Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý večer,
na svých stránkách dělám sbírku cvičných příkladů na maturitu.
Jelikož se mi je nechce opisovat ze sbírek (jeden typický asi nevadí, ale opisovat sbírku už je za hranou) a vymýšlení jednomu člověku trvá dlouho, chtěl jsem Vás poprosit, zda byste byli tak hodní a občas mi sem napsali nějaký příklad, který bych pak mohl použít.
Případně dát nějaký tip, napsat připomínku, ...
Offline
Zdravím,
já tak nějak pořád nerozumím, co je účelem takového projektu (a proč se nechceš nudit jinak :-)). Za CERMATem stoji celý kolektiv autorů (viz text pod odkazy). Jejich metodička paní Eva Řídká je spoluatorkou publikace + jejich nakladatelství vydalo (kolektiv autorů by měl slibovat kvalitu). Měl jsi možnost již knihy vidět?
+ samozřejmě další množství různých sbírek a online. Osobně bych nepodpořila (a nevidím důvod), aby mé děti studovaly z Internetu. A to už jen proto, že prostředí zkoušky vyžaduje práci s textem na papíře. Tedy primárně kniha. Tedy jaký je účel Tvého projektu?
Offline
↑ jelena:
Také zdravím. Copak jsem Ti udělal? :-)
Cílem?
Něco naučit a konečně pořádně vysvětlit. Je to v té publikaci tak názorně řešené, jako to mám já? ;-)
A v neposlední řadě, moje příklady jsou zdarma.
Osobně bych nepodpořila (a nevidím důvod), aby mé děti studovaly z Internetu.
No, nevím, zda to je ideální věta na WEB o matematice ;-)
Je sice hezké, že bys nepodpořila studium z Internetu, ale já reaguji na to, co se děje, a žáci prostě Internet využívají i ke studiu. Tak jim nabízím něco (snad aspoň trochu) kloudného.
Offline
↑ Peta8:
Osobně si myslím, že by stačilo naučit děti přemýšlet, pracovat v matematice samostatně a neočekávat okamžitý výsledek. Můžeme jim to vysvětlovat, jak chceme. Přefiltrují si to po svém.
Offline
↑ Peta8:
:-) no já jen udržuji Tvá témata na vrcholu popularity. Jinak - kdo tady v tématu vzdychá, že se mu nechce psát - já snad?
Trochu važněji (jak se to dá v pátek):
- struktura nových maturitních testů (hlavně způsob práce s odpovědí) je zcela odlišný od toho, co nabízíš Ty, dostupné sbírky a učitele (protože není zkušenost s novou formou a také čas). Pokud si někdo vybere školní maturitu v matematice, tak se učí svoji cestou a materiálů má dost. Ty, pokud tomu správně rozumím, navrhuješ úlohy směrem k povinné jednotné maturitě. No a tam je právě potíž se strukturou úlohy a odpovědí. Co podnikáš ve směru této struktury?
- zda jsi viděl odkazované knihy, to se ptám já Tebe? :-)
No, nevím, zda to je ideální věta na WEB o matematice ;-)
:-) no čím déle na WEBu o matematice působím, tím více jsem přesvědčena o nezbytnosti používat knihu (lokálně se mi to daří).
A, Peťo, pokud u logaritmických rovnic jen poznamenáš, že bereme v potaz podmínky, ale nevypíšeš podmínky důrazně, tak to je spíš ke škodě, než k užitku (ale je to zatím jen drobný detail k faktické kritice).
Z náhledu vidím kolegyňku Andrejku3, ta bude určitě více povolanou osobou, jelikož v některém tématu psala, že se chystá být učitelkou SŠ (já zůstanu asi o lokálního prosazování).
Zdravím :-)
Offline
Pozdravujem ↑ jelena:,
Pises:
:-) no čím déle na WEBu o matematice působím, tím více jsem přesvědčena o nezbytnosti používat knihu (lokálně se mi to daří)
a je este spolupraca z niekym, a aj pripadne na WEBE.
Asi najtazsie je studovat sam.
Zda sa mi ze tu je cim dalej tym viac pedagokickych prispevok. Nebolo by dobre otvorit novu temu: pedagokika ?
(to sa tak pise?)
Offline
↑ Andrejka3:
Proto jsou mé postupy řešení polopatické, jednotlivé kroky jsou velmi jemné (někdy zdánlivě až zbytečné).
Ke konceptu té stránky:
Nejedná se o výukový materiál, ale o cvičebnici. Další zdroj řešených příkladů, ze kterého se mohou i něco naučit.
↑ jelena:
Žáci, ať chceme nebo ne, se budou vždy raději učit z počítače, tabletu, než z knížky. Ostatně z jakých knížek by se měli učit. Ze sady matematik pro gymnázia? Jen to ne!
