Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 09. 09. 2007 14:10

Lukee
Administrátor
Místo: Opava
Příspěvky: 1850
Škola: UPOL, Informatika
Pozice: Roznašeč reklamních bannerů
Web
 

Test všeobecných studijních předpokladů

Našel jsem doma postarší test VSP, tak jsem se rozhodl zpracovat nejzajímavější příklady a hlavně rozebrat řešení, protože to mě na těch testech vždycky nejvíc štvalo, že když jsem měl něco špatně, nikdo mi nevysvětlil, jak by to mělo být správně. Článek jsem už nahrál na web – nemohli byste si prosím přečíst řešení, která tam mám a zkontrolovat, jestli tam nepíšu bláboly? Psal jsem to celé sám a nemám po ruce žádné výsledky a obzvláště u tohoto nechci publikovat nesmysly.

Pak bych rád ještě poprosil o vyřešení posledního příkladu co tam mám, hlava mi ho nějak nebere – je to tenhle příklad:

Tvrzení: „Objekt nemá vlastnost A právě tehdy, když má vlastnost B.“ Vyberte ekvivalentní tvrzení:
a) Objekt má vlastnost A v případě, že nemá vlastnost B, a pouze v tomto případě.
b) Objekt, který nemá vlastnost B, nemusí mít vlastnost A.
c) Objekt, který nemá vlastnost B, nemůže nemít vlastnost A.
d) Objekt, který má vlastnost A, nemá nikdy vlastnost B.
e) Objekt, který má vlastnost B, nemůže mít i vlastnost A.


2+2=4

Offline

 

#2 09. 09. 2007 14:55 — Editoval Lishaak (10. 09. 2007 11:02)

Lishaak
Veterán
Místo: Praha
Příspěvky: 763
Reputace:   
Web
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

---------------------------------------------------------------------------------
TOTO ŘEŠENÍ JE NESPRÁVNÉ!!!!!
Jeho chybnost plyne z faktu, že jsem
si důkladě nepřečetl zadání. Tento příspěvek prosím čtěte pouze proto,
abyste se poučili z cizích chyb, což je mnohem méně bolestnější, než
se učit z těch vlastních.
---------------------------------------------------------------------------------


Tvrzení v takto obecné formě je vždy dobré převést na něco konkrétního, o čem by toto tvrzení mohlo hovořit, tedy jakoby za proměnné A a B dosadit konkretní hodnoty. Tak například:

Vlastnost A: mít vlasy
Vlastnost B: být holohlavý
Objekt: Já

Potom tvrzení zní:

Nemám vlasy právě tehdy, když jsem holohlavý.

Což je zřejmě pravda v našem běžném světě, čili se nám o tom bude mohem lépe přemýšlet. Teď jednoduše proberem všechny možnosti a vybereme ty správné.

a) Mám vlasy v případě, že nejsem holohlavý, a to pouze v tomto případě.

Jistě platí

b) Když nejsem holohlavý, nemusím mít vlasy

Jasně neplatí

c) Když nejsem holohlavý, nemůžu nemít vlasy

Jistě platí, jenom pozor na všechny ty zápory

d) Když mám vlasy, nejsem nikdy holohlavý

Jistě platí.

e) Když jsem holohlavý, nemůžu mít zároveň vlasy

Jistě platí.


Nothing in the world that's worth having comes easy.
Always do what you are most afraid of.

Offline

 

#3 09. 09. 2007 19:01

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Protože se ptali na ekvivalentní tvrzení, je dle mého názoru správně pouze a.
Všechny výroky b-e jsou tvaru implikace a nemohou být proto ekvivalentní se zadaným výrokem (ten je tvaru ekvivalence). Dokázat se to dá pomocí logických tabulek. V jednom sloupci je hodnota A, ve druhém hodnota B, ve třetím hodnota daného výroku. Protože je zadaný výrok ekvivalence, budou ve výsledném sloupci 2 jedničky a 2 nuly, u výroku a taktéž (a na stejných místech), u výroků b-e budou vždy tři jedničky.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#4 09. 09. 2007 20:01

Lishaak
Veterán
Místo: Praha
Příspěvky: 763
Reputace:   
Web
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Ano, kondr má (bohužel pro mě, naštěstí pro všechny ostatní) pravdu. Špatně jsem si přečetl zadání a příklad řešil jako by v zadání bylo "vyberte pravdivé tvzení".

Toto je jasný příklad, milé děti, jak je důležité pořádně, ale opravdu opravdu pořádně, si přečíst zadání :-)


Nothing in the world that's worth having comes easy.
Always do what you are most afraid of.

Offline

 

#5 10. 09. 2007 00:37

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Jinak co se týče tohoto druhu logiky, mě osobně se celkem líbil tabulkový přístup:

Někteří hazardéři nejsou inteligentní.
Všichni hazardéři jsou obětaví lidé.

Vyjdeme z tabulky

Do ní budeme doplňovat symboly podle těchto pravidel:
1 -- v dané skupině je alespoň jeden hazardér
0 -- v dané skupině určitě není hazardér
?,* -- v dané skupině může být hazardér a v jedné ze skupin označených stejným symbolem je určitě hazardér

Doplníme do ní první výrok

Doplníme druhý výrok

A protože nám v ní zbývá jediný otazník, můžeme ho nahradit jedničkou.


Hvězdičky nám říkají pouze, že existuje obětavý hazardér, můžeme je proto ignorovat.

Z tabulky můžeme vyčíst některé věci: první řádek říká, že existuje obětavý neinteligent. Druhý řádek říká, že neexistuje neobětavý hazardér. První sloupec neříká nic zajímavého. Druhý sloupec říká, že všichni neinteligentní hazardéři jsou obětaví.

Kvůli TeXu jsem zápis trochu upravil. Místo otazníků  a hvězdiček by se měla používat jednička umístěná přes čáru mezi poli, o nichž platí, že alespoň v jednom z nich je hazardér.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#6 10. 09. 2007 01:40 — Editoval Kondr (10. 09. 2007 23:47)

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Ještě jednou jsem si přečetl ty úlohy... a pořád mi vrtá hlavou pátý příklad.
Tvrzení b) se přece dá usoudit, ne? Sice je slabší než to, co můžeme usoudit celkově, ale určitě je pravdivé (když řekneme, že se na ně možná nedostane, tak přece nepopíráme to, že se na ně určitě nedostane).


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#7 10. 09. 2007 02:29

Lukee
Administrátor
Místo: Opava
Příspěvky: 1850
Škola: UPOL, Informatika
Pozice: Roznašeč reklamních bannerů
Web
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Tabulková metoda je hezká :-)

Ad pátý příklad: To si právě nemyslím. Moje myšlenkové pochody jsou takovéto: Když řekneme, že se na někoho možná nedostane, vyplývá z toho, že existuje šance, že se dostane na všechny. A tahle nová věta, která vyplývá z té původní, už nevyplývá z věty v zadání, i když by logicky vyplývat měla.


2+2=4

Offline

 

#8 10. 09. 2007 10:59

Lishaak
Veterán
Místo: Praha
Příspěvky: 763
Reputace:   
Web
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

No já bych řekl, že tedy je dost problém ve formulaci té otázky. Naším úkolem je rozhodnout, co lze ze zadaného tvrzení "usoudt". Tady nejspíš není jasné, zda termín usoudit odpovídá logické implikaci nebo logické ekvivalenci.

Pokud jde o implikaci, tak má pravdu kondr, protože například tvrzení b) platí vždy, když platí tvrzení v zadání.

Pokud jde o ekvivalenci tak má pravdu Lukee, protože tvrzení b) připouští možnost, že se dostane na všechny, tedy neříká to samé, co tvrzení v zadání, které takovou možnost jasně vylučuje.

