Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Cavte ako sa riesi taka uloha
Nájdite dotycnicu k hyperbole tak, aby bola kolmá na priamku
. Urcte rovnicu dotycnice a súradnice dotykového bodu. Mam pouzit diferenciálny pocet reálnej funkcie jednej reálnej premennej bez pouzitia analytickej geometrie.
Po 1. urcim smernicu priamky?
Offline
Zdravím,
↑ Callme:
pokud je zadání dobře, tak můžeš začít řešit, jak navrhuješ
Po 1. urcim smernicu priamky?
se rozumí pro přímku . S čím to máš v plánu porovnat (nebo jinak využit)? Pokud bude problém v zadání, tak to nejspíš poznáme, že narazíme na některou potíž (zatím se nenarazilo).
Offline
↑ Callme: můžeš tomu říkat graf lineární funkce (a v pojmu "směrnice", že využíváš geometrický smysl derivace). Nevyužitím analytické geometrie se spíš rozumí, že nepojdeš rovnou pro vzorce tečny k hyperbole (jak se bere v analytické geometrii na SŠ), ale že máš před sebou implicitně zadanou funkci
a sestrojuješ tečnu takové funkce.
Offline
↑ Callme:
Ne.
Pokud má být tečna kolmá na přímku , směrnice tečny bude
Nyní derivací podle rovnice hyperboly dostaneš
z čehož vyjádříš
V bodě dotyku musí být
Tak dostáváš soustavu dvou rovnic (protože bod dotyku leží na hyperbole)
Řešením této soustavy snadno zjistíš (jak už psal ↑ Cheop:), že bod dotyku neexistuje.
Offline
Zdravím,
Callme napsal(a):
Dosadim
do
?
Když vezmeš předpis pro přímku a dosadíš do rovnice kuželosečky a tuto rovnici vyřešíš, tak jaké možné výsledky takových řešení můžeš mít a co každé takové řešení znamená? Tento dotaz skoro nesouvisí s úlohou, spíš s pokusem přimět, abys viděl, že tento návrh se zadáním nic společného nemá, ale nějaký výsledek by Tobě z toho vyšel a mylně bys ho považoval za použitelný.
K problému:
Úloha požaduje, abys hledal přímku, která je kolmá k zadané . Jakou vlastnost budou mít směrnice takových přímek?
Riesenim sustavy mozu byt komplexne korene?
to mohou, ale hned na úvod jsi napsal, že "Mam pouzit diferenciálny pocet reálnej funkcie jednej reálnej premennej".
Bod dotyku neexistuje preto lebo dosadenim...
viz začátek tohoto mého příspěvku - dosazováním jdeš úplně jinam. Rozmyslí si úlohu, nakresli si náčrt (nic podrobného), jak by to vypadalo, že zadána přímka, hyperbola a hyperbola má tečnu přímce kolmou.
Kedze nema dotycnicu takze nema ani rovnicu dotycnice?
:-) to je až filosofická otázka - co neměla dřív?
Offline
Vtedy som chybal ked sa to bralo na strednej cize vela ti toho nenapisem.
jelena napsal(a):
Zdravím,
Když vezmeš předpis pro přímku a dosadíš do rovnice kuželosečky a tuto rovnici vyřešíš, tak jaké možné výsledky takových řešení můžeš mít a co každé takové řešení znamená? Tento dotaz skoro nesouvisí s úlohou, spíš s pokusem přimět, abys viděl, že tento návrh se zadáním nic společného nemá, ale nějaký výsledek by Tobě z toho vyšel a mylně bys ho považoval za použitelný.
Je to jeden z krokov pre vypocet rovnice dotycnice len za to y treba dosadit nieco ine len neviem co
jelena napsal(a):
Úloha požaduje, abys hledal přímku, která je kolmá k zadané
. Jakou vlastnost budou mít směrnice takových přímek?
a tu smernicu zistim ako?
?
jelena napsal(a):
:-) to je až filosofická otázka - co neměla dřív?
