Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ Eratosthenes:
Nedostanu. Zobrazení je na podmnožinu přirozených čísel. Těch, která jsou tvořena některými kombinacemi součinů mocnin 2,3,5,7,11,13. (Jak píšeš výše). Protože to není na celé [mathjax]\mathbb{N}[/mathjax], tak se pak blbě dělá další krok.
Offline
Podle mě by to chtělo vymyslet f: Z x Z -> Z, pak už stačí f^2.
f už jsem skooro měl:
a b 3a-b
============
0 0 0
0 -1 1
0 1 -1
-1 -1 -2
1 1 2
-1 0 -3
1 0 3
-2 -2 -4
2 2 4
.......
ale jako Felix Holzmann jsem to o chlup neuhodl :-)
Offline
Nevím jaké jsou povolené operace, ale co třeba:
Označme: [mathjax]f(x):=2|x|+\lceil \frac{sgn(x)+1}{2} \rceil[/mathjax] (to by měla být bijekce ze Z do N)
A hledané zobrazení (x,y,z)->w volme jako
[mathjax]w:=2^{2^{f(x)-1}\cdot(2f(y)-1)-1}\cdot(2f(z)-1)[/mathjax]
Využívám toho, že [mathjax]2^{x-1}\cdot(2y-1)[/mathjax] je bijekce z NxN do N.
Edit: aha, ona jechtěna bijekce do Z a ne do N, tak je potřeba tam dát ještě tu bijekci z N do Z - viz o jeden příspěvek níže.
Offline
Bijekce z N do Z by mohla být:
[mathjax](2((x-1) \mod 2)-1)\cdot\lceil \frac{x}{2} \rceil[/mathjax]
Offline
↑↑ Eratosthenes:
Proč vlastně potřebuješ tu množinu dobře uspořádat?
Offline
↑ Eratosthenes:
Původní formule myslím pouze dokazuje, že to jde, ale nevíme jak.
ALE! myslím, že jsem konečně přišel na korektní konstrukci zobrazení.
Představme si trojrozměrný prostor s osami x,y,z a v něm body s celočíselnými souřadnicemi.
1. Napřed předpokládejme, že trojčllen [mathjax]T:[/mathjax] [mathjax]ax^{2}+bx+c[/mathjax] má všechny koeficienty [mathjax]a,b,c[/mathjax] kladné.
Bod [mathjax]T=[a,b,c][/mathjax], který reprezentuje trojčlen T, leží "na slupce" krychle o hraně délky [mathjax]d=max(a,b,c)[/mathjax]. A "slupky" těchto krychlí dokážeme jednoznačně očíslovat. např.
první krychle [mathjax]max(a,b,c)=1[/mathjax], očíslování od [mathjax]0^{3}+1[/mathjax] do [mathjax]1^{3}[/mathjax]
1. [1,1,1]
druhá krychle - slupka kolem první krychle, [mathjax]max(a,b,c)=2[/mathjax], očíslování od [mathjax]1^{3}+1[/mathjax] do [mathjax]2^{3}[/mathjax]
první vrstva, očíslování od [mathjax]1^{3}+1[/mathjax] do [mathjax]2^{2}[/mathjax]
2. [2,1,1]
3. [2,2,1]
4. [1,2,1]
druhá vrstva, očíslování od [mathjax]2^{2}+1[/mathjax] do [mathjax]2*2^{2}[/mathjax]
5. [1,1,2]
6. [2,1,2]
7. [2,2,2]
8. [1,2,2] - druhá krychle hotova
třetí krychle - slupka kolem druhé krychle, [mathjax]max(a,b,c)=3[/mathjax], očíslování od [mathjax]2^{3}+1[/mathjax] do [mathjax]3^{3}[/mathjax]
Když se to udělá rozumně, jde z toho odvodit obecný vzorec podobně jako v dvojrozměrném prostoru.
2. Nulové koeficienty tam nacpu, když osy "šoupnu o jednu nahoru": nulu zobrazím na jedničku, jedničku na dvojku atd.
3. Záporné koeficienty:
mám osm možných kombinací znamének koeficientů. Mezi každé dva kladné sousedy narvu ostatních sedm možností stejných až na znaménko. Tj. pořadí z bodu 1. vynásobím osmi a pořadí +1 až +7 budou mít kombinace znamének.
4. Zobrazení [mathjax]f:\mathbb{N}-->\mathbb{Z}[/mathjax]
[mathjax]f(2k)=k,f(2k+1)=-k[/mathjax]
Offline
Offline
↑ MichalAld: když přestane počítat v konečném čase...
Offline
MichalAld napsal(a):
Mmch, je možné v matematice jako funkční předpis uznat rekurzivní volání funkcí?
Některé funkce jsou tak dokonce definovány, spíš se tomu říká "induktivní" definice, např. faktoriál jako f(0):=1 a f(n):=n.f(n-1) pro n>0.
Offline
Mě právě napadlo, že by tady to zobrazení NxN->N mohlo jít popsat vhodnou rekurzí. Ale detaily musím ještě vymyslet.
Něco jako
N(x,y) { if (x == 0 && y == 0) return 1; else if (y == 0) return 1 + N(x-1, x); else return 1 + N(x, y-1); }
Ale nevím, jestli je to správně, je to jen první nápad.
Offline
Nic jiného mě nenapadá.
Pokud nejsem rozumu mdlého a není něco výrazně jednoduššího, pak pro studenty nějakého "Úvodu" trochu drsné...
PS: U těch složených zobrazení patří místo n, n samozřejmě a, b
Offline
↑ Eratosthenes:
Nevím co znamená [mathjax]h^{-1}[/mathjax] ve třetím řádku.
Nechápu apliakci nejvíce vnější funkce [mathjax]g^{-1}[/mathjax] v posledním řádku - ta má mít jeden argument, ale má dva, druhým z nich je c. Podle mě musíš vnitřní [mathjax]g^{-1}[/mathjax] nahradit f a namísto c dát [mathjax]g^{-1}(c)[/mathjax].
Jak jsem psal - nevím jaké funkce jsou povoleny nebo ne, ale zas tak těžké to asi není, spíš technicky náročné. Viz ta moje, kde používám sgn a mod. A nebo možné mají povolen internet, kde si nějaké elemntární bijekce mohou najít.
Já jsme se pokusil tu bijekci najít jedním vzorcem, používat pokud ..., pak ... je jednodušší, ovšem samozřejmě je klíčové jaké funkce jsou povoleny.
Offline
↑ check_drummer:
Místo h^{-1} má být g^{-1}
a nechápeš to, protože je to blbě :-)
Zkusím to opravit, ale bude to asi ještě větší děs...
Offline
Děkuji ↑ check_drummer: za upozornění na chybu. Opravil jsem. Vypadá to ještě příšerněji, ale snad už je to dobře
To musí jít snad nějak jednodušeji, ale já fakt nevím, jak :-(
Offline
↑ Eratosthenes:
To už vypadá dobře. Mně to nepřijde složité. :-) Jen technicky náročné, ale myšlenka za tím je jednoduchá.
Offline
↑ check_drummer:
:-)
Teď jde jenom o to, jestli to ↑↑ stehno29: vidí taky tak ...
Offline
Napadlo mě, zda by nebylo možné použít následující konstrukci bijekce N a NxN (přípomíná Cantorovu konstrukci bijekce R a RxR):
Zapišme číslo n v binární soustavě. Vezměme sudé bity - ty tvoří číslo, které označme n1, podobně liché bity tvoří číslo n2. Pak by toto mohla být hledaná bijekce n -> (n1,n2).
Bijekci Z -> ZxZ bychom pomocí té výše sestrojili vhodnými hraními se znaménky - např. znaménko čísla n bude znaménko čísla n1 a z čísla n odstraníme poslední číslici - je-li tato číslice 0, bude znaménko čísla n2 +, v opačném případě -. A s číslem n bez poslední číslice provedeme stejnou konstrukci jako v předchozím případě.
Offline
↑ check_drummer:
Nápad dobrý, ale
1) K tomu střídání nepotřebujeě sudé a liché bity, stejnou službu poskytnou i dekadické cifry
2) Nejsem si jist, zda by to fungovalo (konstrukce bijekce R<-->R x R jenom "mícháním cifer" nefunguje)
3) I kdyby to fungovalo, nejsem si jist, zda by se našla nějaká "hra se znamínky" Pokud existuje, je opět jedno, po jaké bijekci N -> N x N bychom ji nasadili. Po té svojí jsem nějakou takovou hru i zkoušel, ale na nic jsem nepřišel. Proto jsem se pak pustil do toho skládání.
Offline
↑ Eratosthenes:
Není tam ale dán explicitní vzorec. Já u té své konstrukce problém nevidím, ale dokazovat se mi to nechce. :-) Máš nějaký protipříklad?
Offline
↑ Eratosthenes:
U té bijekce mezi RxR a R to míchání číslic nezafunguje kvůli periodickým číslům, resp. že jedno číslo může mít více zápisů, tady ten problém nemáme.
Ovšem i u R lze tu bijekci "napravit", např. když si uvědomíme, že množina těch problémových čísel je pouze spočetná.
Offline
↑ check_drummer:
>> Máš nějaký protipříklad?
Protipříklad nemám, to bych ho uvedl. A taky se mi ho nechce vymýšlet, zvlášť když si nejsem jist, zda vůbec existuje.
>> Ovšem i u R lze tu bijekci "napravit", např. když si uvědomíme, že množina těch problémových čísel je pouze spočetná.
To ano, ale pokud to po "míchání cifer" jenom konstatuješ, tak je z toho jen existenční důkaz.
Offline
Eratosthenes napsal(a):
↑ check_drummer:
1) K tomu střídání nepotřebujeě sudé a liché bity, stejnou službu poskytnou i dekadické cifry
Binární soustavu jsem použil kvůli znaménkům a zobecnění na bijekci ze Z do ZxZ.
Offline