Co se týče odpovědí e), tak ta naopak připouští možnost, že se nedostane na nikoho. Teď je otázka, zda takovou možnost připouští i tvrzení v zadání. Můj osobní názor je, že ne, ale upřímně řečeno, kdybych potkal někoho, kdo si myslí, že tato možnost v zadání připuštěna je, tak nevím, jak bych mu tento názor vyvrátil.

Uvědomme si totiž, jak by se takovéto tvrzení přepsalo do formule ve výrokové logice.

Tvrzení říká, že existuje alespoň jeden zájemce, který nebude uspokojen. Toto tvrzení ovšem v žádném případě nepopírá možnost, že dokonce všichni zůstanou neuspokojeni.

Přesto pokud to člověk chápe intuitivně, tak si nejspíš řekne, že v zadání se tvrdí, že určitě alepoň někdo uspokojen bude.

Takže co je to vlastně to analytické myšlení a na kolik se kryje s matematickou logikou?


Nothing in the world that's worth having comes easy.
Always do what you are most afraid of.

Offline

 

#9 10. 09. 2007 20:44

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Někteří hazardéři nejsou inteligentní.
Všichni hazardéři jsou obětaví lidé.

Ja doporucuji takove priklady resit:
- pomoci mnozin (Vennovych diagramu) - kreslim pouze kolecka, do kterych davam prvky podle vlastnosti, pruniky apod.
- take kombinuji rozhodovaci (logicke) tabulky a
- jeste se divam na to, jak to zni cesky :-)  - to u dalsich prikladu, co se tady diskutuje.

Neco v tomto duchu http://www.cs.vsb.cz/duzi/PresentaceLogika11-06.ppt

Jinak doporucuji cist  Smullyana "Jak se jmenuje tahle knizka"

A procvicovat testy z predchozich rocniku http://www.muni.cz/study/admission/reports a v pripade nerozhodnych vysledku divat se na odpoved a zduvodnit si, proc zrovna tak.

Casti z testu klidne davam  i pri priprave na gymnazium, u zdatnejsich deti da se pouzit.

Jinak, pokud to jde, tak se priprave na TSP vyhybam, spatne se davaji alespon nejake zaruky, neni to serioizni, jen tak poradit.

Ted bude filozofie :-)

Lishaak napsal(a):

Takže co je to vlastně to analytické myšlení a na kolik se kryje s matematickou logikou?

Mame vytvorit definici analytickeho mysleni? - urcite to dovedeme :-)

Reknu alespon, nakolik se kryje s matematickou logikou - presne natolik, nakolik prirozeny jazyk (zejmena tak bohaty, jako cestina :-) se kryje s formalnim jazykem. 
V tom je problem, kdyz mam s nekym cvict testy obecnych stujnich predpokladu (nebo jak se tomu rika), tak opravdu vaham: zda nekomu, kdo je humanitne zamereny (nebo to o sobe mysli), mam vysvetlovat zaklady matematicke logiky.

Samotny predmet logiky (obecne) je opravdu velmi slozity, zkuste se jen podivat do ruznych studijnich programu, co vsechno, pro koho a jak se podava jako logika. A co ve skutecnosti logika je a kde se nachazi matematicka logika (zase jako formalizovana čast logiky, ta čast, ktera se dala prevest do symbolu). 

A ted na testech se clovek setka bud opravdu s prikladem, kde je mozne prvky matematicke logiky pouzit. Nebo ho potka takova hra se slovicky, kde mozna prave neznalost matematicke logiky a cit pro jazyk bude vetsi vyhodou. Opravdu, vzdy jsem na rozpacich, co komu vysvetlovat :-(

A uz vubec si prestavam pokladat otazku, koho ucili na strednich skolach neco analyzovat, pracovat s textem a logicky myslet?
Kdo to ma dane od prirody?
A kdo to ma tezce nacvicene pomoci Socratesu, Tutoru a co ja vim, koho jeste?
A kdo ma pak vetsi pravo studovat v, dejme tomu, "atraktivnich" oborech, kvuli kterym je cely humbuk?
To je o necem jinem, ze?

