Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj
Začali jsme probírat funkce a šlo mi to zatím bez problému (jsme na začátku), avšak dneska jsme se dostali k úloze, které nějak nemůžu přesně přijít na kloub, ve škole jsem poslouchala, ale nějak se mi nepovedlo, přesně pochopit, ráda bych prosila o nějaká rozumná vysvětlení daných kroků, až to pochopím bude mi to zase připadat jako "primitivní", ale pokud nepochopím v čas, tak na to zbytečně doplatím.
Pokud tomu dobře rozumím, tak otázkou se chce zjistit kdy ta funkce bude obsahovat pouze například: kladné hodnoty?
a) Znamená to, kdy bude y rovno kladným hodnotám, po dosazení nějaké x? Nějak nechápu proč jsme jako správnou odpověď napsali tyto dva intervaly: , co znamenají chápu, ale nechápu proč to tak je.
b) Vidím v tom už určitý smysl s porovnání a), ale nejsem si tím úplně jistá a hlavně nevím proč to tak je :(
c) Tam je množina toto celkem chápu, pokud ta parabola prochází body na ose x, tak je nulová hodnota, znamená to, že pokud by byl jiný graf a funkce by procházela na ose x např: 3 a -3, tak by zase byla nulová hodnota?
d) nejspíš to má znamenat, že hodnota y musí být větší než -4. Dál ovšem nevím.
e) to samé jako d)
Prosím někoho o jakoukoliv radu, jde spíš o to abych si uvědomila, proč to tak je a kdy to tak bude.
Předem děkuji
Offline
↑ xstudentíkx:
to decko... nebude tam jako interval?? -nekonecna do -4 ktera tam nepatri a od -4 ktera tam nepatri do +nekonecna??
Offline
↑ Adulka:
V sešitě máme interval:
Offline
ahoj, k tomu A)
Je to kvadratická funkce kde vzorec je y= ax^2 + bx + c
Můžou být i záporné hodnoty, protože mínus nadruhou je plus. Nemůže být -2 ani 2 protože by to bylo rovno nule.
B) záporných hodnot nenabývá podle mě, ale nejsem si jistý. Takže je prázdná množina.
C) máš dobře. Zkus ty trojky dosadit do vzorce a uvidíš ;)
D) taky asi prázdná množina
E) nevím-
Nejsem si jist, zda to mám dobře- toto jsme ve škole nikdy moc nebrali, tak to ber s rezervou
Offline
↑ Praha505:
Ahoj, děkuji za pomoc, výsledky nám říkala učitelka, můžu dopsat všechny intervaly co nám zadala, otázka je zda jsou správně ;).
Jinak mohl bys nějaká čísla dosadit do té rovnice, je tam nějak moc neznámých a nevím jak to s tím myslíš :(
Offline
↑ Praha505:
Správné výsledky:
a)
b)
c)
d)
e)
Jenomže já nevím zda mám za a,b,c dosadit libovolná čísla splňující interval a nebo stejná čísla, splňující interval a jednak by mě zajímalo jak se k dané rovnici dostanu, nebo zda je to prostě daná obecná rovnice, která platí u všech takových to funkcí?
Offline
je to rovnice pro kvadratickou fuknci. Pro lineární máš y= ax . b a tady más toto. Za to a b c si dosazuju jedničky, ale příjde mi, že to asi nebude dobře. Chtělo by to, aby se ozval někdo, kdo tomu rozumí :)
Offline
↑ Praha505:
:) Jo to nejspíš jo, ale i tak děkuji za snahu. Potřebuji to nějak logicky pochopit :)
Offline
C nemůže být interval, ale množina bodů -2;2. Hodnota nula je jen když ten graf funkce protíná osu x. Závorky máš správné, ale mluvíš o něčem jiném. pro množiny a pro uzavřené intervaly.
D - vše až na bod 0, kdy je funkční hodnota -4 je větší než -4. Vše až na x=0 je větší než -4. Jde tedy o sjednocení dvou intervalů tak jak máš výsledek (vše až na 0 je větší než -4).
E - když uděláš kolmici na osu y v bodě 5 a z průsečíku uděláš opět kolmici na osu x, tak ti to tu osu prostne v určitém bodě. To je bod (řekněme X), kdy se funkční hodnota rovná číslu 5. To samé na druhé straně (Y) a všechny hodnoty mezi těmito dvěmi body jsou menší než 5 -> . Zde je to konkrétně jak vidím .
Pak jsem si nemohl nevšimnout, že v intervalu mezi hodnotama píšeš čárku. Správně tam má být středník (;). Je to tam všude, kde jde o nějakou ředu čísel (zvlášť v množině to dělá bordel
)
Offline
↑ ProstěJá:
Ahoj vim, že je to množina, omylem jsem psala interval.
