Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Urcete molarni objem kysliku O2 pri teplote 0 stupnu C a tlaku 1,01325 . 10^5 Pa, je-li za techto podminek hustota kysliku 1,429 kg . m^-3.
V uzavrene nadobe je plynny oxid uhlicity CO2 o hmotnosti 1,1 kg. Vadnym uzaverem unika z nadoby za dobu 1s prumerne 1,5 . 10^20 molekul CO2. Za jakou dobu uniknou z nadoby vsechny molekuly CO2.
Kolik atomu obsahuje krychlicka olova o hmotnosti 500 g?
Offline
↑ tomasmir:
Zdravím :-)
http://www.mojeskola.cz/Vyuka/Php/Learn … rokem1.php - projit vzory.
Pro poslední zadání (krychlička olova) potřebuješ znat molarni hmotnost olova (z tabulek), zjistit jaké latkové množství (počet mol) je obsazeno v 500 g olova a uvědomit si, že 1 mol obsahuje N_A = 6,022 * 10^23 castic.
Pokud se nepodaří, tak se ozví tady.
Editovala jsem odkaz na vzory.
Offline
↑ marnes:
Zdravím :-)
já bych se přikláněla k variantě výpočtu přes zadanou hustotu (tedy varianta 2).
V zadání totiz není řečeno, že je to ideální plyn, proto bychom neměli používat rovnici pro ideální plyn.
Porovnáním výsledků dojdeme k závěru, že plyn zřejmě ideální býl (na což se nás neptaji).
Opravila jsem odkaz v původním příspěvku, ať je víc zaměřen na latkové množství a pojmy souvísející :-)
Offline
↑ marnes:
Já bych řekla, že jsi prokázal, že 1 mol každého ideálního plynu za normálních podmínek zabírá objem 22, 4 dm^3 (námi s kolegou O.o tak oblibený údaj) .
Ještě, prosím, zkontroluj jednotky (myslím, že na 1. papíře v první variantě to má být trochu jinak) - stejně, jako varianta druhá.
Ale to je detail :-)
Offline
marnes napsal(a):
↑ jelena:
má tam být v první variantě krát 10^-3, v tom druhém je to dobře. Aspoň doufám, že jsi myslela toto??:-) Vím že někteří raději používají dm^3.mol^-1
Ano, přesně tak jsem myslela :-)
V SI samozřejmě kubické metry (ale tak ze zvyku při chemickych vypočtech zůstavaji gramy a litry (dm^3).
Zdravím :-)
Offline
↑ marnes:
Zdravím :-)
Děkuji za reakci a zahájim OT :-)
Od autora dotazu stejně žádná odezva není a navíc nenapsál ani "Prosím, ani "děkuji" - tak co bych se více snažila?
Jak už jsem říkala, ve škole bych nesetrvala déle, než 10 minut (to bych snad až tolik hlav nepopletla).
Soustavu SI tak trochu používat umím (a ještě dokážu použit "inch" - neboť v těchto jednotkách se vyjadřuje velikost oka u sít a inbusové kliče), ale některé jednotky jsou názornější v "triviálním vyjádření".
Například - jak studentům vysvětluješ pojem "látkové množství" a "mol"?
Offline
↑ jelena:
Zdravíčko,
já nejsem chemik, takže mol ani látkové množství neučím a využívám mezipředmtových vztahů:-). Ale chemikářka má v učebně přes celou zeď nástěnku, ke je psáno. 1 mol Pb obsahuje 6,02.10na23 atomů olova, 1 mol H2O obsahuje 6,02.10na23 molekul vody,... a látkové množství říká kolikrát více nebo méně než jeden mol. Řekl bych že jednoznačné:-) Zajímavé že se ptáš na stejné věci, které jsou tam uvedeny??:-) Že by to bylo "oblíbené učivo". Ve fyzice tyto vzorce zopakuju a spíše je právě upozorňuju na ty rozdíly v jednotkách. Nejvíce mi ale vadí, když třeba určují počet částic, právě z n=N/Na a klidně napíšou číslo . 10 na záporný exponent. Tak to se pak k tomu vrátit musím.
že umíš používat jednotky SI je mi jasné:-) Omlouvám se, jestli jsem se špatně vyjádřil:-) Jak už jsem psal, nejsem chemik, tak jedu jen v základních:-)
Offline
↑ marnes:
Zdravím :-)
Číslo 6,022 * 10^23 určitě musí zapůsobit - zkus se kolegyňky chemikářky někdy zeptat, zda už vynalezla i nejakou jinou "pomněnku".
Aby to nebylo úplně OT - také se zapojim do výchovného procesu a budu agitovat za pouzití TeX.
Samozřejmě - není to povinné, ale já jsem třeba opravdu pýšná na prostředí fóra - není to běžná záležitost (tradičně děkuji váženému Adminovi a kolegům, kdo to prosadil a spolupracoval na vylepšení a také se podílel na moji výchově).
