Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1 2
Nedávno byla na fóru dvě zajímavá témata. První se týkalo výpočtu matice souměrnosti podle obecné roviny (kompletní téma zde), druhý aplikace diferenciálního počtu (kompletní téma zde)
U souměrnosti byl zadavatelem doporučen následující postup: pomocí vhodných zobrazení ztotožnit rovinu souměrnosti s některou souřadnicovou rovinou, ozrcadlit kolem této roviny a pomocí inverzních zobrazení "vrátit situaci do původní polohy". Obnášelo to sestavit celkem pět matic čtvrtého řádu a mezi sebou je vynásobit.
Kolegovi ↑↑ Rumburak: se postup zdál krkolomný. Vyslovil názor, že něco takového může i odrazovat od matematiky a navrhl elegantní řešení pomocí normálového vektoru a skalárního součinu.
Jeho řešení bylo skutečně podstatně jednodušší, ovšem bylo použitelné jen na tento konkrétní případ. Například na otočení kolem přímky by se musel vymyslet jiný postup. Řešení doporučené zadavatelem bylo sice (poněkud) pracnější, ale zato univerzálnější - násobením matic lze totiž řešit skládání libovolných projektivních transformací (a grafické systémy to tak skutečně i provádějí).
Ze stejného soudku bylo druhé téma, které bylo ovšem podle mě dotaženo ad absurdum: V rovině byly dány dva body A,B a měl se najít bod X na ose x tak, aby součet vzdáleností |AX|+|BX| byl minimální. Přitom přímo v zadání bylo nařízeno hledání minima aparátem diferenciálního počtu.
Něco takového je podle mě opravdu síla. Za prvé nemám rád, když mi úloha nařizuje, jak ji mám řešit. Je-li úloha zadávána s cílem procvičit nějaký postup, má být zadána tak, aby se tento postup nabízel. A vymyslí-li někdo řešení jinak, měl by být pochválen, nikoli šikanován. A za druhé - nařízený postup je v tomto případě něco příšerného, protože se tento příklad dá vyřešit na dvou řádcích použitím aparátu základní školy.
I zde máme vlastně stejnou situaci. Univerzální, ale komplikovaný postup a řešení speciální, zato jednodušší. Ten rozdíl je ale v tomto případě opravdu drastický. Navíc tomuto tématu dala "správnou" tečku zakladatelka tématu, když napsala něco jako "jednoduchému řešení rozumím, ale naše paní profesorka vyžaduje detailní a korektní řešení".
Paní profesorce se tak daří ve svých studentech pěstovat přesvědčení, že korektní je v matematice pouze to, co je složité. Zřejmě čím složitější, tím lepší. A to je ta největší hrůza. Právě to totiž podle mě odrazuje studenty od matematiky.
Offline
↑ Eratosthenes:
Ahoj,
pokud se má daná metoda "prodvičit", pak si myslím, že je legitimní nařídit řešit úlohu danou metodou, ale podle mého by to neměl být způsob, který bude výrazně obtížnější nebo těžkopádnější než jiné postupy - to opravdu může studenty od matematiky odradit.
Řekl bych že obecné (byť složitější postupy) mají svoje opodstatnění - např. při programování, apod., ovšem mořit jimi studenty ručními výpočty je opravdu nevhodné - myslím, že úplně stačí takové příklady, na kterých je vidět, že student problematice rozumí a které ho příliš početně nezatěžují. Naopak - myslím, že příliš dlouhý výpočet často může zatemnit podstatu dané metody a daného problému. např. už jsem se setkal s několika lidmi, kteří umí zderivovat (vcelku svižně) i složité funkce, ale nevědí, co to ta derivace vlastně je.
Na druhou stranu - odchýlit se od obecného postupu a zvolit v daném případě postup jiný, jednodušší, je dle mého důležitá ukázka kreativity a matematického myšlení - a určitě by tento způsob neměl být potlačován, ba naopak. Ale ono je to těžké - často takové postupy nemusí vést k cíli (např. díky nějaké drobnosti, kterou žák přehlédne) a pak je na něj pohlíženo tak, že nezná obecný postup (byť by ho i znal) a že vymýšlel "nesmysly".
Abych se vrátil k titulu vlákna - "co kazí studenty"? No např. když se podvám na tvůj příspěvek v prvním odkazu zde, tak odpověď je nasnadě - použití násobení matic ve tvaru PRS může žáky velmi zkazit. :-)
Offline
OdkazPozdravujem,
Prebehol som temy o ktorych pise kolega ↑ Eratosthenes:.
Podla mna ide o dve rozlicne situacie
1) pocvicit si metodu ktoru sa student naucil vdaka vyucujucemu.
( i ked niekedy, ako v druhom citovanom cviceni ta vyzadovana metoda sa ukaze skor nepouzitelna v danej specialnej situacii)
2) ide o to, ako priviest niekoho aby mal rad matematiku.
To prve je urcite nevyhnutne podla pedagogickeho projektu vyucujuceho.
( i ked niekedy moze ist len o matematicku kuchynu)
Druhy pristup je iste cesta ( podobna ako v matematickych olympiadach) najst sam nastroj a prist k odpovedi ( inou metodou) ale o mnoho bohadcov pre toho kto ju vytvoril. ( co sa tyka citatelov takej metody, to je ale uplne iny problem)
Co je tiez zaujimave, oba problemy o ktorych kolega pise ↑ Eratosthenes: su geometricke, ci geometrizovatelne a sa intuitivne daju vidiet a riesit v beznom priestore.
No ale v inych geometrickych priestoroch by takyto pristup bol mozny?
Napr. v prvom citovanom cviceni, pristup kolegu Rumburak je zaujimavo-intuitivne riesenie. A jeho citatelia si vsetko mohli lahko predstavit. Podobne aj intuitivna relacia, ktoru pouzil Vanok v dalsom (nepytanom ) rieseni tohto cvicenia, iste bola pochopena citatelom, ktory sa uz troska pohral z takimito situaciami.
Osobne sa priblizujem k nazoru, ze redigovat problem na riesenie v otvorenej forme je o mnoho blizsie k tomu ako urobit matematiku zaujimavejsou, ale to musi byt v sulade z pedagogickym projektom vyucujuceho. ( alebo pripadne , ak je to mozne polozit nasledujuce dve otazky a) ako na prednaske, b) inou metodou). Ale pochopitelne, opakujem pedagogicky projekt vyucujuceho je a musi byt vzdy prioritny.
( Poznamenajme este, ze student musi vzdy ukazat, ze ovlada urcene poziadavky jasne urcene vyucujucim, a pochopitelne vztah studenta k matematike, ci ju ma rad alebo nie sa nerozhoduje o vysledku skusky, ktorej objektiv je iny: Ked niekto vyhlasi, ze ma rad matematiku, za to normalne nedostane ziadny diplom.)
Na koniec, vela universit sa zaobera podobnou problematikou, ako napr. MIT http://ocw.mit.edu/courses/mathematics/ … fall-2007/ ...a vtedy je to sucast formacie studenta.
Offline
ahoj ↑ check_drummer:,
>>použití násobení matic ve tvaru PRS může žáky velmi zkazit. :-)
To jsem nepoužil já, jen jsem převzal od autora tématu ↑↑ Tomas5: :-)
Offline
Ahoj vespolek.
Začnu určitou osobní vzpomínkou na ZŠ (6. či 7. třída).
Hodinu nevím už z kterého předmětu přišla suplovat jakási nám dosud neznámá a ne právě přátelsky vyhlížející
paní učitelka, která, aniž bychom ji zavdali příčinu, se uvedla shruba těmito slovy: "... Vyučuji matematiku a fyziku.
Kdo bude v hodině rušit, dostane za trest počítat příklady na násobení a dělení trojciferných čísel" a zdálo se, že to
myslí zcela vážně.
Naše "oficiální" matematikářka byla moudřejším pedagogem. Říkávala "Kdo bude vyrušovat, dostane pár facek" a
matematiku jako strašáka nikdy nepoužila. Byla též naprosto férová a nijak to nebylo na újmu její autoritě.
Domnívám se, že nejlépe nám "sedí" ty činnosti, které mají charakter hry, ovšem takové hry, k níž máme přiměřené
osobní předpoklady. Jsme-li okolnostmi donuceni hrát hru, která je nad naše síly či mimo naše nadání, hroutíme se,
zatímco příliš snadná hra nás bude nudit.
Řekl bych, že matematiku lze žákům či studentům znepříjemnit a tím i znechutit zbytečně složitými výpočty zastiňujícími
myšlenku, například když by v úlohách majících procvičit řešení kvadratických rovnic vystupovaly troj- a víceciferné
koeficienty a podobně. I takové výpočty samozřejmě do matematiky patří a tuto skutečnost zastírat by bylo nepoctivé,
však ve výuce "obecné" matematiky by jich, domnívám se, mělo být jen velmi málo.
Také si myslím, že i na ZŠ, SŠ by měla být větší pozornost věnována důkazovým úlohám či přímo důkazům jednotlivých
"pouček" - samozřejmě tam, kde takový důkaz odpovídá látce patřičného školního stupně - aby žák (student) pochopil,
že matematika je logická stavba, která na mnoha místech je zajímavá, a ne jen něco jako nudná sbírka kuchařských
receptů. Ale je možné, že v tomto bodě jsem příliš velký optimista.
Offline
Ahoj ↑ Rumburak:,
To je pekny popis ako znechutit deti vdaka autorite ( a pouzit tak matematiku, nebojme sa slov, je ozaj kriminalne)
To bola skutocne pani, alebo este sudruzka? ( tie boli este horsie, ako potom tie pani, lebo mali priliz vela moci, ale na stastie boli aj vynimky). Co je vyborne, je, ze tej "pani" sa nepodarilo ta znechutit. To sa vidi, ze mas stale rad matematiku.
V tvojej dobe neexistovali matematicke kruzky?
V niecom je lahsie popisat opak situacie ako v titule: co mozeme robit, aby matematika pritahovala deti, ziakov, studentov, a aj inich?
Offline
Zdravím,
první poznámka k úlohám paní doktorky - i v předchozích časech vyvolaly reakce tohoto typu. Asi by mělo být zdůrazněno, že úlohy jsou z využití PC pro výpočet a k samotnému zadání a řešení vyžaduji i další náležitosti (zpracování textu, grafu, tabulky) atd. Tedy samotná úloha je jen část práce.
Určitě by práci prospělo, pokud by požadavkem bylo doplnit některý alternativní postup výpočtu. Což by mělo smysl i pro validaci postupu s využitím PC.
druhá poznámka ↑ Rumburak: obě paní učitelky zvolily nevhodnou formulaci - motivaci negativní. Pro mne je větší kriminál - slibování facek (slibování "výpočtu navíc" ublížit nemůže, ale facka je zastrašování a od učitele zní strašně).
Domnívám se, že nejlépe nám "sedí" ty činnosti, které mají charakter hry, ovšem takové hry, k níž máme přiměřené
osobní předpoklady.
:-) mne by to zabilo a hned na úvod bych mávla rukou, ať si hraji beze mne. Mně sedí činnost podle cílů, u kterých vidím jasný dopad aktivit. Např. na ZŠ-SŠ zcela dostatečnou motivaci bylo, že bez dobrých a soustavných výsledků se nedá dostat na slušnou VŠ. Toto vedení dle cílů místo her mi naštěstí zůstalo i teď.
kolega vanok napsal(a):
To bola skutocne pani, alebo este sudruzka? ( tie boli este horsie, ako potom tie pani, lebo mali priliz vela moci, ale na stastie boli aj vynimky).
potom jsem měla štěstí, že jsem potkávala jen výjimky. Lépe řečeno, s takovým Tvým tvrzením nemohu souhlasit - dokonce bych řekla, že tvrdší výběr zaručoval větší kvalitu, než dnešní situace, když zazní "no tak půjde na pajdak".
Offline
↑ vanok:
Ahoj.
Zda to byla "paní" nebo "soudružka", jsem tehdy neřešil. Každopádně mi v dalším školním roce (7. třída) málem znechutila
fyziku. Naštěstí brzy odešla a dostali jsme jinou a lepší.
Matematické kroužky jsem nezažil, jednou jsem se účastnil matematické olympiády a myslím, že jsem postoupil i do dalšího
kola, ale nebral jsem tuto věc příliš odpovědně.
Offline
↑ jelena:
Ahoj.
Měl bych dodat, že paní učitelka, co slibovala facky, byla mladá, sympatická a sportovního ducha. Nevzpomínám si,
že by svoji výhrůžku uvedla někdy ve skutek. S hlediska tohoto vlákna je, myslím, podstatné, že se nesnažila využít
jako karabáče matematiku a tím ji znechutit.
Offline
↑ jelena:
Na existenci dotyčné paní doktorky si vzpomínám - díky některým příspěvkům na tomto foru.
Její styl, myslím, je dobrým příkladem toho, jak matematiku znechutit zbytečnými formálními požadavky navíc -
tj. požadavky neplynoucími z matematiky samotné.
Offline
Pozdravujem ↑ jelena:,
Pises, ze si stretla len kladne vynimky v minulej dobe, a ze ludia (ucitelia) boli len mimoriadni ludia. To si potom mala mimoriadne okolie. Skutocne, zavidim ti.
Pises, ze bol tvrdci vyber na to ako niekto mohol byt ucitel.
O tom neviem a ani nepolemizujem. Jedine co mozem povedat je to co som osobne zazil.
Zazil som v tej dobe to, ze kriteria na vyber ucitelov boli zavisle aj na inych kriteriach ako ich odborne vzdelanie. To bolo skor smutne, ze mohli vyucuvat ludia co dokazali len odpisovat z papiera na tabulu, papier, ktoremu ani nerozumeli.
Ze ak sa niekto ich nieco spytal, tak taky ziak bol potrestany. Ze kazdy sa bal tej osoby, lebo to bola sudruzka, ktorej muz mal v rukach moc. Nikto nikdy nepotrestal taku osobu, ( na koniec ani jej muza) co znicila vela mladych ludi. Ja som bol jedna z jej obeti. A mal by som klamat, ze take nebolo. To odo mna nikto nemoze cakat.
Som presvedceny, ako vsade vzdy boli a budu dobri ludia co inym nikdy zle nerobili. A zial su a boli aj ini, ktorich radost je len robit zle okolo nich. To sa dosial nezmenilo, skoda pre tu druhu kategoriu.
Offline
paní učitelka, co slibovala facky, byla mladá, sympatická a sportovního ducha. Nevzpomínám si,
že by svoji výhrůžku uvedla někdy ve skutek.
:-) jednoduše měla i jiné nástroje, ale i tak vyhrožovat neměla. Motivace pozitivní: "až to dopočtete, tak si můžete popovídat" - naše matikářka pro mne a kamarádku :-)
S tou motivaci a donucovacími prostředky - pozoruji třídy vlastních dětí - oba 8-leté gymnázium, tedy výběr a dobré studijní předpoklady, kvalitní učitelský kolektiv, motivační prostředí školy atd., ale jaké rozdíly v přístupu, ve výsledcích, v zapojení jednotlivých studentů. Čím ovlivňovat, co nabízet, jak motivovat? Samé otázky.
↑ Rumburak: paní učitelce bychom křivdili - viz materiály pro výuku a úvodní texty k 1. matematice, z publikací alespoň toto (zejména poslední část).
↑ vanok: souhlasím, to je těžká osobní zkušenost. Takovou (ani v náznaku podobnou) opravdu nemám.
Offline
↑ jelena:
Paní doktorce bych rozhodně křivdit nechtěl, jen se domnívám, že (soudě dle informací plynoucích z některých zdejších
příspěvků) pojímá matematickou úlohu tak trochu jako laboratorní práci z technické fyziky (či chemie).
Ale jistě zde záleží i na tom, jak se daný předmět jmenuje - možná že v něm jde na prvním místě o něco jiného než o
matematiku a metematika zde hraje pouze pomocnou roli, asi jako když cílem je naučit se používat kalkulačku.
Offline
↑ Rumburak:
tak normálně pojímá - viz část "klasických cvičení" (+ zde diskutované cvičení s počítačovou podporou).
pojímá matematickou úlohu tak trochu jako laboratorní práci z technické fyziky (či chemie).
ale to je také v pořádku - proto si zvolím zaměření technické, aplikační, jelikož nedokáží dosahovat výšin a chápání matematiky na úrovni matematiků, ale umím psát hezké protokoly (dokonce mne to i baví). Ale co je jiného - viz citovaná práce - ono je to otázka "kdo komu matematiku znechucuje" - jestli paní doktorka studentům, nebo ten bídný materiál (co podcenil i ZŠ a nedovede to uznat) znechutí matematiku paní doktorce. Spíš to druhé (i když vytrvalá je :-).
Offline
↑ Eratosthenes:
Zdravím.
Například na otočení kolem přímky by se musel vymyslet jiný postup.
Ano, musel. Ale i zde se dá vystačit s elementárními znalostmi analytické geometrie a extrémně těžké to podle mne není.
Offline
↑ jelena:
Ahoj
1)
ten bídný materiál (co podcenil i ZŠ a nedovede to uznat) znechutí matematiku paní doktorce
???
Poněkud tápu, co je míněno tím "bídným materiálem" . Snad méně kvalitní část studentstva ? :-)
2)
Ten závěrečný bod 4 z onoho odkazovaného textu mi připadá výmluvný.
Offline
↑ Rumburak:
Zdravím,
Snad méně kvalitní část studentstva ? :-)
ano, jak výmluvně pojednává část 3 odkazovaného textu.
Offline
Pozdravujem ↑ Rumburak:,
A ak by islo o riesenie uplne intuivne, ako to prve co som navrhol v texte vlakna ( zmena reperu so stredom v danej rovine, ako aj dva vektory reperu + normalny vektor na danu rovinu) by sa iste pacilo studentovy, co ma visiu v 3D. To doplni varietu mnohych roznych riesieni, ktore mozeme nast, co ukazuje, ze nie je jedina cesta k rieseniu, a ze polozit take cvicenie v otvorenej forme, je mozne realizovanie opaku titulu tohto vlakna : ukazat ako mat rad matemetiku. Ale mozme sa pytat, ci je to mozne v ramci nejakej prednasky, z inymi pedagogickymi objektivmi.
Offline
↑ jelena:
Učit studenta předmět, pro který nemá vlohy a který ho ani nezaujal (což spolu souvisí), je samozřejmě problém.
Připouštím, že uplatňování "laboratorního" přístupu k matematickým úlohám má na chemické fakultě svoji logiku.
Offline
Matematika vo všeobecnosti vyvoláva strach a nechuť u študentov. A nečudujem sa, pretože na našich vysokých školách sa vyučuje akademická matematika v oboroch,kde to nie je nutné. Napr. ja mám za sebou elektrotechniku na Žilinskej univerzite. Miesto aplikovanej matematiky sme sa učili akademickú. Výsledok je taký, že vedel som vypočítať príklady na derivácie a integrály, ale nikdy som im nerozumel. Vycvičil som sa v ich riešení, ale nie ich pochopení. Pamätám si z prednášky...veta 33, veta 41....atď....alebo dôkaz číslo 3 atď....pre technika nepodstatné...a toto je problém nášho vysokého školstva...pamätám si veľa nič nehovoriacich zápisov a tvrdení....
Offline
↑ creat:
Ahoj.
To co popisuješ - počítání, kterému jste nerozuměli - to NENÍ "akademická" matematika. V "akademické" matematice,
chceme-li ji tak nazývat, se provádějí důkazy jednotlivých vět právě proto, aby jim bylo rozumět (víme-li "proč", pak
rozumíme a snadno si i zapamatujeme). Na technicky zaměřených školách ale na takovýto přístup nebývá dosti času.
Offline
Dalsie pozdravy ↑ Rumburak:,
Doplnok
Taketo praktiky potom vedu k situaciam, ze inginieri si myslia, ze kazda spojita funkcia je derivatelna, alebo, ze kazdy rad konverguje....
Ze aj ked vety co il boli dane ( skoro vzdy bez dokazu) su dane aj s hypotezamy, ale ktore ichnikto nenaucil overovat.
Atd, atd....
Proti takejto pseudo matematike treba protestovat, bojovat , lebo, podla mna je to intelektualny podvod.
Aky mas nazor na to ty? A iny?
Offline
Offline
Jednoducho podla mna nie je matematika dobre odladena pre rozne (najma technicke odbory). Nie je dobre "prekonvertovana" do aplikovanej podoby. To co sa naucim na prednaske, nemam sancu vyuzit v nejakej aplikacii alebo priklade prave kvoli prehnanej "akademickej" povahe. Nie su vytvorene kvalitne priklady. Potom student vidi matematiku ako prekazku, cez ktoru prejde s "odretymi usami" (ako ja) a nie ako predmet, ktory mu pomoze pochopit suvislosti a procesy...
Offline
Stránky: 1 2