Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj,
mám trochu problémy s tímhle příkladem, protože je tam až moc kostek a nejsem si jistý, jestli na něco nezapomínám, tak prosím o radu :)
Offline
Přijde mi, že to máš správně.
Jinak navrhnu ještě alternativní postup -- vůbec netvrdím, že lepší. :) Ale alternativní.
Za jev budu považovat uspořádanou pětici čísel -- například (1, 3, 2, 1, 2) odpovídá tomu, že na první kostce padlo jedno oko, na druhé tři, ... Počet jevů celkem tedy je .
Kolik je teda příznivých jevů?
Pro A: Vlastně vybírám pět prvků ze šesti. Vybírám bez opakování, protože opakování je přesně to, co nechci. A protože moje pětice jsou uspořádané, při výběru mi záleží na pořadí. Počet výběrů je počet variací páté třídy ze šesti prvků. Dohromady teda . Tedy to samé, co vyšlo tobě.
Pro B: Vybírám pět prvků ze tří, tentokrát se ale opakovat můžou. Opět mi záleží na pořadí, protože pracuju s uspořádanými pěticemi. Počet výběrů je teda variace s opakováním, česky je to . Dohromady
, tedy zase to samé, co vyšlo tobě.
Co se opakování týče -- já mám výběry s opakováním, protože situaci modeluju pomocí uspořádaných pětic a jev je pro mě nějaká jedna pětice. Ty to bereš jako několik jevů, které mají nastat současně -- jev je pro tebe jedno číslo od 1 do 6. Takže se nenech zmást tím, že mně se výběry opakují a tobě ne. :)
Přijde mi, že na těhle příkladech je nejtěžší se správně zorientovat v tom, co se po tobě vůbec chce, a vymyslet si matematický model, který pak vede ke správnému výsledku. Proto mě taky napadlo vypsat tu ten alternativní postup, který je poměrně dost kombinatorický a třeba se ti bude líbit. :)
Offline