To co riesim skor
Offline
↑ Callme:
děkuji. To bys pravě potřeboval si uvědomit, že pokud řešíš soustavu rovnic (Tvé dosazování), tak ve skutečnosti vyšetřuješ vzájemnou polohu zadané kuželosečky a zadané přímky a mohou být situace: žádný společný bod, jeden společná bod, 2 společné body (jak bude vypadat řešení soustavy v těchto případech?). Tedy bys z tohoto kroku nějaký výsledek dostal, ale zcela nepoužitelný pro Tvé zadání.
Zde zadaná přímka je pouze pomocná a udává vlastnost přímky, která má být tečnou. Tedy ze zadané přímky vytáhneš pouze dle vlastností a
a tu smernicu zistim ako?
?
Ano, tak máš směrnici hledané nové přímky - tečny. Dál už kolega Zdeněk ↑ příspěvek 8: (už bys neměl mít nejasno), nebo se ještě zeptej, prosím.
To co riesim skor
no vidíš :-)
Offline
↑ Callme:
Tobě by se hodilo držet se některého studijního materiálu alespoň pro některý souvislý úsek látky - nejlépe pro celý kurz. Co používáš?
Jelikož takhle jsi na fórech posbíráš nějaká moudra, co plynou z určité zkušenosti/zvyku odpovídajících, ale netvoříš si tím sobě žádnou použitelnou teoretickou a praktickou bázi.
funkce po přepisu
je implicitně zadána funkce
. Odkaz - buď počítáš podle věty 5.3.2 s využitím parciálních derivací nebo podle Poznámky hned za větou, jako kolega ↑ zdenek1: (že
a část
se derivuje jako složená funkce). Kterou metodu jsi tedy použil? Děkuji.
Offline
jelena napsal(a):
↑ Callme:Tobě by se hodilo držet se některého studijního materiálu alespoň pro některý souvislý úsek látky - nejlépe pro celý kurz. Co používáš?
Co tym myslis? Pouzivam len to co najdem na internete
Vyuzil som parcialne derivacie
Offline
↑ Callme:
pokud se tím myslí, že , tak ano.
Co tym myslis? Pouzivam len to co najdem na internete
Tím myslím, že předmět, který studuješ, má studijní plán a doporučenou literaturu. Pokud to jsou knihy a jiné materiály pro Tebe nedosažitelné, tak si vyhledat na internetu některý shodný souborný materiál, který cca tomu vašemu odpovídá. Např. podle typu školy, nebo podle jiného vhodného hlediska. Z osvědčeného zdroje, s jasným autorem a s návaznosti jednotlivých kapitol - např. materiály VŠB. Stránku předmětu máte online? Děkuji.
Offline
↑ Callme:
v knize nemusí být přesný popis - návod. Pravděpodobně v ni najdeš "geometrický význam derivace" a souvislost mezi derivaci v bodě a tečnou ke křivce.
Potom k úloze máš přistupovat tak: "Nájdite dotycnicu k hyperbole" (Mam pouzit diferenciálny pocet reálnej funkcie jednej reálnej premennej bez pouzitia analytickej geometrie.) To je pro Tebe návěst k to, co se požaduje a jakou metodou.
V geometrickém významu derivace bys měl mít zadán bod dotyku, ve kterém tečnu sestrojuješ. Místo toho zde máš zadanou přímku, o které víš, že s tečnou kolmá. Tedy svou úlohu pozměníš - představuješ, že rovnici tečny již máš a z pomocné přímky jsi odvodil směrnici tečny. Nakonec použiješ fakt, že tečná přímka má s kuželosečkou jeden společný bod a jeho souřadnice lze najít vyřešením soustavy rovnic ( kolegy ↑ zdenek1:
Soustava říká, že bod leží zároveň na tečně a na hyperbole. Pokud jsi takový bod nenašel (soustava řešení nemá), potom není možné sestrojit tečnu dle požadavku úlohy.
To jen chci ukázat, že první
Callme v 1. příspěvku napsal(a):
Po 1. urcim smernicu priamky?
Tobě zůstane "viset ve vzduchu", protože jsi před tím neprovedl rozbor, na co takovou směrnici potřebuješ.
V knize hledej podstaty metod (teoretické odůvodnění, předpoklady), ne konkrétní návody na každou maličkost. Kniha se nějak jmenuje? Děkuj.
