Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Chtěl bych se dopátrat, jaké je frekvenční spektrum digitálního signálu (prvotní motivace zjistit, jaká nejvyšší frekvence se zde vyskytuje). Ale je tam víc podúloh. Jediná známá věc je bitová rychlost, která je například 1 000 000 000 bitů/s (takže každou 1ns se přenese bit). Nevím, jak začít, protože je zde spousta proměnných a způsobu kódování signálu:
- Může o způsob tvarování signálu: jsou zde 2 extrémy:
- - ostrá modulace kdy přechod mezi jedničkou a nulou je schod (takže každý bit je 1ns trvající konstanta)
- - něco jako OOK modulace, kdy naopak přechod je je maximálně hladká funkce, což je polovina periody funkce cos (od 0 do pi/2 - změna hodnoty z -1 na +1), případně převrácené, pokud jde o přechod z +1 do -1. A tedy série stejných bitů je konstantní čára, stejně jako v předešlém případě, zatímco střídající se 0,1,0,1 je sinusoida.... Výsledný průběh (náhodná série bitů) v časové doméně je
střídání konstant -1, +1, a cos(t) a -cos(t) .
- Samozřejmě pak tu mohou být více i jiné modulace (už jen třeba modifikace, že přechod OOK modulace trvá kratší dobu než půl periody ale zároveň to není schod) a nebo i vícestavové modulace.
Při odhadování se dá upnout na dva parametry:
1. Inverzní doba přenosové rychlosti (což je 1ns, to je zafixované). Nerovná se doby přenosu jednoho bitu automaticky.
2. Jak "rychlé" jsou přechody mezi nulami a jedničkami (rise/fall time). Čím pomalejší změny, tím, klidnější změny.
Jak se oboje promítne do výsledku
Chtěl bych znát jejich frekvenční profil, pokud data jsou náhodná série. Mají tyto spektrální profily něco společného (například maximální frekvenci)? Logicky se bude lišit obálka tohoto spektrálního profilu, protože například v případě schodovité modulace fourierova transformace Heavisideovy funkce klesá jako f^-1, zatímco spojité funkce jako f^-2 a hladké funkce jako f^-3.
Existují nějaké modulace, které jsou v něčem vyjímečné (jako např. nejužší spektrum nebo nejostřeji ohraničené spektrum nebo nejrovnoměrněji ohraničené spektrum)?
Jak zde pomůže autokorelace? Myšlenka je úlohu rozdělit na fourierovu transformaci 1 symbolu (což je konstanta nebo půlka cosinu) a plus transformaci náhodné posloupnosti (což by mělo symbolizovat náhodnou sérii bitů)... Můj typ je, fourierova transformace symbolu určí obálku (ale je tam nejasné, když tam není jednoznačná korespondence mezi bity a přechody a kombinují se) a náhodná posloupnosti způsobí, že tam budou "vedle sebe dirac funkce tak hustě", že tento druhý člen vymizí)
Otázka mimo: jaká je autokorelace náhodné funkce (jak spojité, tak diskrétní)? Případně Dvouhodnotové funkce {-1,1}
Offline
<h1>dydy</h1> napsal(a):
Při odhadování se dá upnout na dva parametry:
1. Inverzní doba přenosové rychlosti (což je 1ns, to je zafixované). Nerovná se doby přenosu jednoho bitu automaticky.
2. Jak "rychlé" jsou přechody mezi nulami a jedničkami (rise/fall time). Čím pomalejší změny, tím, klidnější změny.
Jak se oboje promítne do výsledku
Základní odhad se odvíjí né od délky 1 bitu, ale od délky 2 bitů ... tedy ze sekvence 101010...
To je samozřejmě spodní hranice, a ve skutečnosti musí být šířka pásma o něco vyšší, abychom tam tohle dokázali procpat - ale né o moc. Reálný signál odpovídající sekvenci bitů 101010 ... může být skoro sinusový.
V základním pásmu (base band) většinou nemluvíme o modulaci, spíš o kódování. O modulaci mluvíme když to převedeme do jiného frekvenčního pásma (pass band).
Pokud jde o kódování, příkladem je například kód manchester nebo kód 8b/10b používaný u ethernetu. On je totiž často problém přenášet stejnosměrnou složku ... a tyhle kódy to převádí na čistě střídavý signál.
Další způsob jak lze principiálně snížit šířku pásma je, že použijeme víc než jen dvě úrovně přenášeného signálu - takže né jen 0 a 1, ale třeba 0, 1, 2, 3
Pokud to chceme převést do vyšších frekvenčních pásem, používá se většinou kombinace amplitudové a fázové modulace (kvadraturní amplitudová modulace). Jak v amplitudě tak i ve fázi to můžeme rozdělit na m (n) úrovní, takže dohromady máme mxn úrovní ... a tímhle číslem se snižuje šířka pásma ... ale také odolnost proti šumu.
V principu to můžeme dělat i v základním pásmu ... takže kdybychom neměli šum, můžeme šíři pásma snížit na libovolně nízkou hodnotu...
PS: neručím za to, že cokoliv z toho co jsem napsal nemůže být nepřesné či vyloženě chybné...
Online
Jo, když o tom přemýšlím, tak jsem asi měl určit, že má jít o 2 stavové kódování, kdy se najednou přenáší 0 a 1 (takže 2 stavové kódování). Ale může jít i o to OOK, kde jsou pořád 2 stavy, ale 4 různé "křivky" - zakázané jsou právě přechody které by tvořily schod. (Protože jsem se chtěl dozvědět, jaké frekvence se objeví při přenosu signálu drátem a myslím, že tam se vždy hraje na 2stavovou signálování.) Ale to neznamenená, že by mě nezajímala i jiné, jako v Ethernetu (3 stavová, myslím že AMK)
Další věc, je , jak ovlivní třeba to 8/10 nebo jiné kódování výsledné spektrum. Už jen to, že takové kódování dokáže odstranit stejnosměrnou složku, znamená že může změnit spektrum. To znamená, že se změní posloupnost symbolů (je určena pravidly: CRC, max.počet opakování nul, nebo DC balance), ale nemění samotný tvar jednoho symbolu.
Existuje nějaké online demo nebo simulátor, kde právě lze prohlížet spektrum podle zadané přenosové rychlosti , způsobu kódován a dalších faktorů? Případně i obráceně, kdybych zadal útlum drátu(parametricky), ukázalo by to deformaci bitů...
Offline
Určitě si můžeš nasimulovat filtr, do kterého pouštíš obdélníkový signál...
Pokud tam budeš pouštět náhodnou posloupnost nul a jedniček, objeví se tam i všechny nižší frekvence, ale ta maximální zůstává stejná.
Nízké frekvence nejsou obvykle příliš žádoucí, nejen ta stejnosměrná složka ... takže se to právě řeší různými triky jako je bit-stuffing atd. Samozřejmě to sníží reálnou přenosovou rychlost...
Online