si vemte, že tenhle vzorec vyjadřuje celou existenci lidstva... mohlo by to pokračovat ještě k dalším 7 miliardám proměnných; definiční obor rovnice však zahrnuje proměnné, jejichž hodnota se občas průběžně změní v závislosti na tom kdo zrovna zemřel nebo se narodil, občas vám tam přibude další nová proměnná, pokud se právě počet obyvatel na zemi zvýšil. Problém je v tom, že nejste schopen tu rovnici pochopit (kdyby byla kompletní), s tolika dynamickými proměnnými ji nikdo nepochopí a není schopen vypočítat protože než dokončíte počet s danými parametry, tak se vše změní a můžete počítat znovu, do nekonečna. Ale koho tohle nekonečné počítání nebo pochopení celé rovnice zajímá? Stačí vědět, že mě prezentuje proměnná např. x. Nemusím znát svou hodnotu ani výsledek, ale vím, že v té rovnici je mé místo asi tak. No i kdyby se jednalo o krátkou rovnici jen s 24 proměnnýma, i tak by platila předchozí věta. Mohu pochopit existenci x pouze v rámci konktrétní části rovnice, ale nepotřebuji znát celý výsledek.
Offline
↑ buff:
Webové aplikace jsem nikdy nevyráběl, ale pouze "tlusté klienty" pro konkretní administrativní využití.
Máme-li si zafilosofovat, potom mohu nabídnout následující "definici" matematiky:
Matematika je důkladná příprava na situce, které nikdy nenastanou.
Vymysleli ji samozřejmě matematici. :-)
Offline
To je pěkná definice matematiky :-)
Offline
Přesouvám se s otázkama do nového vlákna
Offline