Offline
↑ Callme:
děkuji, nedával jsi mi již odkaz na tuto knihu?
Myslím, že je dostačující - má velké povídání o kuželosečkách (kde si se dočteš o vlastnostech křivek jako funkcí), potom je kapitola 4.1, kde podrobně o geometrickém významu derivace a použití pro tečny a normály, na závěr jsou případy derivování funkcí zadaných implicitně a parametricky - to, myslím, dává komplexní pohled na problém. (rozumím, že mám načteno o trošku více, tedy cca vím, kde co hledat).
Tak jsi také materiál četl i včetně všech teoretických výkladů a vyřešených příkladů, nebo vyloženě hledáš Tvůj typ úlohy? Děkuji.
Offline
↑ Callme:
Ahoj.
Nápověda:
Normálovým vektorem hladké křivky o rovnici v jejím bodě
je vektor
(1) .
Je to zároveň normálový vektor tečny k této křivce vedené bodem , tedy vektor kolmý k oné tečně.
Ona tečna pak bude mít rovnici tvaru
(na levé straně rovnice je skalární součin vektorů).
Dále využijeme skutečnosti, že směr vektoru (1) můžeme určit z té zadané přímky.
EDIT.
1. Má-li být použit diferenciální počet funkcí pouze jedné proměné , pak vyjádříme rovnici hyperboly (resp. její části)
ve tvaru funkce jedné proměnné a použijeme větu o geometrickém významu derivace.
2. Bylo by užitečné využívat nejen internet, ale také studijní materiály doporučené přednášejícím (učebnice, skripta).
Offline
↑ Rumburak:
Zdravím a děkuji, jen k
2. Bylo by užitečné využívat nejen internet, ale také studijní materiály doporučené přednášejícím (učebnice, skripta).
kolega přidal odkaz na jejich materiál v ↑ příspěvku 19:, ten jsem zběžně rozebrala. Jelikož ještě nemají funkce více proměnných, tak parciální derivace pro použití u implicitních funkcí zavádějí celkem opatrně a jen k "technickému použití" (skoro na závěr textu). A spíš to berou ještě jako funkci jedné proměnné (poznámka 4.3.30 se složenou funkci jedné proměnné x).
1. Má-li být použit diferenciální počet funkcí pouze jedné proměné , pak vyjádříme rovnici hyperboly (resp. její části)
ve tvaru funkce jedné proměnné a použijeme větu o geometrickém významu derivace.
to mám obavu, že kolegu trochu poděsíš :-) Může, prosím, zůstat u implicitních funkcí (viz příspěvek kolegy Zdeňka)? Děkuji.
Offline
↑ jelena:
Ahoj.
Může, prosím, zůstat u implicitních funkcí (viz příspěvek kolegy Zdeňka)? Děkuji.
Všechno je relativní. Pokud si dobře pamatuji na své začátky v dif. počtu, tak mně by tehdy spíše vyděsila
věta o implicitní funkci a jejím derivování.
Offline
jelena napsal(a):
↑ Callme:děkuji, nedával jsi mi již odkaz na tuto knihu?
Ja nie.
jelena napsal(a):
Tak jsi také materiál četl i včetně všech teoretických výkladů a vyřešených příkladů, nebo vyloženě hledáš Tvůj typ úlohy? Děkuji.
Tu knihu som takmer nepouzil. Vyuzival som len to co som nasiel na internete lenze z toho co som nasiel tak som to ja nedokazal vyriesit.
Offline
Pozdravujem ↑ jelena:,↑ Rumburak:
Zda sa mi, ze ak sa problem vyriesi inac ako v tomto vlakne ( tak ako sa to robilo do konca 60tych rokov na strednych skolach, aspon v zapadnej Europe...) vyhne sa tu urcitym tazkostiam.
Myslienka takehoto riesenie je:
Priamka rovnice y= mx+ p je dotycnica z danou hyperbolou ( a podobne z inou kuzeloseckou) ak rovnica urcujuca bod dotyku, ktora je kvadraticka rovnica, ma dvojnasobny koren. Ak sa vam to zda zaujimame, mozem to upresnit.
Offline