Offline

 

#10 10. 09. 2007 22:15

Lishaak
Veterán
Místo: Praha
Příspěvky: 763
Reputace:   
Web
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Krásně jsme si zafilozofovali a jinak tomu ani nemůže býti, než že se objevilo daleko více otázek než odpovědí.

jelena napsal(a):

To je o necem jinem, ze?

Proto bych se rád vrátil k jádru samotné věci a to především alespoň k odpovědi na otázku, zda věta v zadání připouští tu možnost, že se nedostane na nikoho. A pokud si prosím někdo troufne toto posoudit, tak bych rád slyšel nějaký (když už ne logický tak alespoň v rámci možností rozumný) argument, proč tomu tak je.

A dále, daleko nesměleji, přesto však vřele, toužím po tom dozvědět se, jaké je tedy správní řešení toho příkladu (i když podle toho jakým směrem se tahle diskuze ubírá to stejně nikdo z dosavadních přispěvatelů s jistotou neví).


Nothing in the world that's worth having comes easy.
Always do what you are most afraid of.

Offline

 

#11 10. 09. 2007 22:54

Lukee
Administrátor
Místo: Opava
Příspěvky: 1850
Škola: UPOL, Informatika
Pozice: Roznašeč reklamních bannerů
Web
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Lishaak napsal(a):

A dále, daleko nesměleji, přesto však vřele, toužím po tom dozvědět se, jaké je tedy správní řešení toho příkladu (i když podle toho jakým směrem se tahle diskuze ubírá to stejně nikdo z dosavadních přispěvatelů s jistotou neví).

Mám bohužel jen zadání, výsledky ne.


2+2=4

Offline

 

#12 10. 09. 2007 23:02

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Lukee napsal(a):

Mám bohužel jen zadání, výsledky ne.

Dle zadání je možno aspoň zjistit, jestli je správná vždy jedna odpověď, nebo více (jak tomu u některých TSP bývá).

Napadlo mě zkusit formální přístup:

Nech? X je zákazník z množiny zákazníků, O okolnost z množiny okolností, s relace mezi těmito dvěma množinami
s(X,O), pokud je zákazník X za okolnosti O uspokojen. Pak můžeme úlohu formálně přepsat takto:

Co plyne z výroku $\exists X \forall O: \neg s(X,O)$?

a)$\exists O \forall X: s(X,O)$
b)$\exists O \exists X: \neg s(X,O)$
c)$\exists X \forall O: \neg s(X,O)$
d)$\forall O \forall X: \neg s(X,O)$
e)$\exists O \exists X: s(X,O)$

Zřejmě správná je možnost c), zřejmě špatné jsou možnosti a a d. Možnost e ze zadání neplyne
(nevím proč jsem včera psal opak), možnost b) ze zadání plyne.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#13 10. 09. 2007 23:57

Lukee
Administrátor
Místo: Opava
Příspěvky: 1850
Škola: UPOL, Informatika
Pozice: Roznašeč reklamních bannerů
Web
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

Výsledky už našly, správně je pouze možnost c).


2+2=4

Offline

 

#14 11. 09. 2007 00:26

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: Test všeobecných studijních předpokladů

To jsem celkem předpokládal, správnost možnosti c je naprosto nesporná. Ale správnost odpovědi b) je podle mě záleží na tom, jak rozumíme slovům "nemusí" a "usoudit". Jestli "nemusí" chápeme jako synonymum k výrazu "může a nemusí", nebo jako "není pravda, že musí"; v případě slova "usoudit" není zřejmé, jestli se od nás automaticky čeká, že usoudíme nejsilnější možné tvrzení.

Používání přirozeného jazyka v matematice je zrádné. Schválně zkuste napsat nejmenší přirozené číslo takové, že jej nelze definovat méně než čtyřiceti dvěma slovy.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson