Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ crank139:
Možno previesť na druhú stranu, a dať na spoločný menovateľ
Offline
Upravíme do tvaru:
Vynásobíme -1: /otocime znak nerovnosti, pretoze nasobime zapornym cislom/
Pomocou diskriminantu vycitame, ze korene z kvadratickej rovnice su -2,73 a 0,7 a korene z menovateľa sú 1 a -1 (pozor, podmienka je, že K sa nesmie rovnať číslu 1 a -1 (otvorené intervaly)
Dáme to spoločne na os:
Výsledkom je interval:
Offline
a keby som s tej rovnice odobral jednotka, čiže
ako by som to rozlozil? robim to podľa týchto vzorcov no nebol tam uvedený príklad kde sú v menovateli mocniny,
http://www.youtube.com/watch?v=bfh8EUrJSu8
daj si trebars 1:30 tam hneď uvidíš čo mám na mysli, keby tam bolo obyčajné k-1 tak viem čo s celým príkladom ale keď roznásobim ten menovateľ tak nie. dik
Offline
Jednodušší je to řešit pomocí číselné osy a nulových bodů:
nulové body:
Naneseš na osu nulové body, dostaneš tak 4 intervaly:
Do nerovnice dosadíš například nulu ( ta leží v druhém intervalu). Celý zlomek ti vyjde záporný. Čili v druhém intervalu se nerovnice chová záporně, v prvním kladně, ve třetím též kladně a ve čtvrtém záporně. Zlomek má být menší než nula, vybíráš tedy ty intervaly, ve kterých máš napsáno mínus.
Řešením je tedy:
Offline
Kdy je zlomek menší než nula?
Buď je čitatel menší než nula a jmenovatel větší než nula, nebo naopak, čitatel větší než nula a jmenovatel menší než nula, čili může nastat:
a řešíš:
Řešení:
Offline
Pravá strana je řešena pomocí nulových bodů nebo ji můžeš zase rozložit stylem: Kdy je součin větší než nula?
Buď
A řešíš:
Řešením:
Offline
takže podstate nerovnice rozumiem, jediné čo mi vŕta hlavou je že neviem ako a kedy označovať tie nulové body, neviem kedy a kde priraďovaťakú zátvorku v intervale,v krúžku hore je interval otvoreny z oboch strán no do vysledku ho už uzavreli z jednej strany neivem zjakehho dôvodu, pretože keby to nezmenili tak výsledok by bol odpoveď C, vysvetlíte mi niekto ako to je? vďaka vopred
Offline
↑ crank139:
No jejich řešení je dost divné. Oni tu jedničku nechtějí dávat do svou intervalů.
Řešením rovnice je interval , to znamená, že 1 tam patří, 8 ne.
Přirozená čísla v tomto intervalu: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (celkem 7 -> D)
Offline
Já bych řešila:
Nulové body: 1 (může nastat) a 8 (nemůže nastat!)
Rozdělím číselnou osu a dosadím vždy jednu hodnotu z intervalu a dostanu znaménka:
----1----(8)---
- + -
Hledám kde je výraz větší než nula, tedy jde je +, proto
Pak to chce vědět, jak je to s intervaly -
a
tam patří,
-
a
tam nepatří. A co jsou to přirozená čísla (tady není problém, občas, ale může být problém s nulou a zápornými čísly)
Offline