A jiné knihy snad ani nejsou (myšleno s nadsázkou).
Jo, a ty knihy od Cermatu jsem neviděl, jsou pro mě drahé ;-)
Offline
↑ vanok:
Také zdravím,
ano, spolupráce - to mne tady na WEBu udivuje - proč ZŠ a SŠ se nezeptá rodičů nebo starších sourozenců, nebo společné konzultace se spolužáky (se spolužáky i VŠ, i když tam už rozumím, že může být považováno za vzájemnou konkurenci). Samostatné studium je skutečně obtížné a vyžaduje velkou vytrvalost a kvalitní materiály.
Pedagogika (asi) - ano, takový návrh už, myslím, byl při návrhu rozdělení sekce VŠ (snad by se dalo upřesnit na okruh Metodiky výuky a výukové materiály). Zkusíme navrhnout, ale chtělo by to mít i Moderátora - ze stávajících kolegové jsou učitele na VŠ, ale mají své sekce (DIM, CAS a Fyziku) + jsou aktivní přiměřeně svému vytížení v reálu (aktivita kolegy Zdeňka je pro mne obdivuhodná). Máme kolegu učitele mikee (snad je na doktorátu), ale nevidivam ho vůbec online. Přímo tady napíší výzvu pro kolegu Pavla (NT) nejsem_tonda, zda by se o takovou sekci postaral (pošlu i PM), a oslovila bych i Andrejku3. Pokud máte i další návrhy, sdělujte.
Aktuálně předvedu (trošku později) jeden projekt, který by do sekce dobře zapadl. Ale už by to téma více nerozebírala, založím samostatné (trochu později, ale ještě dnes).
↑ Peta8:
Případně dát nějaký tip, napsat připomínku, ...
no to pravě dávám - že se podívat po struktuře úloh společné státní maturity. Předchozí vydání TAURUSu (pro základní obtížnost) najde v pdf na jednom nejmenovaném uložišti. Vzhledem k tomu, že aktuální verze šla směrem ke snižování požadavků, tak předpokládám, že nově zahrnutá i obtížná část až tak obtížná nebude.
V ČR je situace trochu odlišná s jedinou zkouškou (oproti Rusku a Izraeli, co více sleduji) - tam je výsledek jediné zkoušky má velký dopad na VŠ, proto běží speciální nácvik a v tom smyslu jsou tvořeny materiály všemi směry a je to i byznys. Ale je to trochu jinam.
Zkrátka - úlohy formulované běžných stylem stávajících sbírek asi nebudou tak žádané jako úlohy stylem maturitních testů (takových v dosahu moc není). To je, pokud už chceš něco tvořit a chceš slyšet názor(y).
Ostatně z jakých knížek by se měli učit. Ze sady matematik pro gymnázia? Jen to ne!
Myslíš tuto sadu? A myslíš to vážně, že "jen to ne!"? To je snad sem.
Knih je dostatek, klidně mohou být i starší, moje sbírka (v ČJ) začíná r. 1966 a do novějších, nenarazila jsem na vyloženě špatnou, až snad na různé "Odmaturuj" apod. bych nedoporučovala.
Žáci, ať chceme nebo ne, se budou vždy raději učit z počítače, tabletu, než z knížky.
To řekl kdo? Zdravím :-)
Offline
To řekl kdo?
Já. Po zkušenostech.
Já jsem totiž taky učitel :-)
Offline
Pozdravy ↑ jelena:,
Mas pravdu, ale zial, ako sa zda, je vela ludi co maju k matematike uplne negativny postoj.
Pochopitelne pre takych idealnych ludi ( alebo skor stastne deti ktore ziju v takom pozitivnom prostredi) ako pises, to uplne plati. .. a pre inych ( co maju ambiciu sa nieco naucit) ostava malo moznosti, mozno iba web.
Offline
Ahoj ↑ Peta8:,
Len mala poznamka:
Pozrel som si tvoj odkaz, http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=64062
Po opraveni chyb tvoje cvicenia su dost dobre vybrane.
No vsak z pohladu "ziaka" by si mohol ku kazdemu prikladu pridat navod, (alebo viac navodov) aby skok ziaka k tvojmu rieseniu nebol priliz rychly, a tym pre ziaka to nedalo cakany vysledok (podla toho co si myslim: byt samostatne schopny riesit podobne cvicenia)
Tiez pred kazdym cvicenim napisat pouzite vzorce... a nevahat ich opakovat tak casto ako treba.
Dalsia rada tiez po kazdom cviceni pridat urcity pocet neriesenych cviceni aby tvoj citatel si mohol overit ci je az aj schopny ich riesit. ( cize dat moznost kontrolu vysledkov)
Na koniec pisat riesenie cviceni len ako rady vyrazov bez komentarov a vysvetleni nie je dobry pedagogicky pristup.
Ak chces urobit nieco uzitocne, tak urob material z ktoreho sa da nieco skutocne naucit ...
Nemam cas viac pisat na tuto temu, prosim neber moje riadky ako kriticky, ale ako radu ako urobit nieco kvalitne.
Offline
↑ Peta8:
:-) to samozřejmě po důkladném pročtení stránky vím, není nutné hlásit. Ptala jsem se milého syna (tercie 8-letého gymnázia), zda je zájem o využití tabletů a pod. (již v minulém roce okomentoval zavádění tabletů do škol negativně) a teď k tomuto tématu. Přibližně citát: Ano, řeknou, že chtějí techniku, aby v zadních lavicích mohli prohlížet Facebook.
Pokud může, tak v zadní lavici také sedí, ale Facebook u nás je out (i když kontroluje tak 1x za den např. pozvánky).
stastne deti ktore ziju v takom pozitivnom prostredi
:-) samozřejmě, ony to tak vnímají až po uplynutí určitých let, spíš to berou jako těžký nátlak.
Ale já nemám pocit, že by rozvoj nebyl podpořen jinak - na školách je plno projektů, univerzity navazuji spolupráci s nižším stupněm, knihovny, kroužky jsou za směšné poplatky, online semináře a soutěže zdarma. Při zájmu a nedostatku prostředků se dá obrátit na různá sdružení (i vyloženě ve třídě stačí přes třídního řešit, od jiných rodičů bývá odezva).
Ještě k projektu kolegy ↑ Peta8: - strukturu "teorie", "řešené příklady", procvičení nabízí např. hodně používaný web pana Krynického, ale také se potýká, že je na projekt sám. Nemá však skrývání řešení a postupné kroky.
Jak jsem rozuměla se str. nably, určitým (pozitivním) způsobem působí i perfekcionismus milého autora, tedy navrhovat, aby se pokoušel spojit s projektem Nové maturity a nabídnout nějaké propojení, asi neuspěje. Ale opět doporučuji větší orientaci na strukturu maturitních testů.
Offline
Pozdravujem ↑ jelena:,
Mala reakcia aj ked nie je co pridat.
To ze ziaci mozu mat v skole nedovolene pomocky to asi velmi zavisi na ucitelovy a na nespoluprace skolskej administrativy. ( kde zijem, by bol taky material: tablette, smartfon ... z konfiskovany do konca skolskeho roku!)
Tvoj mily syn je ozaj zrely na jeho vek, i ked nedavam casto chvaly, kludne ho mozes pochvalit o do mna.
Co sa tyka projektov na internete, toho vsade vela existuje, no nejaky novy projekt, moze prezit, len ked prinesie nieco ine co ini nemaju.
Tak peknu nedelu.
Offline
↑ vanok:
děkuji za pochvalu, myslím, že platí, zaklepu velmi :-) A ano, ve škole také mají zákaz použití v hodinách s perspektivou konfiskace. Založila jsem téma k Pedagogice i dalším sekcím, tak můžeme diskutovat. Děkuji.
Offline
Dobrý den.
Byť jsem tu hodně lidí naštval svým vyhraněným názorem na různé projekty apod., rád bych, prosím, pokud by sem někdo mohl hodit nějaký příklad, který bych mohl přidat k http://www.nabla.cz/obsah/matematika/st … turitu.php
Vymýšlet mi jde pomalu a ryze opisovat nějakou sbírku nechci (navíc to je samozřejmě v rozporu s autorskými právy).
Hodily by se i nějaké příklady na úpravu výrazů a na posloupnosti. Pokud by sem občas někdo něco svého dal, i s řešením, velmi by mi to pomohlo. Díky.
Vím, že někteří v této stránce vidí ztrátu času, ale mám na ni velmi kladné ohlasy a i návštěvnost není zanedbatelná.
Offline
Moc se mi nezda ze by prevzeti prikladu z jedne sbirky do jine bylo v rozporu s autorskymi pravy. Ale nejsem pravnik ...
Zarazilo me v miste kde se resi kvadraticka nerovnice, ze nad osou jsou napsany pismenka "V" a "N". Mozna se na tom zarazi vic lidi.
Offline
↑ kaja.marik:
On si někdo asi těžko můžu nárokovat kvadratickou rovnici , ale pokud bych opisoval nějakou sbírku, tak by to asi moc košér nebylo. A u příkladů uvádět zdroje, to na přehlednosti moc nepřidá.
V = vyhovuje
N = nevyhovuje
To si ještě pamatuje ze střední školy, tak jsme to na matematice značili. Ale je pravda, že to není pro širokou veřejnost úplně názorné. Zkusím někam dát vysvětlivky. Děkuji za připomínku.
Offline