Co se týče D- nechápu jak může být například -5 větší než -4? A taky -4 se s -4 rovná né?
E- To je nějak moc složité, my jsme ve škole ani nic nerýsovali, učitelka k tomu řekla několik vět (bohužel nevím jak zněly) a řekla, že je z toho zřejmý tento interval.
Offline
D - tady se hodnota pod -4 nedostane, nejnižší hodnota je -4 jenv jednom bodě, v bodě 0. Všechny ostatní hodnoty jsou vyšší než -4 a ty přece hledáš. Interval všech čísel je , když z tohoto intervalu potřebuješ vyloučit jedno číslo, tak hledáš dva intervaly, které obsahují všechny čísla až na to jedno . První interval obsahuje všechny menší čísla než x (samotné x už neobsahuje) a druhý interval obsahuje všechny čísla větší než x (opět x už neobsahuje). Tak vyloučíš z intervalu všech čísel jedno - jako v tomto případě .
E - aby jsi našla přesně ten bod, kdy je funkční hodnota 5, tak to musíš rýsovat, ale často jsou u takových úloh pomocné linky, kde je to vidět. Zde je tedyhodnota 5 v bodě -3 a 3. Všechny body mezi nimi jsou menší než 5 - hodnota, kterou hledáš. Ty body mají hodnotu 5 () a tak je nutné je z intervalu vyloučit tak, že z uzavřeného intervalu uděláš otevřený interval. Platí .
Je to jasnější? :)
A jinak taky zdravim :)
E: představ si, že všechny otazníky jsou znak nekonečna :D, nevim kde tu ten znak nekonečna je a místo toho mi to udělalo tohle.
Offline
↑ ProstěJá:
Ahoj, jelikož já to z grafu prostě nějak nevykoumám, přišla jsem na řešení, že ten graf má vlastně rovnici a pokud jasně dosadím čísla, tak na ten interval, také vždycky přijdu. Prostě pokud uvidím graf, tak si udělám rovnici a podle toho už dosadím čísla ( já to v té rovnici už jasně vidím, takže by mi to mělo jít snadněji). Jinak moc děkuji za rady, teď už v tom mám jasno a popravdě tomu nerozuměla celá třída, takže možná moje řešení navrhnu učiteli, jinak za mnou bude každý chodit ať mu to vysvětlím, jsem takový "génius třídy" :D
Offline
↑ ProstěJá:
Jo tomu věřím a doufám, že fakt jednoduchá bude, já jsem spíš přes to počítání, než geometrie, grafy,..atd. .
Z tvého pohledu, je lepší si vždycky sestavit rovnici a nebo se to spíš naučit hledat v tom grafu?
Offline
Jak kdy. Když to vidíš na grafu, tak se s tím dá rozumně pracovat, hodně jde vyčíst z prvního pohledu. Jsou ale taky úlohy kdy je jednodušší si sestavit rovnici a počítat. Jde obojí, záleží, co ti víc vyhovuje. Já osobně jsem přes geometrii, ale u funkcí to řeším často jen náčrkem, pak přichází počty a nakonec rýsování (sem línej rýsovat :D). Každopádně umět by jsi měla obojí, nikdy nevíš, co za příklad dostaneš.
Offline
↑ Olínečka:
Ahoj, nerovnice řešit umím, takže by neměl být problém a ráda se seznámím s tvým řešením :)
Pokud můžeš zveřejni ho :)
Offline
xstudentíkx napsal(a):
Prostě pokud uvidím graf, tak si udělám rovnici a podle toho už dosadím čísla ( já to v té rovnici už jasně vidím, takže by mi to mělo jít snadněji).
Tohle mi nepřijde moc jako dobrý nápad. Snadnější to totiž není, a navíc u téhle úlohy máš zjednodušenou práci tím, že v zadání je (asi) parabola. Ale ten obrázek mohl vypadat taky třeba takhle. Velmi pochybuju, že by se ti povedlo ten funkční předpis uhádnout, a i kdyby, nemyslím že bys z něj našla to co potřebuješ.
Z toho obrázku se to ale dá vykoukat jednoduše, a jako "třídní génius" ho musíš snadno pochopit. Jinak v podstatě nechápeš co jsou funkce, a bez toho ti další studium půjde špatně. Jde o tohle. Funkce je zvíře, kterému když hodíš číslo, tak ho sežere a vypadne z něj nějaké jiné. Do grafu se to zakreslí prostě tak, že se udělá bod na souřadnicích (vstup,výstup). Pokud tedy chceš zjistit co z toho zvířete vypadne, když mu hodíš číslo 8, tak si na vodorovné ose najdeš osmičku, a podíváš se nahoru a dolů kde je graf funkce. Až ho najdeš, podíváš se jakou "výšku" v tom místě má - a to je to číslo které z funkce vypadne, když sežere osmičku.
Tvoje úloha je de facto opačná. Pokud chtějí vědět pro jaká x (vstupy) funkce vrací kladná čísla, tak se neptají na nic jiného než na x-ové (vodorovné) hodnoty takové, pro které je graf funkce nad vodorovnou osou.
Offline
↑ LukasM:
Opravdu perfektní vysvětlení, koukala jsem se na matweb a je to tam tak nějak podobně, ale od tebe se mi to povedlo pochopit spíše. Já jsem totiž pořád nevěděla jak s tím ten graf souvisí, teď to v tom už krásně vidím a chápu pojem FUNKCE. Jediný co by mě zajímalo a čím si nejsem 100% jistá je zda by ta otázka mohla být pro y. Pokud ano tak potom by třeba -4 nabývala 0 hodnot, ale nevím jak by to bylo třeba s pětkou na y, jelikož ta by nabývala hodnot -3 i 3 a tak by to v podstatě znamenalo, že by "vyplivla" 2 čísla, což zatím nevím zda je možné.
Offline
↑ xstudentíkx:
To je celkem dobrá otázka, pokud ji myslíš tak jak jsem ji pochopil. Pokud se někdo ptá jakých hodnot funkce nabývá, tak tím myslí to co z té funkce leze, ne naopak. Otázka jako "pro jaká y funkce nabývá x=5" takhle nedává úplně smysl. Muselo by to být naopak, tedy "jakou hodnotu funkce nabývá pro x=5".
Ovšem narážíme tady na jednu důležitou vlastnost funkce. To naše zvíře má totiž tu vlastnost, že pro jednu pevnou hodnotu vrátí vždy stejný výsledek, a vždycky právě jeden. Pokud to nějaký obrázek nebude splňovat, a graf se bude někde "vracet", pak to není graf funkce. Jinak řečeno, když na tom obrázku budu dělat svislé čáry, tak každá čára protne graf funkce maximálně jednou.
Naopak to ale neplatí. Z toho zvířete může vypadnout stejný bobek pro více různých vstupů. To je vidět na té + a - trojce - v obou případech vypadne pětka. To není nic proti ničemu, to funkce může dělat (pak se řekne, že není prostá, ale pořád je to funkce).
To co píšeš a na co se přesně ptáš souvisí s pojmem inverzní funkce k nějaké funkci. Inverzní funkce je taková funkce, která dělá opačnou operaci k té původní. Takže nějaké funkci hodím trojku, ona mi vrátí pětku. Já tu pětku vezmu, zavolám si funkci inverzní a tu pětku jí dám sežrat. Vypadne mi zas ta trojka. Inverzní funkci ale jde sestrojit jen k prostým funkcím (které pro žádná dvě čísla nedají stejný výsledek). Kdyby funkce nebyla prostá, jako třeba ta naše, tak ta inverzní funkce by neměla jak poznat, které číslo má vrátit (v našem případě + nebo - trojku, přesně tak jak píšeš). Proto naše funkce nemá inverzní funkci, protože vyplivnout dvě čísla nesmí. Tohle asi budete teprve brát.
Příklad.. Takže třeba k funkci inverzní funkce neexistuje. Kdybys ale levou půlku té paraboly usekla, tak už ten zbytek prostý bude a invertovat půjde. Tím vznikne druhá odmocnina, která je v jistém smyslu k té mocnině inverzní. Ale ne úplně. Třeba - to je ok (hodil jsem mocnině trojku, ta mi vrátila devítku, tu jsem hodil odmocnině, ona mi vrátila zase trojku), ale - to už ok není, protože odmocnina vrátila zase trojku, i když jsem dovnitř hodil -3ku.
No, nějak se rozepisuju, tak toho radši nechám, aby ses pak ve škole nenudila. Za chvíli začnu psát co je složená funkce, a kdoví kam by to až došlo.
Offline
↑ LukasM:
Opravdu pěkně napsaný...pochopila jsem úplně všechno co si zde psal a musím říct, že funkce jsou celkem lehčí, než jsem si myslela třeba včera (vím, že toho bude přibývat a obtížnost poroste, ale tento základ už chápu a dál, už snad nebude problém). Na svojí otázku jsem odpověď dostala a vysvětlení inverzní funkce také chápu, což se mi bude 100% hodit. Nevím zda si student, pedagog nebo matematik, ale co se vysvětlení týče, umíš to opravdu dobře. Ještě jednou moc děkuji a pokud ve funkcích něčemu nebudu rozumět, budu ráda když se mi na dané téma ozveš ;)
Offline