Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 20. 10. 2010 16:39

myrek
Příspěvky: 223
Reputace:   
 

matematická analýza omezenost, neomezenost

II) analyticky SŠ metodami dokažte, že f je omezená namnožině A a není omezená na množině B
a( $ |x| + |1+x| - |2-x| A = [3,6) B = [5,\infty) $
b) viz http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=21483
c) $ x^3 - 3|x| + 1 A = (-1,2) B=(3,\infty) $
d) $ x^3 - x^2 + 2x +1 A = [-2,5) B=(2,\infty) $

potrebuji vysvetlit omezenost / neomezenost alespon na jednom z techto prikladu pak se snad chytnu. diky

Offline

  • (téma jako vyřešené označil(a) myrek)

#2 20. 10. 2010 20:46

halogan
Ondřej
Místo: UK
Příspěvky: 4528
Škola: IES FSV UK (09-12, Bc.)
Pozice: student
Reputace:   106 
 

Re: matematická analýza omezenost, neomezenost

Takže: co to je omezenost? Funkce [jedné proměnné] je omezená na nějakém intervalu, pokud najdu nějaké reálné hranice (horní a dolní) takové, že všechny funkční hodnoty na tom intervalu spadnou mezi ty dvě hranice. Jednoduše řečeno: funkce nám "neulítne" někam do háje.

Pro ukázku:

1) Na intervalu (0, 2) není funkce 1/x omezená (viz graf).

2) Na intervalu (5, 10) je ale funkce 1/x omezená, protože holt spadá do nějaké hranice a nikam nám nevyléza do nekonečna.

3) Funkce 2^x je na intervalu (1, 10 000) omezená, i když vyráží do neskutečně velkých hodnot, v tomhle případě ale stačí vzít dolní hranici 0 a horní 2^10000 + 1 a jsme v pohodě.

---

Nevím přesně, co znamenají SŠ metody, takže to nejspíš přenechám někomu znalejšímu v tomto oboru. Já bych to řešil přes spojitost, hodnoty v krajních bodech a limity. Uvidíme, kdo se k tomu vyjádří.

Offline

 

#3 20. 10. 2010 21:13

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: matematická analýza omezenost, neomezenost

↑ halogan:

četla jsem rozbor kolegy Doxxika v odkazu a zdal se mi srozumitelný a přehledný. Navíc bych řekla, že je podle materiálu vyučujících. Možná by pro kolegu ↑ myrek: bylo vhodnější se zapojit do debaty s Doxxikem a s Mišou (třeba se podělit, v jakém je kruhu a kdy byl na Albeři)

milý kolega Ondřej napsal(a):

Nevím přesně, co znamenají SŠ metody...

ano, také se snažím držet metod ZŠ (a v jistých situacích dokonce i MŠ). Zdravím.

↑ myrek:činí problém absolutní hodnota v zadání? Děkuji.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson