Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Offline
↑ Alenka.Janská:
Společný jmenovatel zlomků je , ale protože ty máš zlomky a jejich společný jmenovatel je:
musíš zlomek vynásobit výrazem , abys dostala společný jmenovatel
Dostaneš tedy:
Offline
↑ Alenka.Janská:
Na druhém řádku jsi znovvu udělala tutéž chybu, na kterou jsem Tě upozorňoval už zde: ↑↑ Rumburak:.
Musíš pochopit, že 1 - z = - (z - 1) a dávat si na to pozor.
Obecná doporučení:
1) Důležité je vyhradit si na práci čas a klidné místo, kde Tě nebude nikdo a nic rušit, a předem si připravit tužku a stoh čistého papíru.
2) Zvykni si zadání úlohy i průběžné výpočty zapisovat s co nejleší úpravou, aby byly přehledné a Tvoji pozornost neodpoutávalo jejich
zpětné "luštění".
3) Výpočty prováděj s maximálním soustředěním a po malých krocích.
4) Každý problémový příklad si spočítej několikrát za sebou a i později se k němu občas vrať, dokud ho nebudeš mít zvládnutý zcela bezpečně.
Naučit se suverénně spočítat jeden příklad Ti dá více, než spočítat 10 příkladů polovičatě a s chybami.
5) Nemá také smysl těkat z jednoho tématického okruhu do druhého. Když se dobře naučíš základní algebru (tou bych začal), i další partie včetně
geometrie Ti pak půjdou lépe.
Offline
↑ Cheop:
já už nmičemu nerozumim...
taktže bych za to lomítko musela napsal (1 + z) . (1 - z)
nebo co mám napsat za to lomítko, co určuje o co jde k roznásobení
Offline
↑ Rumburak:
1 - z = - (z - 1)
tomu fakt nerozumím
přece - (z -1) mi fakt dá po přenásobení -z + 1 což je JINÁ HODNOTA než 1 - z
co z toho teda vyplívá?
Offline
↑ Alenka.Janská:
Zlomek je ten stejný zlomek jako: jmenovatel i čitatel je výnásoben číslem (-1)
Celé zadaní tvého příkladu:
můžeš upravit na:
a z toho už vidíš, kterými výrazy musíš rozšířit zlomky resp. , abys dostala společný jmenovatel při vědomí toho, že
Offline
↑ Alenka.Janská:
To si, prosím, rozmyslete.
Offline
přece - (z -1) mi fakt dá po přenásobení -z + 1 což je JINÁ HODNOTA než 1 - z
co z toho teda vyplívá?
Hodnota -z+1=1-z, nevím co z to je na plivání, ale vyplývá z toho, že výrazy jsou stejné.
Offline
já už nic nechápu....
vyřeště mi ten příklad jako vzor, a já na to aplikuji vaše poučky
Offline
↑ Alenka.Janská:
1) Určíme podmínky
Aby měla rovnice smysl potom jmenovatel zlomků musí být různý od nuly (nulou nelze dělit) tedy
a)
b)
c)
Rovnice má nekonečně mnoho řešení
Rovnice platí pro jakékoliv reálné číslo z s vyjímkou
Řešení:
Offline
↑ Alenka.Janská:
Pro sčítání platí komutativní zákon: jsou-li A , B libovolná čísla, potom A + B = B + A .
Příklad : 2 + 6 = 8 , 6 + 2 = 8 aj.
Spaciálně pro A = -z, B = 1: (-z) + 1 = 1 + (-z) , kde úsporněji zapisujeme levou stranu ve tvaru -z + 1, pravou stranu ve tvaru 1 - z.
Celkem: -z + 1 = 1 - z, obecně : -C + D = D - C .
Offline