Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím,
chtěl bys zeptat místních kolegů, jaký máte názor na zavedení povinné maturity z matematiky?
Narážím hlavně na tento článek (http://zpravy.idnes.cz/maturita-z-matem … _domaci_zt), ale jinak je toho plný internet. :-)
Já jsem si ucelený názor ještě nevytvořil, ale rozhodně mi to přijde rozumnější, než povinná zkouška z literatury.
(Snad mě nikdo nenařkne ze zaujatosti.) :-)
Offline
:) Povinná maturita z literatury je nepopsatelná blbost, která nemá obdoby. Navíc, úroveň státní matematiky je na takové úrovni, že bych skutečně tvrdil, že takovéto úlohy zná z praxe každý.
Kdy ale kdo bude potřebovat v běžném životě rozeznat, jaký funkční styl má nějakej text, nebo kolik se v textu nachází metonymií, metafor, či kdo je básnickým subjektem v nějaký poezii, to skutečně nevím.
Offline
↑ byk7:
Já maturoval z matematiky povinně a zvládli to všichni, jelikož to celé čtyři roky věděli a od toho se taky odvíjela příprava do hodin. Tak jako po nás vyžadovali základní znalosti Čj a cizího jazyka, tak i matematiky. Na Čj a cizí jazyk se nikdo neptá a určitě by se našlo mnoho lidí, kteří tyto předměty nemusí. Já jsem pro. Základní úroveň z matematiky je zvladatelná.
Offline
↑ byk7:
Gymnázium je stredná všeobecnovzdelávacia škola.
Nikto ho nenúti, aby na nej študoval.
A vyhlasovať maturitu z literatúry za sprostosť je rovnaké, ako vyhlasovať za sprostosť maturitu z matematiky alebo cudzieho jazyka.
Maturita mimochodom znamená zrelosť.
Offline
↑ marnes:
Proto je první rok povinné maturity z matematiky až 2019, aby o tom věděli příští prváci. A aby se na to mohli připravit. :-)
↑ misaH:
1) Dobře, je to všeobecná škola, tak proč není povinná maturita z biologie, chemie, dějepisu, výtvarné a tělesné výchovy? Navíc v úvodu jsem o gymnáziích vůbec nemluvil, co třeba studenti posledních ročníků středních průmyslových škol?
2) Nikdo tady maturitu z literatury za pitomost neprohlašuje, já a Freedy pouze konstatujeme, že pro nás osobně je maturita z literatury zbytečnost. Pokud ale chce někdo např. studovat slavistiku, prosím, ať si z ní klidně maturuje. Ale ať to necpe i mně.
Offline
↑ byk7:, ↑ Freedy:
:-) znáte názor kolegy Stýva na problém maturit? Což mi zcela souvisle připomíná, kdo tento rok včas zvýrazní téma.
Proto je první rok povinné maturity z matematiky až 2019, aby o tom věděli příští prváci. A aby se na to mohli připravit. :-)
U nás se to již diskutovalo - např. se to tyká kolegy Hanzy a také v první řadě diskutoval nad povinnou z ČJ :-)
kolega Ondra napsal(a):
Pokud ale chce někdo např. studovat slavistiku, prosím, ať si z ní klidně maturuje. Ale ať to necpe i mně.
Ty a Freedy nemůžete mít problém - máte logiku a nečiní vám problém definice a jejich uplatnění, povinných 20 kníh naposloucháte třeba na Království mluveného slova. Spíš lituj slavistu, kterému nezbývá nic jiného, než studovat tu slavistiku a potom si hledat uplatnění - bohužel.
Zdravím.
Offline
Poznamka.
Co to znamena povinna maturita?
Ta ista pre vsetkych ? A potom gymnazium je spolocne ( take iste ) pre vsetkych?
Alebo su mozne orientacie napr na vedecky smer, na ekonomiu,na jazyky atd? Potom iste maturita by mala byt podla orientacii, a taka ista na uzemi celej krajiny.
↑ byk7: (alebo aj niekto iny) ty mas iste presnejsie informacie... Mozem nam to upresnit?
Offline
↑ misaH:
Kultura a historie jsou bezesporu zajímavé věci ale určitě je literatura důležitější než všechny ostatní předměty? Jestli ne, tak proč je z ní povinné maturovat, a z ostatních nikoli? Jestli ano tak proč? Zvláště když to zahrnuje i věci z osobního života spisovatelů - proč je důležité znát podrobnosti ze života spisovatelů, ale u lidí kteří skutečně něco dokázali nikoli?(alespoň u nás se jména významných matematiků, fyziků, chemiků či biologů ani nijak nezmiňují). Přece jen kdybych si měl vybrat jestli budu žít ve světě ve kterém Newton nevydal Philosophiae Naturalis Principia Mathematica nebo ve světě kde Hašek nenapsal Osudy dobrého vojáka Švejka, tak mám celkem jasnou představu kde bude lidstvo civilizovanější.
Neber to jako nějaký útok, toto jsou pouze otázky na které mi nikdo ve škole nedokázal odpovědět, mě by ale celkem zajímal názor někoho kdo má jiné priority a dokáže to i konstruktivně vysvětlit.
↑ byk7:
Mě ta povinná maturita z matematiky přijde jako blbost. Je to předmět důležitý, ale zase ne natolik aby musel být stavěný nad všechny ostatní. Odmaturovat z toho sice není nějak extra složité, ale to z té literatury taky ne. Mě osobně vadí upřednostňování některých předmětů nad jinými - postrádá to logiku.
Offline
↑ jelena:
Zdravím, názor Stýva neznám, ale asi to nebude nic, co vyzní slušně, ne? :-)
Ano, naposlouchám si to nebo si to přečtu, dohledám kontext a naučím literární teorii. To je bez problému. Logická otázka je ale, proč? Jenom tím zabiju čas, na místo toho bych se mohl věnovat něčemu rozumnějšímu.
A slavista mě až tak moc nezajímá, ať si dělá co chce, třeba prodává Twistery v KFC, já tam rád zajdu.
↑ vanok:
Zkusím to nějak ve zkratce. Maturita má u nás dvě části - společnou (státní) a profilovou. Každá z těchto dvou částí má alespoň dvě podčásti. Ve státní části jsou to český jazyk (a literatura) a matematika a/nebo cizí jazyk, a jsou zadávány a vyhodnocovány centrálně. Státní matematika je poměrně triviální (z mého pohledu samozřejmě). Profilovou část tvoří a opravuje škola a ta také tvoří nabídku maturitních předmětů. Já jsem si vybral matematiku a informatiku, ale samozřejmě tu byly i jiné předměty (jazyky včetně češtiny a latiny, ekonomie, fyzika, biologie, ...). Pak je tu ještě trochu mimo nepovinná maturitní zkouška nazvaná Matematika+, což je něco jako vyšší úroveň státní matematiky (opět zadávána a vyhodnocována centrálně), která je letos v pilotní fázi, což znamená, že pokud by ji dotyčný neudělal, tak to neovlivní jeho celkové odmaturování. Na absolvování této zkoušky se tak dá (letos) jen získat.
Možná že na jiných typech škol (zdravotní, umělecké) to bude ještě jinak, ale nemám k tomu informace.
Abych to shrnul, budu maturovat z češtiny (státní), z matematiky (státní), z matematiky (profilová), informatiky (profilová) a z Matematiky+ (státní, nepovinná).
↑ Brzls:
Víceméně souhlasím, dle mého názoru by byla asi nejlepší alternativa ta, aby bylo volitelné vše. Pak bych měl asi místo češtiny angličtinu. :-)
Offline
↑ Brzls:
Cesky jazyk na skolach, a hlavne Cesky Jazyk obecne, byl urcen narodem a jeho vyvojem, resp. je obrazem naseho vyvoje jako naroda. Proc je stezejni vsude u nas je ocividne, protoze jsme Cesi (nebo tu alespon zijeme - tj. poznamka pro ty, co se budou ohanet cizinci) nemyslim si, ze tady je potreba nad necim dlouze premyslet a ze se na tom shodneme asi vsichni - at jste cestinu ve skole radi meli nebo ne, tak tady preci mluvime cesky!
Kdyz odebrete cestinu a pripadne historii (ktera neni vyucovana vsude), tak vam zustanou predmety, ktere neurcuji zadnou identitu jako matematika, chemie a fyzika (...).
Co se tyce literatury, tak i ta je obrazem narodni a svetove historie a mentality, o ktere si nemyslim, ze je spatne tvrdit, ze by kazdy Cech, resp. clovek, mel mit alespon zakladni obrazek.
Toto cele je - at se vam to libi nebo ne - obsazene v predmetu Cesky Jazyk, ktery je vyucovan u nas na skolach a jako cech a clovek se domnivam, ze je spravne aby byl soucasti povinne casti maturitni zkousky v Ceske republice. Nakonec temto lidem, autorum, kterym prisuzujete tak malo dulezitosti (srovnani s Newtonem) vdecime take za to, ze tady jako Cesi a jako lide jsme. Nechapejte mne spatne, neubiram vahu Newtonovi a jeho rozvoji pro lidstvo, ale stejne tak ji neubiram autorum jinych del. Z meho pohledu jsou Newtonovi dila na stejne urovni jako Shakespearova a jinych.
Nerad bych z toho udelal zbytecny off-topic :-).
Co se tyce mne, povinna maturita z matematiky mi nezni spatne, pokud neni vsude (tusim, ze bude platne pouze pro gymnazia a nektere stredni - prumyslove - skoly). Vlastne by mohla byt povinna vsude a az tolik by mne to netrapilo xD.
A nakonec uplne za sebe.
Ja odmaturoval z cestiny i z matematiky. Literatura byla moje nocni mura po celou dobu stredni skoly, protoze jsem nechapal k cemu by mi to tak bylo dobre vedet, kdy ktery chlapik zemrel a co napsal, takze kdybyste se meli rozhodovat, tak muj pohled (uplne prvni cast) na cestinu je pohled cloveka, ktery z biflovani literatury nikdy odvazany nebyl, ale presto s odstupem casu si to dnes cenim.
Klidne bych dal povinnou maturitu z cestiny, anglictiny (tyto bych dnes povazoval za zaklad obecneho vzdelani) a podle zamereni/skoly na vyber z dalsich predmetu.
Offline
↑ byk7:
:-) no to bych se potom neptala. Ale pravda, že když jsem takové slovo použila v reálu na dotaz "co si o čemsi myslím", tak kolegyně usoudily, že situace s "čímsi" je opravdu vážná. Hledej to v tématu, které budeš zdůrazňovat.
Ještě jen upřesním pro kolegu vanok(a), že hlavní rozdíl oproti stávajícímu, že dnes je celostátní jednotná společná část povinné ČJ + možnost výběru "matematika NEBO cizí řeč", tak v návrhu roku 2019 nebude možnost výběru, ale obě povinné společné celostátní (matematika A cizí řeč).
Jinak bych řekla, že celému počínání by prospělo, pokud by jeden povinný předmět označili za společné povinné "společensko-humanitní minimum" (ČJ + prvky OV a dějepisu) + druhý jako "přirodovědno-technické minimum" (obsah je jasný) a přešla by diskuse o tom, co preferovat. Ohledem na tempo změny ministrů na MŠMT ještě mám slušnou šanci na prosazování reformy.
Logická otázka je ale, proč?
:-) studovat máme především proto, že máme za povinnost dohlížet na výuku vlastních děti a to do poměrně vysokých stupňů vzdělání (i když tomu činí výrazný odpor).
Pravda, souhlasím, že systém výuky ČJ a literatury stylem "telefonní seznam" a teoretické výklady pojmů před načtením dostatečného množství textů na nalezení příkladů je obtěžující.
Offline
Osobně si myslím, že problém státních maturit tady u nás je opravdu špatně vyřešený. Rozhodně bych nedával český jazyk jako povinný, celkově bych, právě studentům gymnázií, umožnil více a dříve se vyprofilovat, zaměřit se. Už při nástupu na gymnázium jsem věděl o co se chci zajímat (s literaturou to moc společného nemá :) ) a abych řekl pravdu, tak vážně někdy bojuji s motivací k učení do jiných předmětů. Požadovat povinnou maturitu z matematiky a zároveň nepovinnou z literatury mi přijde lehce zaujaté (ostatně, jsme na met. fóru se ani nedivím :) (myšleno jen a jen v dobrém)). Účinnější by dle MÉHO NÁZORU bylo položit tři okruhy, tj. literatura, cizí jazyk, matematika, a z nich mít dva povinně volitelné. Tedy student by si musel vybrat právě dva z těchto tří. Vyřešil by se tak problém "matematika nemajícího v lásce ČJ" i "např. budoucího překladatele, tedy humanitně zaměřeného studenta" (jen příklady). Oba tyto typy mají již jaksi vymezené cíle, kterým by se jim mohli intenzivněji a s menším rozptýlení/překážkou věnovat.
↑ misaH: Chápu Tvou kritiku, ale rád bych právě do kontrastu k ní dal svůj názor. Obecně nechápu odpor lidí k pojmům jako je globalizace, ztráta národnosti. Myslím, si, že toto je součást vývoje, tedy je nezastavitelná. Hlavně si ale myslím, že bychom se jí neměli bránit. Tím nechci nijak hanit český národ, ale spíš upozornit na to, že z historie bychom se měli poučovat, ale určitě ne na ní lpět. Nemyslím si, že budoucnost lidstva jako malých národů hlídajících si svoje "národní písničky" by byla nějak lákavá.
To všechno je ale JEN MŮJ NÁZOR, který nikomu nenutím. Taky doufám, že jsem tím nikoho neurazil, nebo jinak nepoškodil.
Plno věcí, které jsem chtěl napsat mi budou docházet ještě tak dva dny, tak omluvte případně nedostatky v mých myšlenkách.
Offline
Pozdravujem,
moj nazor ako vonkajsieho pozorovatela je, ze maturitna skuska zarucuje pre spolocnost, ( alebo mala by znamenat) ze niekto co ju urobi, to ze ukoncil uspesne svoje stredoskolske studiom.
To ako ma byt ( mala by byt) organizovana to tu bolo trochu vysvetlene v diskuzii...
Zaujimave pozorovanie je, ze v roznych zemiach EU organizacia a cakane vedomosti na takutu skusku su velmi odlisne.
Legitimne sa mozeme pytat, ci pre europskeho ziaka sa raz hazmonizuje stredoskolske vzdelanie... ( a ci ti co rozhoduju o osnovach a skuskach spolupracuju aj z kolegmy z EU)
Offline
↑ O.o:
Né že bych úplně nesouhlasil, ale pořád mi přijde že tam zůstává ta nerovnoprávnost předmětů. Ano, literatura utvářela lidstvo i náš národ - to ale zajisté ostatní "předměty" taky. (nehledě na to že třeba umění kromě toho literárního u nás v žádném předmětu vyučováno není, i když ne že by mi to vadilo, ale opět tam vidím upřednostňování některých předmětů). Jsme Češi, to ale nemá s literaturou nic společného. Přijde mi daleko smutnější, že se většina lidí neumí ani pořádně vyjádřit, slovní projev také žádná sláva a když se mě někdo zeptá proč že zrovna byl ten státní svátek (jak 17. listopadu tak 28. října se mi to stalo) no tak to mě tuplem dostává. To mi přijde zásadnější nedostatek občana ČR než to, že neví kdo byli prokletí básníci.
Takže maturita z češtiny jo, ale z literatury tam pořád nevidím logiku. Pořád nevidím v čem je natolik důležitější. Třeba jsem ale prostě zaujatý já nevím...
A ještě k matice - kdyby byla povinně, bál bych se toho samého trendu co nastal při zavedení státních maturit. Když zavedete jednotnou maturitu jak pro gymnázia tak pro odborné školy, prostě musíte laťku nastavit poměrně nízko (z hlediska žáků gymnázia), neboť se pořád stát snaží aby určité procento obyvatel mělo maturitu a tak prostě není možné úroveň nastavit nějak rozumně. Jako třeba státní maturita z angličtiny (písemná část) je podle mě výsměch. A u té matematiky bych se celkem bál jak by to teda nakonec vypadalo s tou obtížností.
Offline
Ahoj ↑ Brzls:,
Cize sa bojis ze vsetko bude stale na minimalnej moznej urovni.
Ci ide o Cz alebo o EU, ciel by mal byt maximalna mozna uroven.
Ale kto o tom lokalne rozhoduje?
A limitovat sa len na cz, a zabudnut na Europu je sa izolovat za kazdu cenu. ( mozno su aj ine zeme co maju z tym ze su v Europe problem, ale maju kratku pamät ak zabudaju na pokroky ktore boli mozne len vdaka nej, i ked sa niekedy hraju na to, ze si sami sebe klamu, ked vylasuju ze mozu zit bez inych co im toho tolko dali)
Pozor nehovorim, ze treba zabudnut na narodne jazyky!
Tiez som nikde nepisal ako a co treba robit ale, ze by bolo dobre aby v EU vsetki zeme mali harmonizovane poziadavky co sa tyka minimalnych vedomosti.
Tiez som nevedel ( ako pises ) ze poziadavky gymnazii a nejakych odbornych skol su tie iste. Ale povinna maturita by malo znamenat, ze je taka ista?
Offline
↑ vanok:
Zdravím
Že by byla stejná by to znamenat nemuselo. Předpokládám (nevím jak je to přesně plánované), že by bylo opět na výběr mezi školní a státní verzí. Jelikož ale bude povinná, lze očekávat, že stoupne počet lidí co si zvolí státní maturitu. Jenže ta je skutečně pro všechny stejná a už by to mohlo vést k tomu co jsem zmiňoval.
Naopak pokud si zvolí školní variantu, opět můžeme očekávat že na některých školách bude výrazně lehčí než na jiných. No a potom už podle mě maturita jako taková vůbec nemá žádný význam (nějaký praktický, jinak to jistě potěší že už to má člověk za sebou a že to všechno zvládl).
Offline
Ahoj ↑ Brzls:,
Cize ak dobre rozumiem, jedna by mohla byt vseobecna povinna a ta druha odborna povinna.
A mozno, ak maturita zarucuje uspesne ukoncene stredoskolske vzdelanie, tak by sa mohli aj zrusit (podla bodov ziskanych na maturite?) aj primacky na vysoke skoly a univerzity.
Ale ludia co o tom rozhoduju by mali vyjadrit ich argumenty, ak ide o zakon iste sa da nast aspon to ako prebiehala diskuzia v parlamente a kto navrhol ten zakon (a ak to bolo urobene dekretom, tak osoba co ma moc ho podpisat, iste to vysvetlila svojim volicom.... Ci nie?)
Offline
ahoj ↑ byk7:
já bych odpověděl stručně, a přesto vlastně dost obsáhle - jako chytrá horákyně. Prostě cizími ústy :-)
http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=7398
a kolegovi ↑ vanok: třeba i
http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=7468
Offline