Pokud máš zájem, tak zkus toto:
- pomoci "Alt + Shift" přepneš na anglickou klávesnici,
- myš přesuneš na čtvereček, který jsem napsala v TeX
v tom okamžíku se objeví nápis "kopirovat do textarea", klepneš levé tlačitko a celý zápis se přenesé do tvé zprávy. Chvilku zkoumej a porovnej s návodem na TeX, který je nad zprávou.
Můžeš si dělat úpravy a pomocí tlačítka "Náhled" pozorovat výsledky a také pokrok, který se jistě brzy dostaví. Až si budeš myslet, že mi chceš udělat radost prvním dílem, tak to odešli. My se budeme radovat.
Pak si to buděš zkoušet psát sám pomocí tlačítka TeX vlevo pod zprávou.
Ostatní kolegové budou fandit a pomáhat (to umí výtečně :-)
Zde máš ještě nějakou inspiraci:
--------------------------------
Ještě přidám hesla přes celou zeď:
a) moje základní škola:
"Учиться, учиться и учиться..."
b) mé zaměstnání v letech 1986 - 2000:
"Spolu dokážeme více"
"Neřikej, že to nejde - dokáž, že to zvladneš"
"Nauč se každý den něco nového"
c) varianta spořiče obrazovky v mém zaměstnání, kde jsem od roku 2002:
"Já proti tomu apriori nejsem, ale jsem apriori proti tomu, abych se o to staral já" -
tento výrok je ovšem novejšího data.
-------------------
Hodně zdaru :-)
Offline
↑ jelena: No jo nooooooo:-), je mi jasné, že že je to moje lenost. Zkus teď pochopit mě. Svačina v jedné ruce, kávička po pravé straně, student s třídní knihou za zády, na všechno ani ne 10 minut, chceš pomoci dotyčnému na netu, tak to zesmolím na papír, se svačinou v ruce neskenuju a pošlu jako obrázek a utíkám dosírat divou zvěř:-) No a teď piš texem??!!No a doma jsme tu na to čtyři:-( To jsou ale jen mé výmluvy:-)
Ale slibuju, že do roka a do dne:-)
Offline
↑ marnes:Ahoj, já to mám tak nějako stejné , musím rychle a nikdy nedělám jen jednu věc, ale vždycky alespoň dvě věci současně , ne-li tři. Já jsem taky pro papír i když tex je samozřejmě přehlednější a elegantnější. Hezký první jarní den :-)
Offline
↑ Ivana:Já to říkám, tužka a papír je tužka a papír:-), taky zdravím do toho jara, tady asi zklamu, já zimu miluju a když už tedy, tak maximálně tak 22 stupňů. Ale ty už do texu fušuješ?? Nedalo ti to, že? Prostě na tex budu muset mít klid a čas. Ten nějak zatím není.
Offline
↑ marnes:Já to říkám také ... školní rok ...není čas.... a o prázdninách ? To je zase potřeba vyčistit si hlavu a nabrat dech :-)
Mimochodem (OT:) už ses díval sem :
http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=7363
já o tom přemýšlím a nějak tápu... nechceš se na to mrknout ? Je mi jasné , že jde o kalorimetrickou rovnici a zákon zachování energie, ale přesto mně tam matou ty měrné objemy . Kdyžtak se k řešení připojím , ale zatím nevím jak na to :-(
Offline
↑ Ivana:Dívám se na to každý den a jsem seklej u stejného problému. Už jsem i nastudoval, co jsou to měrné objemy, ale nechce se mi střílet úplně do neznáma, tak jak třeba při odsiřování:-) Hodně by mi pomohl aspoň výsledek, pak už člověk může šťourat a hledat. Navíc za chvilku frčím pryč, na hřišti je potřeba zlikvidovat dva topůlky, tak nevím, jestli bude vůbec večer chuť. Ale zkusím něco nahodit, třeba se něco ujme a když ne, a teď budu hnusnej, já už mám zkoušky za sebou. ( P.S.:ale vadí mi, že to nemůžu vypočítat:-))
Offline
↑ marnes:↑ Ivana:
Zdravím vás :-)
měrný objem je objem, který zabírá jeden kg látky (1m^3) /1 kg (je to jako "přerácená hustota")
já vám něco nahodím: http://ottp.fme.vutbr.cz/skripta/termom … /Spt12.htm
---------
Jinak jak říkate, že dělate více věci najednou, tak tuto vlastnost vůbec nemám. Může být síce víc rozpracováno, ale vždy dělam jen jednu, pak přepnu na druhou, přepnu zpět atd. Je to síce zdroj zábavy pro kolegyňky a pro moji domacnost, ale funguje dobře.
Třeba proto teď moc neodpovídám - jelikož musím něco dodělat jiného a proto by mi nešlo moc dobře přepnout :-)
Také další důvod, proč bych nemohla být ve škole - já bych přepla na žáka č. 1 - a co by mi provedl ten zbytek, že?
Proto tak obdivuji učitele - ale, samozřejmě, nejen proto.
Tak kolego ↑ marnesi:, veřím, že to bude dříve, než do roka a do dne :-)
Offline